Nordmann stakk av under mellomlanding - fly forsinket fra Thailand

Kom på at det var feil land i det jeg posta. Rakk ikke rette opp feilen før det ble kommentert :p
Men uansett må man ha visum til FAE også

Jo, men det er av typen man får på flyplassen når man lander, og ikke må søke om på forhånd

UK(with the right of abode in UK), France, Italy, Germany, the Netherlands, Belgium, Luxembourg, Switzerland, Austria, Sweden, Norway, Denmark, Portugal, Ireland, Greece, Finland, Spain, Monaco, Vatican, Iceland, Andorra, San Marino, Liechtenstein, United States, Australia, New Zealand, Japan, Brunei, Singapore, Malaysia, South Korea and holders of Hong Kong SAR passports will be granted a free of charge visa for a single visit upon arrival in the UAE
 
Så at det var pga at bagasjen måtte av at de ble så forsinket, og det skyldes på sikkerheten. Når flyselskap eller bakkemannskap driter seg ut å ikke klarer å få med bagasjen, da er det jo helt greit at denne ofte reiser jorden rundt uten at passasjeren er med. Så det kan jo ikke ha så mye å si om bagasjen er med eller ikke.
 
Det er forskjell på frivillig og ufrivillig separasjon. Er det frivillig separasjon betyr det at passasjeren har planlagt hendelsen. I et slikt tilfelle er det en sikkerhetsrisiko. Det er fly som er sprengt i luften fordi man har reist avgårde uten at bagasjen til manglende passasjerer er offloadet - f.eks. Air India 182. Ja, i 99.999% av tilfellene er det uskyldig, men så var det denne 0.001%'en da .....

Sendes bagasjen feil vei et dette ikke noe passasjeren kan planlegge, og er i så måte ingen sikkerhetsrisiko. Imidlertid gjennomlyses alltid rushbagasje før den sendes tilbake til eieren ettersom den som regel har vært i usterilt område og derfor kan ha blitt tuklet med.
 
Det kalles rush-bag, evt exp-bag. Denne blir sjekket ekstra nøye før den blir sendt etter passasjeren. Enten manuelt ved at man åpner bagen og sjekker innholdet. Eller den blir skannet flere ganger gjennom en røntgen-maskin. Dessuten vet, som oftest, ikke passasjeren at bagen hans ikke var med hans fly før han kommer til bestemmelsesstedet. Han vet heller ikke hvilket fly (eller selskap) bagen blir rushet med.
 
Det kalles rush-bag, evt exp-bag. Denne blir sjekket ekstra nøye før den blir sendt etter passasjeren. Enten manuelt ved at man åpner bagen og sjekker innholdet. Eller den blir skannet flere ganger gjennom en røntgen-maskin. Dessuten vet, som oftest, ikke passasjeren at bagen hans ikke var med hans fly før han kommer til bestemmelsesstedet. Han vet heller ikke hvilket fly (eller selskap) bagen blir rushet med.

Og det man måtte ha av ekstra i forhold til norske kvotebestemmelser blir???
 
OSL-HKT är inga problem för en A330 med charterkonfig.
Däremot HKT-OSL med kraftig motvind kan bli "tungt" för DK A330-200, iaf om de fortfarande flyger med 360 stolar & är fullsatt. Med viss redusering av pax bör det inte vara några problem. Startbanan i HKT är bara 3000m & varma dagar blir motor prestandan sämre.
 
Thomas Cook Scandinavia's A330-200 flyr direkte begge veier mellom OSL og HKT med 323 pax (tidligere 360). Flytid ca 11 timer østover, ofte nesten en time mer vestover.

Deres A330-300 har 405 seter, men kan ikke løfte 405 pax begge veier, og begrensningene ligger hovedsaklig (som nevnt ovenfor) i performance-begrensninger ut fra rullebanen i Phuket. A333 har MTOM 233 T, men kan ikke nødvendigvis komme helt opp i dette p.g.a. de omtalte begrensningene der nede. Derfor løfter man ca 380 pax på disse turene. Fra OSL går den direkte, men som sagt via SHJ på hjemturen, noe mange finner helt greit, og som gir en strekk på bena.

Det er sjelden at pax roter seg bort i terminalen på SHJ (de kommer ikke inn i Emiratene uten visum), men det skjer noen ganger i løpet av det en times lange stoppet med fuelpåfylling og crewchange. At en pax blir helt borte der nede har jeg ikke hørt om før...
Og vedkommende ble i alle fall ikke sittende fast i en bar, for det finnes simpelthen ikke...

Tally-Ho
 
Var det ikke slik at det fraktes mye cargo til Sharjah på disse flightene? Og en annen grunn er vel at det foretas crewbytte i Sharjah.
 
Denne mellomlandingen gjør en allerede lang tur, enda lenger. Har selv vært med denne charteren 2 ganger. Første gangen mellomlanding begge veier. 13 timer ned, 14 timer hjem igjen ble det til slutt. Foretrekker kortest mulig vei på en sånn tur, som lørdagscharteren denne vinteren som nevnt gjør.
 
Med mindre de har gjort noe med den sia jeg var der, er også SHJ noe av det mest utrivelige av en flyplass jeg har vært inne i. Lavt under taket og klaustrofobisk med gates i glassbur, som en liten norsk terminal fra 60-70-tallet
 
Er ikke Sharjah alkoholfritt? Da var det ikke det at han ble sittende "fast" i baren

Emiratet Sharjah er alkoholfritt, ja, men de selger faktisk alkohol inne paa transit-omraadet paa flyplassen, saa er ikke umulig at han fikk seg litt ekstra aa drikke :)
 
Og igjen, UAE er "visum-fritt" for nordmenn. Mao får du visumet ditt på grensen. Så jo, det er nok mulig for en forvirret nordmann og rote seg bort litt regner jeg med..
 
Og igjen, UAE er "visum-fritt" for nordmenn. Mao får du visumet ditt på grensen. Så jo, det er nok mulig for en forvirret nordmann og rote seg bort litt regner jeg med..

Ikke uten gyldig returbillett, så det er litt rart han rota seg inn i landet.
Visum: Visumplikt. Visum utstedes gebyrfritt for 30 dager ved ankomsten mot forevisning av gyldig returbillett. Pass skal være gyldig 3 måneder utover oppholdet. Visum gjelder for 1 innreise med opphold 1 måned. Kan forlenges med ytterligere1 måned gjennom UAEs Utenriksdepartement. Oppholds- og arbeidstillatelse søkes av fremtidig arbeidsgiver gjennom UAEs Utenriksdepartement. Ingen innreise hvis passet er visert til/stemplet i Israel.
 
Back
Top