• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

FBU4EVER... eller andre,

har noen i SAS ymtet om hva som foretrekkes av B787 og A350? Det bør jo kanskje komme en ordre snart, for levering blir bare pushet lengre og lengre ut i fremtida etter som ordrebøkene hoper seg opp.
 
Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

787 sier vel ryktene blant annet i flere poster her på forumet
 
Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Originally posted by Someone

787 sier vel ryktene blant annet i flere poster her på forumet
Måske men mit bud er A350....

Hilsen
Ole
 
Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Jeg er fornøyd om de bare foretrekker et eller annet. Hva som helst... :)
 
Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Originally posted by Nick Figaretto

Jeg er fornøyd om de bare foretrekker et eller annet. Hva som helst... :)
Hvis som FBU4Ever siger om SAS intercont er rigtigt, altså udvidelse, ville det vel
være naturligt at forsætte med Airbus, når man nu engang har bestemt sig for denne.
Og her så jeg gerne at man valgte A340-600, men det er min personlige mening...
Hvis man skulle vælge Boeing, kunne det være B777-200 istedet for B787..

Hilsen
Ole
 
Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Originally posted by Nick Figaretto

Jeg er fornøyd om de bare foretrekker et eller annet. Hva som helst... :)

Amen for det...:devot:
Men om SAS ikke skal drite seg ut IGJEN, så må de da for all del ikke velge noe som er for stort. Og A359 er det vel 343 størelse på. Og den har de sagt at er "litt" stor for Scandinavia, eller?

Og amen for skriveleif...
 
Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Originally posted by ThomAAs
Og A359 er det vel 343 størelse på. Og den har de sagt at er "litt" stor for Scandinavia, eller?

Njai, A333 og A343 er vel like store i den sammenhengen, og problemet på enkelte ruter (les: NRT) er det stikk motsatte - de er for små.
 
Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Originally posted by ThomAAs

Originally posted by Nick Figaretto

Jeg er fornøyd om de bare foretrekker et eller annet. Hva som helst... :)

Amen for det...:devot:
Men om SAS ikke skal drite seg ut IGJEN, så må de da for all del ikke velge noe som er for stort. Og A359 er det vel 343 størelse på. Og den har de sagt at er "litt" stor for Scandinavia, eller?

Og amen for skriveleif...
For stor for Norge ihvertfall. Skal vi ha noe håp om intercont med SAS på OSL, så bør de gå for 787!!!!
 
Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

DC10`erne var vel mye eldre enn dagens A340/A330 når B767 ble bestilt... B767 igjen var vel også mye eldre enn dagens A340/300 flåten når bestillingen kom på A340/330 - så jeg skjønner ikke helt hva er det som haster...
 
Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Originally posted by amatør
For stor for Norge ihvertfall. Skal vi ha noe håp om intercont med SAS på OSL, så bør de gå for 787!!!!

Kommer jo i så fall an på hvilken 787 de går for, begge modeller vil jo kunne leveres både oppover og nedover i størrelse. ;) Jeg tror du like greit først som sist bør innse at SK kommer til å kjøpe inn longhaulmaskiner på bakgrunn av hva som er best for SK og ikke hva som er hyggeligst å se på OSL - og SK trenger maskiner av en viss størrelse ut ifra CPH og ARN.
Det er selvsagt godt mulig at SK kommer til at 787 egner seg best, men det er i så fall neppe med tanke på hva som eventuelt måtte egne seg på OSL!
 
Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

SK på OSL kan vi vel like gjerne gi opp når det gjelder intercont. Desverre:cry:

Så får vi bare håpe at DY feks begynner med noe etterhvert:)
 
Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Originally posted by ThomAAs
SK på OSL kan vi vel like gjerne gi opp når det gjelder intercont. Desverre:cry:

Så får vi bare håpe at DY feks begynner med noe etterhvert:)

DY tror jeg neppe vi ser på IC i det hele tatt. :-p

Men SK har funnet ut at det ikke er lønnsomt med IC-ruter fra Norge, og det må vi jo bare akseptere. Synd at det er sånn, men that's life. Som det blir nevnt i andre tråder, for utenlandske aktører (hørte jeg Bangkok Airways A350? ;)) så vil OSL bli sekundærmarked og da kan vi jo selvsagt krysse fingrene. Men per i dag må vi sørge for at vi som pax tar vare på de som er her og sørge for at de i det minste fortsetter! :old
 
Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Det eneste konkrete fra SAS Intercont. er en presseuttalelse fra i fjor høst.Der nevnte de muligheten for bestilling av inntil 16 787 med leveranser fra ca. 2014.
Etter det,har Airbus lansert en forbedret utgave av A350.
Frem til en eventuell bestilling av nytt materiell vil man nøye seg med å lease inn kapasitet i form av brukte A330-300,-200 og A340.
 
Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Originally posted by Trety

Originally posted by ThomAAs
SK på OSL kan vi vel like gjerne gi opp når det gjelder intercont. Desverre:cry:

Så får vi bare håpe at DY feks begynner med noe etterhvert:)

DY tror jeg neppe vi ser på IC i det hele tatt. :-p

Men SK har funnet ut at det ikke er lønnsomt med IC-ruter fra Norge, og det må vi jo bare akseptere. Synd at det er sånn, men that's life. Som det blir nevnt i andre tråder, for utenlandske aktører (hørte jeg Bangkok Airways A350? ;)) så vil OSL bli sekundærmarked og da kan vi jo selvsagt krysse fingrene. Men per i dag må vi sørge for at vi som pax tar vare på de som er her og sørge for at de i det minste fortsetter! :old

Vel, det du skriver, Trety, er vel en sannhet med visse modifikasjoner. Man må huske på at det har skjedd ekstremt mye både med drift, administrasjon, kollektivavtaler, avtaler med underleverandører, smidighet i organisasjonen, satsningsområder, reisemønstre, samfunskonjunkturer og litt av hvert siden SAS la ned OSL-NYC sist. Om man i tillegg skaffer seg matriell som egner seg bedre enn det man hadde på den tiden, er det abolutt ingen ting i veien for at det skal være mulig for SAS å starte langruteflygninger vestover fra OSL. Faktisk peker stort sett alle disse parameterne i mot bedre lønsomhet på OSL-USA enn det som var tilfelle forrige gang.

Det eneste (men dog ikke så rent lite...) minuset siden sist, er Continentals inntreden på markedet.
 
Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Originally posted by Nick Figaretto

Det eneste (men dog ikke så rent lite...) minuset siden sist, er Continentals inntreden på markedet.

.. og neste sommer har DL en flaate BizElite 757W'er paa JFK. Noen som toer aa tippe at vi faar se et par av dem i Skandinavia...???
 
Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

SK på OSL kan vi vel like gjerne gi opp når det gjelder intercont. Desverre:cry:

Altfor mange her som er negative til IC fra OSL, men det tror jeg er uten grunn. SAS la ned ruten til NYC, ikke dermed sagt at de aldri kommer tilbake. Men, ikke nødvendigvis til NYC.

Forøvrig er min hellige overbevisning, at vi ser mer IC på OSL i årene fremover, både øst- og vestover.

Det lekker så mye IC-trafikk til både CPH, ARN og HEL at det er et tidsspørsmål før flere selskaper vil ha en større del av den kaka.

Eksempelvis har sektoren OSL-BKK har nok årlige pax til å forsvare 3 ukentlige avganger med widebodies.
 
Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Originally posted by Nick Figaretto
Vel, det du skriver, Trety, er vel en sannhet med visse modifikasjoner.

Nja, er det nå engang det? Dersom SK hadde funnet det lønnsomt hadde de vel operert IC-ruter fra OSL skulle man tro.
Jeg har ikke tatt stilling i postingen min til hva som har blitt bedre rent administrasjonsmessig og med kollektivavtaler, men jeg tar utgangspunkt i hva SK selv har konkludert med offentlig. Og da har vi intet valg annet enn å sette lit til utenlandske aktører som f.eks. Continental.
 
Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

DC10`erne var vel mye eldre enn dagens A340/A330 når B767 ble bestilt... B767 igjen var vel også mye eldre enn dagens A340/300 flåten når bestillingen kom på A340/330 - så jeg skjønner ikke helt hva er det som haster...

EB, haster gjør det ikke akkurat enda, men med ett ønske om å øke på IC, samtidig som nye fly enten A330/A340 eller B787/A350 først vil være leveringsklare om 3-4år for A330/340 og enda lenger for A350/B787, og ett veldig hett bruktmarked for alt av longhaul fly, bortsett fra fly eldre enn 767-300ER, så vil SAS slite med å finne brukbare fly.

Som FBU4EVER skriver, at SAS vil basere seg på å wetlease fly av typen A330-200/300, før en ordre, kan bli vanskelig å få til kjapt, markedet er ganske så tørket for de flyene SAS vil ha.

A330 med Rolls Royce motorer er noe av det mest populære en finne på bruktmarkedet.

A340-300X blir raskt snappet opp når de kommer på markedet.

Eldre modeller av A340-200 og 300 er lettere å oppdrive, men det er ikke mange å få tak i for tiden.

Håper SAS får tak i de to A340'ene Air Canada har tilbydt, for det kan ta litt tid før nye fly er å oppdrive.
 
Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Originally posted by LN-AFG

Som FBU4EVER skriver, at SAS vil basere seg på å wetlease fly av typen A330-200/300, før en ordre, kan bli vanskelig å få til kjapt, markedet er ganske så tørket for de flyene SAS vil ha.

Wet? Tror jeg ikke før jeg ser det.
 
Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

WET..., det er vel ikke i hht avtalene....
 
Back
Top