Noen tanker rundt First class priser

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
Ettersom det er trekning i Viking Lotto i dag, og jeg har ryddet plass på kontoen til 118 millioner kroner, må jeg jo begynne å tenke på hvordan jeg skal bruke dem.

Foreløpig har jeg kommet frem til at jeg skal sløse bort 18 millioner, og sette 100 på konto og leve av rentene.

I forbindelse med sløsingen kom jeg til å sjekke litt First class priser. Jeg sjekket priser fra Norge til Bangkok og får opp følgende:

Lufthansen NOK 70 000,-
Swiss NOK 50 000,-
Thai NOK 34 000,-

Dvs Lufthansen er dobbelt så dyr som Thai. Ok, servicen er nok bedre hos LH, men stolen/sengen er vel omtrent like grei.
Swiss har vel omtrent like bra service som LH tror jeg. Og da kan man vel konkludere med at differansen mellom LX og LH må være inngangsbilletten til First Class terminalen. LX har jo ikke noe lignende.

Litt merkelig med forskjellen mellom LX og LH ettersom det er "samme selskap"? Finnes det virkelig et marked for 8 seter på hver avgang LH gjør på IC? Til de prisene mener jeg. Eller er det her som ellers at enkelte store selskaper har veldig store rabatter på F billetter?

Ja, jeg bare lurer litt jeg!

BF:fly
 
Hadde det ikke vært et marked hadde de vel ikke hatt F? Nå vet jeg ikke hvor stor prosent av F pax som faktisk betaler full pris, tipper det ikke er mange.
8 seter er ikke mye,mange selskaper har mer enn det.
 
Leste for litt siden i Wall Street Journal at i USA er det så få som 1/4 av de reisende som faktisk betaler for First, resten reiser på plastikk og poeng.
 
Dvs Lufthansen er dobbelt så dyr som Thai. Ok, servicen er nok bedre hos LH, men stolen/sengen er vel omtrent like grei.
Swiss har vel omtrent like bra service som LH tror jeg. Og da kan man vel konkludere med at differansen mellom LX og LH må være inngangsbilletten til First Class terminalen. LX har jo ikke noe lignende.

Swiss er da mye bedre enn Lufthansa både i F og intraeuropeisk C!
FCL/FCT til lufthansa er selvsagt bedre enn FCL i ZRH, men da er det jo bare å stoppe i Frankfurt på vei til Zurich.

Kanskje Swiss priser seg lavere for å konkurrere i et marked der de rutenettverks-messig er underlegne f.eks. Lufthansa og British Airways?
 
Leste for litt siden i Wall Street Journal at i USA er det så få som 1/4 av de reisende som faktisk betaler for First, resten reiser på plastikk og poeng.

Er vel snakk om domestic F det der. Sånn som domestic F i USA er priset forstår jeg at det er få som betaler for det og at det derfor er et oppgraderingsprodukt for folk med kort av edelt metall. Cash oppgradering ved gate er heller ikke uvanlig. Setet er dog bedre enn intraeuropeisk biz med 2+2 config på fly som ikke er widebody og bedre benplass. For å si det sånn jeg hoppet glatt på 225 USD for domestic F LAX-HNL etter å ha vært i monkeyclass de siste 24 timene... Dette med Delta. Crewet var veldig bra også og insisterte på en ny øl så fort boksen var tømt. Skapte også litt forvirring hos crewet da de ikke hadde fått beskjed fra gate om at jeg hadde kjøpt oppgradering, men gateagenten kom ned og fikk klarhet i det hele. De sa ironisk etterpå at jeg skapte kluss i opplegget deres.

Uansett prisene for interkontinental F er ikke verdt selv om jeg hadde hatt penger.
 
Last edited:
Uansett prisene for interkontinental F er ikke verdt selv om jeg hadde hatt penger.

Det er vel det som er poenget. Det er helt andre vuderinger enn "pris i forhold til kvalitet" som er avgjørende for valget - de normale mekanismene i markedet har opphørt å fungere, fordi man neppe med normal vurderingsevne kan si at det er "verdt" å betale 20.000 kr mer hos det ene selskapet i forhold til det andre.
 
Uansett prisene for interkontinental F er ikke verdt selv om jeg hadde hatt penger.

Det samme er det nok mange som sier om business-klasse. Om ting er verdt det eller ikke, er en indivduell preferanse og jo mer penger man har, jo flere dyre ting føles "verdt det".

Dette temaet har vært diskutert mange ganger før, og konklusjonen var vel at få betaler F av egen lomme. Noen har avtaler der jobben betaler F, noen som flyr veldig mye har avtaler der de blir oppgradert mot å kjøpe full business, noen oppgraderer på poeng, noen heldige får en op-up, noen er i familie med kapteinen og en del er på bonusreise.
 
Denne reportasjen fra WSJ påstår at flere amerikanske flyselskaper kommer til å fase ut First. Blant annet vil AA redusere antall F seter med opptil 90% på longhaul overseas, nettopp fordi 3/4 pax ikke betaler og gjør derfor F til et lite lønnsomt produkt.

Kilde: http://live.wsj.com/video/say-goodb...od=e2tw#!3A3215ED-F2DC-42CD-840F-AB06C6D2B055

LH har jo også annonsert at de vil redusere ruter med tilbud om F klasse. Så det det er nok flere som sliter med å gjøre F lønnsom.
 
Flere konsernsjefer og styremedlemmer får dekket F, så ja - det finnes de som betaler for dette.

Av egen lomme derimot? Not so much.
 
Klart jeg ville kjøpt F av egen lomme om jeg var god for hundretalls av millioner og pengene rant inn i strie strømmer. Det er veldig, veldig mange svært rike mennesker i den store verden som har råd til det, la oss nå ikke dvele så veldig mye over dét.
 
Tok en titt på hva LH tar i F til SYD. Joda, vet de ikke flyr dit, men deres pris i kombi med andre. Hele kr. 121.000 :wow:
 
En annen interessant trend, som WSJ reportasjen og påpeker, er de nye 3-klasse konfigurasjonene med C, Y+ og Y. Noe som betyr at betalingsviljen har gått betraktelig opp blant apekatter, men betraktelig ned i high-end markedet hvor de med høy betalingsvilje nøyer seg med å reise i C.
 
Back
Top