Nestenulykke JFK 13JAN23

Ikke første, ikke siste gangen på JFK. Det som kanskje var litt annerledes denne gangen var at det var to selskap som var på "hjemmebane" som var involvert.

Enda godt at det ikke gikk galt.

Sammensetningen med RWY/TWY-system som krever kryssing og/eller taxing på/av rullebane med samtidige avganger bærer en av de høyeste risikoene i kommersiell luftfart etter min mening. Mangelen på sikkerhetsnett er stor sammenlignet med kommersiell luftfart ellers, som sett i sammenheng med de potensielle konsekvensene når det går galt gjør at risikoen blir høyere. Nå antar jeg JFK TWR med sitt trafikkvolum (i motsetning til mange andre TWR) har systemer for deteksjon av RWY-incursion med visuell og/eller lydvarsel for ATCO, mens sikkerhetsnett i cockpit i stor grad er begrenset til visuell scan og situational awareness på frekvens. Er det noen som vet om JFK har og benytter stopbars eller RWSL?

Stusset også litt over at JFK TWR umiddelbart spurte om de var klare for ny avgang. Etter en slik hendelse er det vel ikke noe annet alternativ enn å takse tilbake til stand, og bli tatt ut av aktiv tjeneste. Det kan fort komme tankemessige og emosjonelle reaksjoner etter en slik hendelse, som potensielt kan resultere i distraksjon under flyvning. Man kan også høre på klippet at ATCO blir tatt ut av posisjon nokså kjapt (ny stemme).

Last edited:
Ikke stopbars der, og de blir ikke brukt «rett» i mine øyne der de finnes Ii dag med kart på ipad som viser hvor du et, om du har godt nok signal, så har man mer og hjelpe seg med enn før. Det har vært stort press på runway incursion fra FAA og selskapene de siste 20 år, men som vi ser her, ting kan fortsatt skje, og det skje med alle. De var sannsynligvis midt i checklist, som vi skal avbryte når vi krysser rullebaner. Det var og muligens tre stykk i cockpit siden de skulle til London.
Selvsagt mørkt da dette skjedde, været var okay men mye vind.

Den eneste store flyplass uten kryssinger er Denver, som ble designet med det som mål. Få flyplasser har nok areal tilgjengelig. Jeg er godt kjent på JFK og synes ikke den er så gærn når det kommer til hotspots, har aldri tenkt at noen ville ta en venstre sving og så til høyre på J. Andre plasser er verre.

Ikke stopbars der, og de blir ikke brukt «rett» i mine øyne der de finnes Ii dag
Takk, det jeg mistenkte.

Rødt flushet lys som krysser TWY ved holding point = do not cross. Det er jo et ganske så enkelt konsept. Hvordan mener du at det ikke blir brukt rett?

Har selv kun jobbet ett TWR ila karrieren så langt med stopbars, og det var det eneste hvor jeg ikke har opplevd RWY incursion.

De er kun på enkelte plasser, stort sett lead in til begynnelsen av rullebanen, og så på rullebanen når du er i position.
Lysene kommer ikke av og på samtidig som clearance, de blir slukket før take off clearance er gitt. Her hadde Delta allerede blitt klarert, ville ikke hjulpet i denne situasjon.

De er kun på enkelte plasser, stort sett lead in til begynnelsen av rullebanen, og så på rullebanen når du er i position.
Lysene kommer ikke av og på samtidig som clearance, de blir slukket før take off clearance er gitt. Her hadde Delta allerede blitt klarert, ville ikke hjulpet i denne situasjon.

Det du beskriver er deler av RWSL. Stopbars hadde definitivt hjulpet. Ikke med DAL, men UAL som trolig ville stoppet klar av 4L og innsett feilnavigeringen på et langt tidligere tidspunkt nettopp grunnet stopbars.

Litt mer info her ….

https://www.forbes.com/sites/tedree...ask-at-departure-source-says/?sh=5de258a467ac

The first officer on American Airlines Flight 106, which was involved in a runway incursion Friday night at Kennedy International Airport, was flying her first flight with new cockpit procedures, a source said.

At the time of the incursion, which forced a Delta Air Lines aircraft to stop suddenly, the first officer was engaged in a series of tasks that involved processing takeoff data that included flap and power settings as well as a runway assessment.

But for the first time, under new procedures introduced Jan. 2, she also had to make an announcement informing passengers and flight attendants of the impending takeoff, said the source, a pilot who has knowledge of the incident and who asked not to be named.

Det er den måten vi og de fleste gjør det. Problemet er at forandringer ble implementert uten trening. De peker fingre på hun i høyre sete. Hun gjorde sine feil, inkludert dårlig readback av taxi clearance, tror ikke hun inkluderte rullebane. Men hun taxet ikke, så dette er på kapteinen. Det var og en på klappsete, regner jeg med.
Dette er noe som kan skje alle, men hvordan de fulgte taxiway B mot venstre for så og ta svingen til høyre skjønner jeg ikke.

Det var og en på klappsete, regner jeg med.

Ja, det stemmer.

The captain, meanwhile, had to make a left turn and then a right turn to get on the runway, and so did not have sufficient visibility to see stop bar lights on the runway. The captain was in fact on his way to another runway. A third pilot in the cockpit also could not see the lights.

Klokken 20:30 på kvelden, lokal tid, og to av pilotene klarer ikke å se en tent stop bar? Det gir ingen mening. Jeg vil heller tro at stop bars ikke var i bruk. Vet ikke hva som er tilgjengelig på JFK? Wig wags?

JFK, LGA, EWR og PHL er ikke som andre flyplasser. De er drevet av Port Authority, moderne mafia virksomhet. De bruker f eks ikke taxiway edge lights, men bruker ulyste stikker.

Fra NTSB sin preliminary som lastes ned her

"NTSB attempted to interview the American Airlines flight crew three different times. American Airlines cleared the flight crew’s schedule to ensure their availability; however, the flight crew refused to be interviewed on the basis that their statements would be audio recorded for transcription. On behalf of the crew, the APA party representative informed the NTSB that the crew would not consent to participate in audio recorded interviews in any manner. NTSB has determined that this investigation requires that the flight crew interviews be audio recorded and transcribed by a court reporter to ensure the highest degree of accuracy, completeness, and efficiency. As a result of the flight crew’s repeated unwillingness to proceed with a recorded interview, subpoenas for their testimony have been issued."

Flott å se at fagforeningene støtter en god undersøkelse i sikkerhetens navn :rolleyes:

I mens flyr disse bare videre?

APA er noe for seg selv, men de vet og at dette blir dårlig PR. Tror ikke resten av pilotene i AA vil se dette. Disse to (3) dreit på draget og vet det.

Last edited:
Back