Mye interessant flystoff i Aftenpostens arkiv

Stian

ScanFlyer Gold
For 49,-kr døgnet eller 99,- kr måneden kan man få tilgang til Aftenpostens arkiv. Det er vel verdt pengene.
Det er mye interessant å lese.
Noe av det jeg liker best er gamle reklamer.
Leste f.eks en SAS reklame der de introduserte 2 daglige fra Oslo til NY.
I en annen reklame, tror det var fra slutten av 70-tallet, reklamerte de med at man kunne sjekke inn og levere fra seg baggasjen på hotellet FØR man dro til flyplassen. Hva skjedde med det?
I en annen reklame fra 60-tallet reklamerte faktisk LH med at man kunne reise direkte til Tokyo fra Oslo. De hadde tydeligvis et stopp på FBU på vei til Tokyo.:cool:

For de med interesse for flyhistorie er Aftenpostens arkiv uvurderlig. Jeg gjorde et tilfeldig søk på "Braathens" og året 1953; fikk 129 oppslag og kom rett inn i en dramatisk verden av konsesjonsstrid med SAS, rettigheter til flyruter, mulige nye flytyper og jeg vet ikke hva.

Interessant! Takk for tipset.

Skal leses når man har litt bedre tid.. :)

Last edited:
Ja du kan lagre sidene som PDF enkelt hver for seg eller hele avisen. Er ikke helt 100% brukervennlig mht søkefunksjonen som ofte henger seg opp i det årstallet du har gått inn på, og det mangler noen funksjoner som å gå tilbake til søket du gjorde etc. men meget bra start og tjeneste....

Det har kommer noen forbedringer, og flere forbedringer kommer nok. Tjenesten er ny og noen "barnesykdommer" må man regne med.

Back