Natt och tidig morgon på ARN 26.5.08 (ny DC-8!)

HansJ

ScanFlyer Silver
Natt och tidig morgon på ARN 26.5.08 (ny DC-8!)

Med risk att det blir tjatigt med alla bilder från Arlanda kommer här en serie från natten och tidiga morgonen i dag. Objekten är lite ovanliga - sedan i fredags står det nämligen TVÅ DC-8 på Arlanda!

Eftersom jag har det stora nöjet att jobba nattskift denna vecka provade jag även lite mörkerfoto.

arns1.jpg

arns2.jpg

arns3.jpg

African Internationals DC-8-62H ZS-OSI har varit på Arlanda hela helgen av okänd orsak. Den står inte ens på fraktrampen, kanske väntar den på plats i Priority Maintenance' hangar? ZS-OSI började sin karriär hos Alitalia som I-DIWW. Sorry för stolpen framför flygplanet men vad gör man inte för en DC-8?

arns4.jpg

Morgontrafiken landar oftast på 01R eller 19L (dvs nya banan)

arns5.jpg

Fokker 100 SE-DUU har fått logo på fenan under helgen! I fredags var den fortfarande helt vit.

arns10.jpg

På morgonen började det arbetas vid AIAs DC-8 (och en titt på webbkameran nu avslöjar att den inte står kvar)

arns6.jpg

SE-REF kom hem från USA...

arns7.jpg

...och kort efter kom Continentals 757W

arns8.jpg

En dålig bild med unikt motiv till: FlyExcellent står utan stabilisator och motorer bredvid den "gamla" DC-8an

arns9.jpg

MDn har varit i detta skick i minst en halv vecka.

Re: Natt och tidig morgon på ARN 26.5.08 (ny DC-8!)

Takk for en flott bildeserie - veldig bra med flere bilder fra Arlanda! Var det denne DC-8 som var på Rygge for litt siden?

Og hva skal gjøres med FlyExcellent-maskinen? I juni-utgaven av Airliner World er maskinen avbildet og visstnok i full trafikk...

Takk for en flott bildeserie - veldig bra med flere bilder fra Arlanda! Var det denne DC-8 som var på Rygge for litt siden?

Og hva skal gjøres med FlyExcellent-maskinen? I juni-utgaven av Airliner World er maskinen avbildet og visstnok i full trafikk...

Vet inte, kan inte finna tråden med DC-8 på Rygge... ang FlyExcellent så väntar jag på besked från en man på insidan. Återkommer!

Hva skjuler seg bak Air Express?

Hva skjuler seg bak Air Express?

Flygtorget från 2006 said:
Air Express har sitt ursprung i f d Air Express i Norrköping som köptes av Skyways. Namnet Air Express har legat i malpåse, men plockades fram förra sommaren och registrerades som Air Express in Sweden AB. Med ännu ett flygbolag breddar Salénia sin flygverksamhet. Salénia är redan huvudägare i Skyways, men där är SAS delägare till 25 procent.

Jan Palmér som är/var högt uppsatt i Skyways sitter i styrelsen enligt www.airexpress.se. I övrigt vet jag inte mycket mer än det jag just postat.

Nu har jag fått besked av min "spion" att man har funnit sprickor i fenan och för att kunna reparera dessa måste stabilisatorn plockas bort. Ena motorn har leasats ut under tiden flygplanet är på maintenance.

Back