• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

ICE Nice Air - Islandsk konsept med base Akureyri

Ja, du sier noe der.

Det er under 20.000 mennesker som bor på Akureyri.

Her er noe utdrag fra MBL.is
Niceair på sin første flyvning 2. juni 2022. Det skal skapes 20 arbeidsplasser i Akureyri.

Til å begynne med vil Niceairs driftslisens være i hendene på et europeisk flyselskap.

Þorvaldur Lúðvík sier at selskapet er godt finansiert og har sterke sponsorer.

Ingen aksjonærer er merkbart store og ingen er over 8 %.

I løpet av de kommende månedene vil publikum og selskaper bli invitert til å kjøpe en andel i selskapet.

https://www.mbl.is/vidskipti/frettir/2022/02/17/niceair_i_fyrsta_flug_2_juni/
 
Der bor små 20.000 i Akureyri og lufthavnen betjenes allerede på hver dage 3 gange om dagen med fly til Reykjavik (RKV) af Icelandair samt i vinterhalvåret et par gange om ugen til Keflavik. om sommeren flyves der dagligt til Keflavik. jeg tror at trafikbehovet for Akureyri er dækket ind. Keflavik er også mættet i form af PLAY der nu er ved at vise lidt succes også af Icelandair der er på vej tilbage med fra til sommer at have det fulde trafikprogram fra 2019 tilbage dog med lavere frekvenser på nogle ruter og lidt ændringer af ruteudbuddet.
 
om sommeren flyves der dagligt til Keflavik.

Nei, det stemmer ikke.

Frem til nå (2021) har det ikke vært noen små fly (tilsvarende Widerøe) til KEF. All innlands trafikk på Island har gått til/fra RKV.
Du har kunnet kjøpe billetter f.eks. KEF - VEY og da er det egen "gratis" buss mellom KEF og RKV.

For jeg har lurt på i alle år hvorfor de ikke kan fly innlandstrafikken fra KEF.
Politikerne på Island har også i veldig mange år diskutert om de skal lage en ny flyplass mellom KEF og RKV (like ved Hafnarfjörður).
 
Last edited:
De er vel godt vant med at man kan traske til og fra flyplassene, men det er rart! Man skulle tru at beliggenheta til RKV er svært, svært attraktiv - midt i det sentrale Reykjavik. Så kunne man heller oppgradere forbindelsen til/fra Keflavik, på et eller anna vis.
 
De er vel godt vant med at man kan traske til og fra flyplassene, men det er rart! Man skulle tru at beliggenheta til RKV er svært, svært attraktiv - midt i det sentrale Reykjavik. Så kunne man heller oppgradere forbindelsen til/fra Keflavik, på et eller anna vis.

Problemet med RKV er vel begrenset mulighet for ekspansjon, samt at økt trafikk og mer bråk nok ville møtt stor motstand.

Grunnen til at det f.eks ikke er tog mellom KEF og Reykjavik by er at bakken er/kan være ustabil, togskinner ville måtte blitt reparert/sjekket stadig for å unngå ulykker. Derfor går det mange busser på strekningen.

Hvis Nice Air skal ha en sjanse, må de kapre turister.. skaffe seg noen skikkelig gode avtaler med reiseselskaper som ønsker å sende pax til andre deler av Island, enn bare Reykjavik.
Det går jo fra tid til annen en «del»/noen chartre til AEY/EGS.
 
Problemet med RKV er vel begrenset mulighet for ekspansjon, samt at økt trafikk og mer bråk nok ville møtt stor motstand.

Grunnen til at det f.eks ikke er tog mellom KEF og Reykjavik by er at bakken er/kan være ustabil, togskinner ville måtte blitt reparert/sjekket stadig for å unngå ulykker. Derfor går det mange busser på strekningen.

Hvis Nice Air skal ha en sjanse, må de kapre turister.. skaffe seg noen skikkelig gode avtaler med reiseselskaper som ønsker å sende pax til andre deler av Island, enn bare Reykjavik.
Det går jo fra tid til annen en «del»/noen chartre til AEY/EGS.

Af de Langbusruter som "Strætó" driver af offentlig rutetrafik så er rute 55 mellem Fjórdur og Keflavik(Hverdage helt ind til Reykjavik) den rute som Strætó tjener flest af sine penge på. ruten kører på hverdage i timedrift hvorimod hvis man tager andre almindelige busruter på island(foruden bybusserne i Reykjavik) kører kun 2 eller 3 gange om dagen.

Foruden Strætó rute 55 så er der et UTAL af private busselskaber der sælger billetter mellem Reykjavik(BSI) og Keflavik Airport og det koster små 4000 islandske kr med disse bustransportører hvorimod med Strætó rute 55 koster turen 1950 islandske kr svarende til 100 Danske kr.
 
Nei, det stemmer ikke.

Frem til nå (2021) har det ikke vært noen små fly (tilsvarende Widerøe) til KEF. All innlands trafikk på Island har gått til/fra RKV.
Du har kunnet kjøpe billetter f.eks. KEF - VEY og da er det egen "gratis" buss mellom KEF og RKV.

For jeg har lurt på i alle år hvorfor de ikke kan fly innlandstrafikken fra KEF.
Politikerne på Island har også i veldig mange år diskutert om de skal lage en ny flyplass mellom KEF og RKV (like ved Hafnarfjörður).

Jeg ved godt at ruten til og fra AEY og Keflavik har lægget stile pandemien over men jeg har hørt rygter om at ruten skulle genstarte her fra sommertrafikprogrammet. men fra rygter til realitet kan der være lang vej
 
Til å begynne med vil Niceairs driftslisens være i hendene på et europeisk flyselskap.
Selskapet har anskaffet et Airbus A319 fly med 150 seter.

Islandske medier spør hvilket selskap det er.
Men, Þorvaldur Lúðvík Sigurjónsson, administrerende direktør i Niceair vil ikke fortelle det enda.

Hvilket selskap har de gjort avtale med?
Har DAT et A319 fly de skal leie ut? Hvilke andre selskaper har A319?
 
Islandske medier spør hvilket selskap det er.
Men, Þorvaldur Lúðvík Sigurjónsson, administrerende direktør i Niceair vil ikke fortelle det enda.

Hvilket selskap har de gjort avtale med?
Har DAT et A319 fly de skal leie ut? Hvilke andre selskaper har A319?

DAT har ikke A319. De har derimod A320 og A321.
Af større selskaber der er gået af med A319 finder vi bl.a easyJet der er ved at udskifte den flåde de havde på næsten 200 fly af typen. meget få A319 er kommet i drift her igen efter covid hvor de har satset på deres A320N.

Derudover finder vi Ex-Alitalia, SAS(der har dem i drift) og sikkert også flere.
 
Grunnen til at det f.eks ikke er tog mellom KEF og Reykjavik by er at bakken er/kan være ustabil, togskinner ville måtte blitt reparert/sjekket stadig for å unngå ulykker. Derfor går det mange busser på strekningen.

Islendingene har jo faktisk diskutert et flytog fra sentrum til KEF seriøst, men de har formodentlig funnet ut at det ville koste for mange penger. Planen var et lyntog, men om det også ble et intercity/lokaltog langs Reykjaneshalvøya, ville det ha større trafikkgrunnlag.

At berggrunnen skal være for ustabil høres rart ut. Det meste er lava, noe aske. Riktignok er Reykjaneshalvøya hele tiden utsatt for masse små jordskjelv, men riftsonen på Island er mye mindre utsatt for større skjelv enn fx subduksjonssonen under Japan, som jo er flinke på tog.

Men ellers virker det mye mer fornuftig med en feederrute til KEF enn eget flyselskap fra Akureyri....
 
Islendingene har jo faktisk diskutert et flytog fra sentrum til KEF seriøst, men de har formodentlig funnet ut at det ville koste for mange penger. Planen var et lyntog, men om det også ble et intercity/lokaltog langs Reykjaneshalvøya, ville det ha større trafikkgrunnlag.

At berggrunnen skal være for ustabil høres rart ut. Det meste er lava, noe aske. Riktignok er Reykjaneshalvøya hele tiden utsatt for masse små jordskjelv, men riftsonen på Island er mye mindre utsatt for større skjelv enn fx subduksjonssonen under Japan, som jo er flinke på tog.

Men ellers virker det mye mer fornuftig med en feederrute til KEF enn eget flyselskap fra Akureyri....

Island er igang med undersøgelser og borringer omkring en jernbane. de vil lave det som et "metrolignende" lyntog fra KEF airport forbi Keflavik by, Njarðvík, derfra langs kysten også med et stop ved Fjórdur inden det stopper ved RKV også en station under jorden omkring Hlemmur som er Reykjaviks centrale bybus terminal
 
De kunne jo også ha oppgradert veien fra KEF. Den er fortsatt full av flaskehalser, betydelige deler med ett kjørefelt i hver retning osv.
 
Back
Top