Nån med insyn i Arlandas verksamhet? Fråga.

Alf

ScanFlyer Blue
Nån med insyn i Arlandas verksamhet? Fråga.

Jag har en fråga kring något jag stört mig på ett bra tag nu. :headbang

Innan pir F byggdes planerade man att anlägga en ny byggnad mellan nuvarande T2 och T4, dvs där T3 ligger idag. I den byggnaden skulle det inhysas en ny gemensam incheckning och bagagehantering för de tre nuvarnande terminalerna. Samtidigt skulle terminalområderna döpas om till terminal Nord och Syd samt att alla pirer skulle få en bokstav från A till F, därav namnet "pir F".

Varför har detta fortfarande inte skett och finns det planer för detta i "pipen"?
 
Re: Nån med insyn i Arlandas verksamhet? Fråga.

Kan det inte vara så att man har tänkt om kring konceptet Nord/Syd? Döpa om terminalerna tror jag man har skrotat helt.

Men det säger sig själv att sinom tid är man tvungen att uppgradera/bygga till nuvarande terminaler. T3 kan jag inte tänka mig får vara kvar den dagen kapaciteten i terminalerna slår i taket.. Flygtrafiken växer ju, om inte i den takt man för över tio år sen förutspådde.
 
Re: Nån med insyn i Arlandas verksamhet? Fråga.

Kan det inte vara så att man har tänkt om kring konceptet Nord/Syd? Döpa om terminalerna tror jag man har skrotat helt.
Frågan är då vad man har tänkt göra istället? Som det ser ut nu är endast T5 hyffsat transfervänlig. Jag förstår heller inte varför man inte döpt om terminalerna åtminståne. Mer logiskt hade varit T1-4 där alla pirer har sin egna bokstav.

Men det säger sig själv att sinom tid är man tvungen att uppgradera/bygga till nuvarande terminaler. T3 kan jag inte tänka mig får vara kvar den dagen kapaciteten i terminalerna slår i taket.. Flygtrafiken växer ju, om inte i den takt man för över tio år sen förutspådde.
När inrikes och utrikestrafiken snart kommer mixas på T5 försvinner värdet av att ha enskilda inrikesterminaler. Vad händer då med T4? T4 har dessutom endast ett stackars bagageband.

Som det ser ut nu är det rörigt och vid första anblick rätt torftigt när inte ens namnen är baserade på logik.
 
Re: Nån med insyn i Arlandas verksamhet? Fråga.

Frågan är då vad man har tänkt göra istället? Som det ser ut nu är endast T5 hyffsat transfervänlig. Jag förstår heller inte varför man inte döpt om terminalerna åtminståne. Mer logiskt hade varit T1-4 där alla pirer har sin egna bokstav.

Man samlar ju Oneworld i T2 som därför byggs om. Detta kommer ju att förbättra transfermöjligheterna om inte annat. Men visst, vi kan ju alltid hoppas att dom gamla planerna på Arlanda Syd dammas av och att resultatet blir en ny centralbyggnad för T2-T4.

När inrikes och utrikestrafiken snart kommer mixas på T5 försvinner värdet av att ha enskilda inrikesterminaler. Vad händer då med T4? T4 har dessutom endast ett stackars bagageband.

T4 ska faktiskt få ett till bagageband. Det är väl inte omöjligt att Swedavia har börjat tänka på åtgärder för T4 men att planeringen ligger några år framåt i tiden. Integreringen av in- och utrikestrafiken är planerad till 2014 har jag för mig – senast då tycker man att det borde finnas en färdig plan för T4. Men vad vet jag.

Som det ser ut nu är det rörigt och vid första anblick rätt torftigt när inte ens namnen är baserade på logik.

Den där känslan av helhet som man kan få av nybyggda flygplatser är nog bara att glömma i ARNs fall. Utformningen av flygplatsen är för hopplös för att jag ska våga tro på något mer strömlinjeformat. Men det kan förhoppningsvis bli bättre.
 
Back
Top