Noen bra flyfilmer?

FlyboyKarsten

ScanFlyer Gold
Hei kjære medlemmer av flyprat. Jeg trenger tips om noen bra flyfilmer som jeg kan kose meg med i ferien :) Derfor spør jeg dere om hjelp for jeg vet at de fleste her inne vet om noen gode fly filmer. :)

Hva med Iron Eagle filmene?
Eller Top Gun?
AirForce One
Broken Arrow
Les Chevaliers du ciel
Flyboys
Stealth

Bare for å nevne noen

Må ikke glemme de gode gamle. ;)
The Hunters
The Blue Max
The Great Waldo Pepper
The Dam Busters
The High and the Mighty
The Bridges at Toko-Ri
633 Squadron
Airplane!

Så har du denne som er basert på er virkelig historie.
Mercy Mission Rescue Of Flight 771
Er gjort mer dramatisk til tider men fortsatt grei å se på og du ser en cameo scene med de som var innvolvert i den virkelige hendelsen på slutten av filmen.

Hva med Catch me if you can? Ikke like mye fly som disse over, men får se en del fra innsiden av gamle TWA-terminalen. Kongefilm som forresten gikk på TV Norge på lørdag.

Den franske Sky Fighters har mye god Mirage-flyvning. Det er også laget mange svenske spillefilmer med Flygvapen-innhold.

Fant disse på et svensk forum med samme spørsmål:

Gula Divisonen
Första Divisonen
Flygplan Saknas
Älskar, Älskar inte
Hotet

Også er det jo den amerikanske USS Nimitz-filmen fra tidlig på 80-tallet, der hangarskipet går inn i en "elektrisk storm" og plutselig skal stoppe angrepet på Pearl Harbor (eller noe slikt). Top Gun slo senere føttene under den, men det er mange gode flyscener der fordet.

The Aviator om Howard Hughes er en god film, og da bør også "Hell's Angels" som Howard Hughes selv lagde nevnes. Utgitt i 1930 og "fornyet" i 1958 av Hughes Tool Company.

Filmene "One Six Right" om Van Nuys Airport i California og "An Airfield in England" om Lasham i England er to filmer som handler om historie og nåværende drift av to - relativt sett - mindre men stadig aktive flyplasser i USA og England.

Back