NATO skifter ut E-3 AWACS

Hvorfor bygges ikke slike fly på MAX plattformen? Gjelder P-8A Poseidon også. Blir jo fort "gammelfly" når man ikke går for nyeste generasjon. Se bare på E-3 (AWACS) ala 707...
 
det er nok det at byråkratiet i nato tar mye lenger tid enn det Boeing bruker på nytt fly.
hvor de ikke vil bruke penger på uprøvd teknologi.
elektronikk i forsvaret er feks mye eldre.


https://www.airandspaceforces.com/article/0103aircraft/
[QUOTEI]n fact, the biggest concerns with aging aircraft are the unknowns.
“Many of the problems with aging material have emerged with little or no warning,” said Raymond A. Pyles of Rand, who testified on the subject before a House panel. “This raises the concern that an unexpected phenomenon may suddenly jeopardize an entire fleet’s flight safety, mission readiness, or support costs.”
[/QUOTE]
 
Last edited:
Hvorfor bygges ikke slike fly på MAX plattformen? Gjelder P-8A Poseidon også. Blir jo fort "gammelfly" når man ikke går for nyeste generasjon. Se bare på E-3 (AWACS) ala 707...

Da må man gjennom en helt ny konstruksjons- og sertifiseringsprosess. Det blir uforholdsmessig dyrt for et relativt lite antall eksemplarer.
 
Hvorfor bygges ikke slike fly på MAX plattformen? Gjelder P-8A Poseidon også. Blir jo fort "gammelfly" når man ikke går for nyeste generasjon. Se bare på E-3 (AWACS) ala 707...
Den tanken har streifet meg også, men det skal sies at dette er jo ikke et nytt design. Det var Australia som satte det i gang med deres Project Wedgetail, som forøvrig henviser til den australske ørn ("Wedgetail"), med RFP allerede i 1996. RAAF oppnådde IOC med dem i 2012, etter noen "mindre forsinkelser".
Så å bygge en "E-7B" på f.eks. MAX7 ville nok medført en ny runde med design og testing med påfølgende forsinkelser, og med det begrensede antall fly det er snakk om ville nok økonomien være en smule tvilsom. I tillegg vil jo sjansene for eventuelle strukturelle problemer allerede være kjent.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_AEW&C
 
Hvorfor bygges ikke slike fly på MAX plattformen? Gjelder P-8A Poseidon også. Blir jo fort "gammelfly" når man ikke går for nyeste generasjon. Se bare på E-3 (AWACS) ala 707...

I militära sammanhang spelar det mindre roll. Däremot vill man inte ha barnsjukdomar/tekniskt strul och det har MAX tyvärr gott om. 737 NG är en bedrövad konstruktion och CFM56 är en väldigt driftsäker motor jämfört med CFM LEAP.
När NATO väl pensionerar E-3 Centry har de varit operativa i 50 år.
 
Det er kanskje også en liten fordel at P-8 også er NG, slik at begge disse er på samme platform?
 
Back
Top