Nok en ulykke i Indonesia

Someone

Moderator
Medlem
Er nesten å regne som jevnlige hendelser dette:( Men en F-27 har krasjet i Indonesia med mest sannsynlig 24 omkomne som resultat

http://news.sky.com/skynews/Home/Wo...ilitary_Aircraft_Smashes_Into_Airport_Hanagar

Six crew, an instructor and 17 special forces trainees were on board the Fokker 27, which went down in the city of Bandung in stormy weather.

Indonesisk luftfart klarer nok engang å bevise at landet fra et luftfartssikkerhets perspektiv er pill råttent:exclaimation

I rettferdighetens navn synes jeg det er greit å minne om at Friendship er blitt produsert i 793 eksemplarer (http://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_27) og fløyet utrolig mange timer i de årene typen har eksistert; den første i kommersiell drift ble satt i arbeid hos Aer Lingus i 1958 (!). Jeg lurer på hvor mange timer hjemlige Busy Bee/Air Executive fløy med typen, men det kan ikke vært rent få. SAS harforøvrig også operert F.27 på ruter i Norge og Norden.

Hvis man tar en titt på statistikken hos aviation-safety.net er det riktignok avskrevet 162 maskiner, stort sett i litt sydligere strøk. I vårt nærområde har Icelandair mistet én (Vågar, 1970) og Maersk to (Bornholm, 1969 og Vågar, 1975). Burmeserne har forøvrig mistet hele 14 av de 162. Jøje meg.

Det er avskrevet fem F.50 - hvor mange av dem som reelt sett er F.27-050 vet jeg ikke. ;-) Som en kuriositet tar jeg med at hvis man legger sammen antall avskrevne An-24 og An-26 (som er offisielt kjent) kommer man opp i 252, fremdeles ifølge aviation-safety.net.

Er nesten å regne som jevnlige hendelser dette:( Men en F-27 har krasjet i Indonesia med mest sannsynlig 24 omkomne som resultat

Indonesisk luftfart klarer nok engang å bevise at landet fra et luftfartssikkerhets perspektiv er pill råttent:exclaimation

E.... jeg er ikke enig at det er pill råttent.
Indonesisk luftfart har riktignok utfordringer å jobbe med når det gjelder sikkerhet , men å gå så langt å påstå at det er pill råttent er ikke en Moderator verdig!

Med den ulykkesfrekvensen man ser i Indonesia så må noe være fundamentalt galt i flere deler av systemet, og på meg så virker det ganske så rufsete. Mulig jeg tar feil, men da burde man ikke sett alle ulykkene man ser. Muligens "pill råttent" er å ta i litt hardt, men mitt inntrykk er at det er litt for snilt å bare kalle det for "utfordringer". Men jeg støtter meg på EU som nekter alt av indonesiske flyselskaper adgang til EU

Som EU selv sier

"European citizens should avoid flying with these carriers," an EU official said. "They are really unsafe."

Last edited:
I rettferdighetens navn synes jeg det er greit å minne om at Friendship er blitt produsert i 793 eksemplarer (http://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_27) og fløyet utrolig mange timer i de årene typen har eksistert; den første i kommersiell drift ble satt i arbeid hos Aer Lingus i 1958 (!). Jeg lurer på hvor mange timer hjemlige Busy Bee/Air Executive fløy med typen, men det kan ikke vært rent få. SAS harforøvrig også operert F.27 på ruter i Norge og Norden.

Hvis man tar en titt på statistikken hos aviation-safety.net er det riktignok avskrevet 162 maskiner, stort sett i litt sydligere strøk. I vårt nærområde har Icelandair mistet én (Vågar, 1970) og Maersk to (Bornholm, 1969 og Vågar, 1975). Burmeserne har forøvrig mistet hele 14 av de 162. Jøje meg.

Det er avskrevet fem F.50 - hvor mange av dem som reelt sett er F.27-050 vet jeg ikke. ;-) Som en kuriositet tar jeg med at hvis man legger sammen antall avskrevne An-24 og An-26 (som er offisielt kjent) kommer man opp i 252, fremdeles ifølge aviation-safety.net.

Statistikk er ikke lett. Hvis vi også inkluderer Fairchild F-27 (129 produsert og 41 w/o) og FH-227 (78 produsert og 24 w/o) det blir totalt 786 produsert og 227 w/o.
Familien Antonov An-24/26/30 og -32 er vel det turboprop trafikk/transportfly som det er produsert flest av. Det er også lisensprodusert utgaver i Kina (Xian Yunshui Y-7). Total antall produserte og w/o for den del er vel litt usikre. Men hvis vi bruker tallene nettstedet Aviation Safety Network bruker blir det totalt 2858 produserte fly og 254 w/o.
Tragisk ulykke i Indonesia er det uansett.

Back