• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nordlendinger må trimme

LN-VLE

ScanFlyer Gold
Nordlendinger må trimme

Nordlys har funnet ut at nordlendinger må gå en kvart km ekstra fordi flyene nordfra parkerer så ofte på pir 19. Kun Vestlendingene må trimme oftere. Men aller mest er det passasjerer til og fra Trondheim som på tusle ut til pir 19, eller inn derfra.

Alt ifølge statistikk som Nordlys har fått tak i.

De må ha lite nyheter fra distriktet for øyeblikket. Eller så er avisa kraftig overbemannet.

Vidar

Re: Nordlendinger må trimme

Jeg synes gate 14 på GM brukes ofte av Stavanger-flyet i allefall... just to add to it :)

Føler jeg tilnærmet ALLTID er på 14 for Kristiansund-flighten. Og det er noen ganger i løpet av året. Sist(fredag) var det faktisk 20 etter eller annet ;)

Dette er rett & slett diskriminering av nordlendinger... Jeg skal iallefall slutte å bruke OSL... ;)

Nordlys har funnet ut at nordlendinger må gå en kvart km ekstra fordi flyene nordfra parkerer så ofte på pir 19. Kun Vestlendingene må trimme oftere. Men aller mest er det passasjerer til og fra Trondheim som på tusle ut til pir 19, eller inn derfra.

Vidar

Så med andre ord er det bare sørlendingene som må gå kortere enn nordlendinger?

Siden både Vestlendingene og Trønderene må gå lengre, er det vel bare Sørlendingene igjen...

Alt for mange i Norge veier et par kilo for mye, så man har bare godt av litt trim. :)

Spøk til side, hvordan blir kabalen med gater sydd sammen?!
Den må jo leve sitt eget liv med tanke på vær og føreforhold, på bakken og i lufta!

Det sitter noen folk i tårnet i etasjen under ATC som kalles for trafikkplanleggere. Vi kaller dem for flypark.

De sitter med store skjermer og koordinerer hvilke fly som skal på hvilken gate, hvor lenge de skal stå der osv. Enkelte ganger når shit hits the fan, så har jeg vært borti 5 gatebytter 45 minutter før flyet lander. Lett å bli irritert da, men de har en helvetes koordineringsjobb de som sitter der.

Men, over til Pir-Syd. Jeg setter alltid "go-to-gate" på skjermene 50 minutter før avgang når jeg har fly der ute. Så er det opp til Darwins teori hvem som rekker det. Ser fort hvilke individer som hadde blitt luket ut av evolusjonen når man har fly der ute.

Jeg mener: De aller, aller fleste finner ut hvilken gate flyet går fra når de kommer ut i terminalen. Står det på et tidspunkt "go to gate" - så begynn å gå til gaten. Ikke kom løpende 5 minutter før avgang og skyld på meg at det er langt å gå.

Last edited:

Det samme når jeg flyr BA til London. De står alltid på en av de ytterste gatene :old (;))

På den annen side: Når jeg har flydd longhaul videre fra London, har jeg med kun ett unntak fått gate B39 - den med den lengste broa ytterst på T5B.

Jeg ser at avise konkluderer med at det kun er nordledinger på flyet nordfra, vestlendinger på flyet fra Bergen osv. :drunk:

De sitter med store skjermer og koordinerer hvilke fly som skal på hvilken gate, hvor lenge de skal stå der osv.

Det er bare sprøyt ;) Jeg tror alt bunner ut i et direktiv fra Helsedirektoratet om folkehelsa generelt, så samkjøres det med passasjerlistene i et sofistikert program og fly parkeres slik at rett gruppering folk får rett dose trim. Dette kan gi veldig god effekt ved transfer når man også justerer slots (og bagasjeleveranser for utlandsankomst) med samme systemet så folk må sprengløpe til gaten i tillegg :lol:

J
Jeg tror alt bunner ut i et direktiv fra Helsedirektoratet om folkehelsa generelt, så samkjøres det med passasjerlistene i et sofistikert program og fly parkeres slik at rett gruppering folk får rett dose trim. Dette kan gi veldig god effekt ved transfer når man også justerer slots (og bagasjeleveranser for utlandsankomst) med samme systemet så folk må sprengløpe til gaten i tillegg :lol:

Det tror jeg og. Leste en artikkel for ei stund siden at nordinger var feitere enn søringer. Så det stemmer jo godt :stir

Det ser ut som feitheten fordeler seg til to regioner (indre Troms/nordre Nordland og nordre Sunnmøre/Romsdal) hvis vi skal stole på listen under.

Pir_soer_bruk.jpg

Over er tallene til Nordlys sammenstillt med antall flybevegelser på hver av flyplassene i januar.

Back