Noen tjener penger!

Discus

Galley Slave
Medlem
Braathen.....!

Artikkel i Finansavisen i dag, og også et oppslag på
http://www.hegnar.no/okonomi/article297209.ece

Ifølge Finansavisen graver flyarving Per G. Braathen (47) gull i svensk luftfart. Familien Braathen beholdt lille Malmö Aviation da storebror Braathens var nær konkurs i 2001. I dag er flyaktivitetene omorganisert. Braathens Aviation har seks datterselskap. Et av disse er Malmö Aviation, som tjente 113 millioner svenske kroner (96 mill. norske kroner) i fjor. Beløpet er etter bonusutbetalinger til de ansatte.

Jeg har en drøm om at Malmö Aviation skal begynne å fly OSL-Bromma, men det er vel å tro på julenissen.

Hehe, husker at Braathensfamilien ble direkte latterliggjort av flere her på forumet når de inngikk avtalen med SAS. Selskapene i Sverige var visstnok en gigantisk risiko som umulig kunne gå bra, og SAS hadde vært skikkelig smarte som ikke måtte overta den svenske delen også. :p

Tja, jeg tror nok at Per G. kan takke noen hjuloppheng fra Canada for at han har gjort et bra år. Dessuten er nok Malmö Aviation litt skjermet fra den blodige konkurransen på BMA. Men, jeg hører også at de har et godt produkt, og lojale kunder (note to self: må teste BMA-GOT en gang). Alt i alt tror jeg nok at det har kostet mer enn det har smakt - det er ikke lenge siden Per G. var på "desperat" jakt etter en ny eier for Malmö Aviation...

Og noen andre tjener skikkelig med penger:

ConocoPhillips Posts Record Profit as Prices Surge (Update1)

By Jim Kennett

July 23 (Bloomberg) -- ConocoPhillips, the third-largest U.S. oil producer, posted the highest quarterly profit in its history after crude prices climbed to a record and natural gas surged to a 2 1/2-year high.

Second-quarter net income jumped 18-fold to $5.44 billion, or $3.50 a share, from $301 million, or 18 cents, a year earlier, the Houston-based company said today in a statement. Profit was 2 cents a share higher than the average of 13 analyst estimates compiled by Bloomberg.

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601110&sid=a6ZXk1cKrE0U

90% av ConocoPhillips sitt resultat kommer fra salgsgevinters. Resultatet er heller ikke spesielt imponerende da selv om om oljeprisen har økt kraftig så klarer ikke oljeselskapene forbedre marginene siden kostnadene øker i nesten samme takt som oljeprisen. Uansett så ser jeg ikke problemet.

Leste litt feil og blandet sammen 2007 med 2008. Poenget er at marginene ikke er spesielt gode. Omsetningen vokser langt mer enn resultatet. Men jeg ser fortsatt ikke problemet med at oljeselskap tjener gode penger, som alle andre selskaper bidrar de med milliarder i skatteinntekter.

För att glida lite mer in på ämnet. Var det så att SAS inte fick ta med Malmö Aviation i paketet för att unvida problem med myndigheterna?

Back