Noen som har erfaringer med Arkia Israel Airlines?

Kashgar

ScanFlyer Blue
Hei,
passet mitt utløper neste år, og jeg har derfor bestemt at jeg tar en tur til Israel før det går ut, og når jeg ser at IZ begynner med direkteflyvninger fra OSL til TLV i juli tenkte jeg at jeg kunne spørre her om det er noen som har erfaringer med de. Det mest interessante er service ombord, komfort og denslags.

Håper noen har noen erfaringer å dele :)

Som et spørsmål nr. 2, er det noen her som har flydd til TLV? Hvis ja, hvilket selskap reiste dere med? Om prisen til Arkia skulle være høy, overlever nok jeg og reisefølget noen timer mellomlanding.

På forhånd takk, ha en fin dag.

Ja jeg har flydd til TLV via PRG med Czech Airlines (som ikke lengre flyr til OSL). Jeg ville unngått og flydd med israelske selskap til Israel any day. Sikkerhetsprosedyrene for å komme på et israelsk fly er noe herk (uten at jeg har gjort det selv da, men man leser jo).Lufthansa er per dags dato de som har best connections til TLV fra OSL via FRA eller MUC. Bøker kan skrives om inn og utreise i Israel. Hva slags behandling man får i passkontrollen på vei inn og sikkerhetsprosedyrene på vei ut kommer helt an på hvilket humør de er i. De samme prosedyrene gjelder når man skal sjekke inn på et israelsk flyselskap og det er ikke noe vits i å utsette seg for flere sikkerhetsprosedyrer enn strengt nødvendig spør du meg.

Takk for innspillet, Hypern. Jeg ser at KLM, Turkish og Lufthansa som du nevner har ganske greie transfertider, så da får ønsket om en mest mulig smertefri tur gå foran ønsket om å reise med nye selskaper. ;)

Fløy med Lufthansa og betalte 2600kr t/r i 2011. Selv om Israel tar sikkerheten ekstremt seriøst, så syntes ikke jeg at det ble et problem.

I FRA hadde de egen sikkerhetskontroll for gaten vi skulle fly fra, men det tok ikke lenger enn en vanlig kontrollkø der alle som skal fly står.

I TLV kan du som meg bli utsatt for et ganske heftig "avhør" mens du venter på å gjennomlyse bagasjen. Svarer du det som de anser som rett så tar det ikke mye lenger tid enn på en vanlig flyplass med mange passasjerer.

Selv beregnet jeg 3 timer før avgang, og det holdt i massevis.

God tur, Israel var bra det, selv for en som ikke tror på sånn religionseventyr

Back