Nødlandet og kolliderte med bil

Re: Nødlandet og kolliderte med bil

Får håpe for flytypens del at det ikke var kluss med dieselmotoren igjen. Var jo en nødlanding her i Norge for et par år siden(?) på Rygge der motoren sviktet totalt.

Disse Thielert-motorene synes jeg begynner å virke som et modig alternativ i et fly... ...og jeg har flydd mikrofly med totakter uten andre negative tanker om det enn støynivået!!^_^

Disse Thielert-motorene synes jeg begynner å virke som et modig alternativ i et fly... ...og jeg har flydd mikrofly med totakter uten andre negative tanker om det enn støynivået!!

De passer vel best i Mercedes A-klasse ja:)

Tar jeg ikke helt feil, er dette er samme flyindivid som OFK har hatt til låns et par ganger tidligere mens de har hatt sine DA40 på vedlikehold i Sverige.

Dessverre har det vært mye kluss med Thielert 135hk dieslene..
..om jeg husker rett så skjøt vel Oslo Flyklubb en sylinder ut gjennom cowlingen,
for deretter å nødlande på Rygge - og hvis jeg ikke husker feil - så var det en elev som fløy!
Uansett husker jeg at det var godt jobbet!

Ellers er vel hovedproblemene elektrisk - og korrosjon pga. vannkjølingen.

Det er en avansert maskin med FADEC. Diesel motoren har en koppling/gearing mellom motor og proppelen. Motoren er bygget for biler derfor den der vekslingen. Proppelen hadde fått for stort turtall uten. 1:1,69 har vekselforholdet vært. Det var en feil sist dette flyet havarerte på denne kopplingen. Denne gang er det vel elektrisk eller data. Nattestid er det ikke så lett å lande ute,da er vel en lite traffikert vei en god løsning. Veldig dumt at Andre på 73 år var ute akkurat der og fikk knust rute. Ser ut som en hard landing. Fint det gikk bra!

Back