Noen bilder fra fjern og nær, høsten 2011

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
Noen bilder fra fjern og nær, høsten 2011

Julen nærmer seg, og jeg synes det er på tide å dele noen av høydepunktene jeg har fått på linsen i siste halvår:
Jeg har stort sett valgt ut selskaper som vi ikke så ofte stifter bekjentskap med her i nord.

Vi starter med ett bilde fra Amsterdam, en A319 fra Cyprus Airlways. Fine farger, og Cyprus vekker gamle minner fra den tiden da det var vanlig å stifte bekjentskap med deres B720 fra Queens Building på Heathrow:

ACFVAAPUay0J.jpg

Så forflytter vi oss sør-vestover til Barcelona hvor jeg fikk tatt enn del terminalbilder i høst.

Denne B737-400 fra Jet4you er kanskje ikke kjempevakker, men den vekker oppsikt og jeg likte den godt.

bcn_8j_b734.jpg

Over Sør-Atlanteren måtte denne A330-200 fra Avianca reise for å komme fram til Barcelona. De "nye" fargene til Avianca er spreke.

bcn_av_a332.jpg

Denne småtassen fra Jordan hadde også reist et godt stykke for å komme til Barcelona - det er noe staselig over dette fargeskjemaet til Royal Jordanian.

bcn_rj_a319.jpg

Dagens største overraskelse kom i form av denne B737-300wl fra Brussels Airlines, malt i Korongo-farger. Korongo Airlines var et selskap som skulle startes i Kongo som Brussels Airlines var med på å bygge opp. Planene ble ikke noe av, og flyet ble satt i trafikk i Europa igjen. Om det nå er tilbake i Brussels-farger er ukjent for meg.

bcn_sn_korongo_b733wl.jpg

Nok et nytt selskap for meg. SkyWork fra Sveits var innom med en DHC8-400.

bcn_sx_dh4.jpg

B757-200 fra TACV er et av de flyene jeg har hatt høyest oppe på ønskelisten å se i mange år. Endelig bød anledningen seg. Ikke noe kjempebilde siden den sto parkert ved terminalen på motsatt side av rullebanen, men vel dokumentert.

bcn_vr_b752.jpg

En noe anonym hvit Russer i form av denne B737-400 fra Yamal Airlines. Synd de ikke sendte en i full bemaling.

bcn_yl_b734.jpg

Mange synes ikke noe særlig om American sine gode gamle farger. Selv synes jeg at bemalingen gjør seg på alle flytyper, og denne B767-300 med winglets er da flott!

bcn_aa_b763wl.jpg

Så tar vi et godt steg oppover på kartet og befinner oss nå i Edinburgh, hvor terminalen kan by på god utsikt over mye av oppstillingsplassene og rullebanen.

En B737-400 fra BA er ikke noe vanlig syn for oss nordboere lenger, og det er viktig å ta vare på slike øyeblikk, for de blir vel kanskje ikke så veldig mye lenger i stallen!?

edi_ba_b734.jpg

.. og sannelig kom ikke Tor Air sin hvite B737-300 dalende ned. Den opererte for et eller annet selskap, men jeg kan ikke huske hvem!

edi_oai_b733.jpg

Fly med Star-farger er det viktig å samle på, og her fikk jeg en ny i samlingen fra BMI!

ACFQAAKUay0J.jpg

Så til slutt et par bilder fra hjemlige trakter. Som det går tydelig fram fra bildet, er det første tatt på OSL.

For dere som henger rundt gjerdene på OSL er ikke dette en usedvanlig maskin, men for en med base i Trøndelag, var det vel verdt å ofre seg og stå ute i regnværet for å forevige denne B717 fra Blue1!

osl_kf_b717.jpg

Helt til slutt et stemningsbilde fra Værnes.
På tur ombord i flyet som skulle ta meg på første leg mot Edinburgh snudde jeg meg på flytrappa og ble møtt av dette synet. Det måtte foreviges!

trd_wf_dh1.jpg

Så får dere alle ha en fortsatt god helg :) :drink

Last edited:
Re: Noen bilder fra fjern og nær, høsten 2011

Mange "spreke" fargeskjemaer og flotte bilder det her.

Vidar

Takk for flotte bilder :) tusen takk setter pris på slike bra bilder fra andre steder i verden utenfra landegrensen, vi vil ha mere bilder takk!!

Fin liten mix dette. Fikk hilst på Shobak i løpet av året som gikk jeg og

Back