Re: Nekter konkurranse om parkering på Sola
Konkurranse meg her og konkurranse meg der... Disse som vil bygge parkeringen driver ingen flyplass, ergo ikke konkurranse på like grunnlag.
Egentlig er det til syvende og sist et spørsmål om hvor Avinor skal få pengene til å drive(+utvikle) flyplassene sine.. Dersom vi ser et flyplassprodukt for seg (her parkering) og konkurranseutsetter/privatiserer det, blir andre produkter dyrere. Alt henger sammen, men det er sefølgelig ikke værre enn at man betaler litt mere for flybilletten.. Kanskje man heller bør betale for de utgiftene man bruker??
Samtidig er det et spørsmål om dagens parkering er tilstrekkelig eller ikke? Dersom det er nok plass (jeg vet ikke), er det synd å dekke over god matjord..
God matjord ble ofret i 1937 da det besluttet at fremtidens fremkomstmiddel skulle legges til Sola.
Nå har parkeringskapasiteten på Sola vært på bristepunktet mange ganger opp gjennom årene og Avinor har som mange har sett bygget ut i takt med behovene.
Vi som er kunder hos Avinor betaler mer enn nok for tjenestene som tilbyes.
Jeg er en av Avinors beste kunder her og har parkerings utgifter i snitt på 750kr uka.
En dag 250,- , to dager 500,- og tredje dagen 750,- !
Billig? Egentlig ikke. Bør Avinor få konkuranse her?
Penger til å investere og drive parkerings anlegg ser man av regnskapene til Avinor er intet problem. Parkeringsanleggene en pengemaskin av dimensjoner.
Selve parkeringshuset på Sola er dessuten eid av et datterselskap til Avinor og ikke eid og driftet av Avinor selv. Datterselskapet administreres fra sentralt hold østpå.
Din påstand i første avsnitt er helt irrelevant.
Avinor skaper også konkuranse blant alle sine underleverandører knyttet flyplassdrift.
Hvorfor skal vi som er brukere av flyplasstjenester ikke ha valgmulighet til parkering når vi også kan velge mellom pølser og hotdogs i terminalen hvor Avinor hanker inn deler av fortjenesten og?
Så må du jo tenke på at flyplassen fanger opp hele fylket. Folk som skal på ferie, folk som pendler, folks om jobber i Nordsjøen osv. har behov for rimelig parkering.
Dette er hovedsakelig ikke folk som reiser kollektivt til flyplassen.
Det er ikke slik at dersom det blir konkuranse i parkeringssektoren så blir andre produkter dyrere.
Avionor har dessuten etter min oppfatning et klart behov for å få bedre kontroll med sine utgifter og få en mer effektiv organisasjon.
Det er her man blant annet kan skape bedre marginer.
Avinor slik det er i dag ligner på et større nasjonalt flyselskap der man i tidligere monopol tider kunne velte kostnadsøkninger uhemmet over på brukeren i form av dyrere billetter.
Avinor må også gå i seg selv se hvor man bedre resultatet på interne driftsområder.