• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Når regnes det med at et fly er reist og ankommet?

Marius Moberg

ScanFlyer Blue
Når regnes det med at et fly er reist og ankommet?

Når regnes det med at et fly er reist og ankommet??

Når gaten er stengt eller forlatt gaten og er på vei til rullebanen?

Og når regnes det med at flyet er landet??

Når det har landet eller parkert med gaten?

Re: Ankomst Avgang

Når regnes det med at et fly er reist og ankommet??

Når gaten er stengt eller forlatt gaten og er på vei til rullebanen?

Når flyet er pushet da er det BTD = Block Time Departure

Når flyet er lettet er det ATD = Actual Time of Departure

Når flyet er landet er det ATA = Actual Time of Arrival

Når flyet er ved gaten er det BTA = Block Time Arrival

Håper dette hjalp..;)

Når flyet er pushet da er det BTD = Block Time Departure

Når flyet er lettet er det ATD = Actual Time of Departure

Når flyet er landet er det ATA = Actual Time of Arrival

Når flyet er ved gaten er det BTA = Block Time Arrival

Håper dette hjalp..;)

Er det ATD og ATA som blir brukt f.eks på OSL.no sin oversikt

Nei, det er tror jeg ikke. Jeg vet ikke svaret, men tror de bruker BTD:
Jeg reiste til AMS ifjor og vi dro fra gate på rutetid. Men ble stående i 10 min for å vente på å ta av. Når jeg kom frem sjekket jeg OSL, og der stod det av vi avreiste "16:30" - som var på rutetid. Vi kjørte ikke ut på rullebanen før nærmere 16:45.
Det samme gjelder bla SK907 som ikke er i luften før nærmere 11.30, men som står at avreiste 11:05..

Nei, dette er feil.

STD (Schedueled Time of Departure) er rutetid - avgang fra parkering. (Brake release el pushback.)
STA (Scheduled time of Arrival) er tilsvarende ved ankomst - rutetid parkert på gate.

BTD/BTA har jeg aldri hørt om.

Takeoff- og landingstider er egentlig kun interessant for flyets loggbøker. De brukes normalt ikke i noen trafikkstatistikk. Der brukes ATD (Actual Time of Departure) og ATA (Actual time of Arrival) som er de aktuelle tidene flyet flyet pusher (løsner bremsene) eller parkerer.

Afgangstiden plejer at være push back fra gate og ankomst parkering ved gate.

Nei, dette er feil.

STD (Schedueled Time of Departure) er rutetid - avgang fra parkering. (Brake release el pushback.)
STA (Scheduled time of Arrival) er tilsvarende ved ankomst - rutetid parkert på gate.

BTD/BTA har jeg aldri hørt om.

Takeoff- og landingstider er egentlig kun interessant for flyets loggbøker. De brukes normalt ikke i noen trafikkstatistikk. Der brukes ATD (Actual Time of Departure) og ATA (Actual time of Arrival) som er de aktuelle tidene flyet flyet pusher (løsner bremsene) eller parkerer.

Ja, takk. Da ble det bare litt feilinformert i innleggene over. Da stemmer det :)

Her på mine sider så ser jeg f.eks:

Airline Flight Reg STD ETI ETD BTD ATD DL Park Route

Høres ut som en lokal Avinor-oppfinnelse .. det er ikke en industri-forkortelse.

Det "Starflyer" og "LN-MOW" sier er helt korrekt! Har sjekket ut det med SAS907 jeg også!

Off/onblock tidene brukes som ATD/ATA på alle selskaper jeg har vært borti hvertfall. Takeoff og touchdown blir registrert, men ikke brukt til noe relevant såvidt jeg vet.

Eneste stedet hvor jeg har sett OBT-tider er EOBT (Estimated offblock time) på slotmeldinger.

Eneste stedet hvor jeg har sett OBT-tider er EOBT (Estimated offblock time) på slotmeldinger.

EOBT-tid legges inn i reiseplanen til ATC. Beste slot man da kan få er normalt EOBT+taksetid for flyplassen (siden slot-tiden er en takeofftid).

Re: Når regnes det med at et fly er reist og ankommet?

Da lærte jeg enda mer. Innvikla greier det der.

Re: Når regnes det med at et fly er reist og ankommet?

Det jeg har sett når jeg har flydd f.eks mellom OSL og SVG er tidene flyet har pushet fra gate og når det lander. Det er det jeg har sammenlignet med nettsidene til OSL og avinor med min klokke.

Back