Mye som vil skje framover

Hurum

ScanFlyer Gold
Vil lokke bedriftskundene fra SAS

Norwegian-sjef Bjørn Kjos planlegger stor ekspansjon for å lokke bedriftskunder bort fra SAS. Men SAS gir seg ikke uten kamp.


Bjørn Kjos
- Skulle SAS ha iverksatt en lignende ekspansjon, ville det betydd å starte opp et helt SAS Braathens på nytt. Så kraftig er denne satsingen, sier Bjørn Kjos til Dagens Næringsliv.

Første halvår i år økes Norwegians kapasitet med 289 nye flyvninger i uken, fra 525 ifjor. Bare 24 av disse flyvningene er innenlands. Resten er i utlandet.

- Fullgodt alternativ
- Ved å øke frekvensen på de viktigste norske destinasjonene og fylle igjen huller på de utenlandske, vil vi være et fullgodt alternativ for businesskundene, sier Bjørn Kjos.

Allerede har flyselskapet sikret seg storkundeavtaler med Hydro og Reitan Gruppen, i tillegg til eksisterende avtaler med Telenor og Staten. Han sier Norwegian nå ser en klar tendens til at flere av de større bedriftene velger å signere avtaler med begge flyselskapene.

Stiller sterkere med flere ruter
Med et utvidet rutetilbud forventer Norwegian at flyselskapet stiller sterkere i konkurransen om businesskundene. Ifjor økte antall forretningsreiser for Norwegian med 29 prosent, mens veksten i fjerde kvartal var på 36 prosent.

For å klare veksten, vil Norwegian sette fire nye fly i trafikk og øke staben med 80 piloter og 120 kabinansatte.

SAS tar opp kampen
Men SAS Braathens-sjef Petter Jansen har ikke tenkt å ligge på latsiden han heller. På sommerprogrammet står seks-syv nye destinasjoner.

- Gitt at vi lykkes med dette, har vi som mål å ekspandere ytterligere, sier Jansen til DN.

Veksten skal først og fremst skje ved å utnytte fly og mannskap bedre, men det settes også inn et nytt fly i trafikken.
dn.no
 
Back
Top