Mot store kutt i tilbudet på kortbane hos Widerøe

Someone

Moderator
Medlem

Hva, hvor og hvor mye er foreløpig ikke kjent, men Widerøe taper penger på 18 av 23 kommersielt drevet kortbaneruter og varsler nå kraftige kutt i trafikken her. Planen er å varsle kuttene i løpet av november, med effekt allerede fra januar 2019

https://min.e24.no/wider-e-sjefen-v...r-det-slutt-og-vi-skrider-til-verket/a/J18vgJ

18 av Widerøes 23 kommersielle kortbaneruter går med tap erkjenner Widerøe-sjef Stein Nilsen. Når flypassasjeravgiften nå ikke ser ut til å bli kuttet noe særlig blir det nye flykutt fra januar.

Re: Mot store kutt i tilbudet på kortbane hos Widerøe

Hva tror vi, ryker noen av de lange kortbanerutene, type OSL - OSY/RVK/LKN etc. eller er det noen av de korte rutene.

OSL - OSY/RVK er vel allerede kuttet ned en rotasjon.
I mitt hode lever kanskje Røros ruta litt farlig, siden det er rimelig enkelt å komme seg dit med bil/tog.

Hvilke andre ruter er det WF flyr kommersielt?

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Ja, både flyet og toget til Røros er kraftig subsidiert [emoji6]

Finnes det noe sted hvor man kan se på lønnsomheten/mangel på lønnsomhet på flyselskapers ruter, i dette tilfellet widerøes ruter? Interessant å se hvordan økonomien er rundt feks KRS-CPH/BGO/STN.

Det tror jeg nok er høyst bedriftssensitiv informasjon. Det virker på meg som om dette er høyst marginale ruter hvor Widerøe ikke klarer å velte flyseteavgiften helt over på kundene og følgelig må lukke rutene. Da kan en jo spørre seg om det er liv lagat for disse rutene.

Ja, både flyet og toget til Røros er kraftig subsidiert [emoji6]

Ikke kraftig nok. Er ikke den mest komfortable turen jeg har hatt med de dieselsettene NSB bruker der.

Det tror jeg nok er høyst bedriftssensitiv informasjon. Det virker på meg som om dette er høyst marginale ruter hvor Widerøe ikke klarer å velte flyseteavgiften helt over på kundene og følgelig må lukke rutene. Da kan en jo spørre seg om det er liv lagat for disse rutene.

Flypassasjeravgiften.
Flyseteavgift var en annen styggedom.

5 igjen, tipper det er fra BOO og TOS til noen av de større stedene i nedslagsfeltet, f.eks. fra TOS til ALF og KKN.

5 igjen, tipper det er fra BOO og TOS til noen av de større stedene i nedslagsfeltet, f.eks. fra TOS til ALF og KKN.

Kan garantert legge til TOS-HFT på lista. Uforståelig hvis ikke Widerøe tjener penger på den ruta, den muligheten ser jeg egentlig helt bort fra.

Kan garantert legge til TOS-HFT på lista. Uforståelig hvis ikke Widerøe tjener penger på den ruta, den muligheten ser jeg egentlig helt bort fra.

Og så et par BOO-Lofoten/Vesterålen, så er vi vel i mål.

Ikke kraftig nok. Er ikke den mest komfortable turen jeg har hatt med de dieselsettene NSB bruker der.

Veldig enig. Velger lett å betale litt mer for å ta Widerøe-bussen oppover i stedet for å ødelegge kroppen på de togene.

Finnes det noe sted hvor man kan se på lønnsomheten/mangel på lønnsomhet på flyselskapers ruter, i dette tilfellet widerøes ruter? Interessant å se hvordan økonomien er rundt feks KRS-CPH/BGO/STN.

Skulle til å lage en oversikt over de 23 kommersielle rutene, men Widerøes hjemmelagde 2008-nettsider er ikke lett å bruke på mobil dessverre. Det er uansett en grunn til at kortbanenettet stort sett er anbudsrunder og ikke kommersielle ruter. Vil tro det er vanskelig for Widerøe å få dem til å gå rundt som kommersielle ruter uansett, selv om det er komfortabelt å skylde på flyskatten. Så blir jo spørsmålet om hvordan de nye kommersielle rutene på lange baner egentlig går - vil tro det blir mye tap på mange av de nye utenlandsrutene nå i starten.

Last edited:

Skulle til å lage en oversikt over de 23 kommersielle rutene, men Widerøes 2008-nettsider er ikke lett å bruke på mobil dessverre. Det er uansett litt pinlig for Widerøe om bare fem kommersielle ruter går rundt - og spesielt hvis de skylder på flyskatten for at de helt nye rutene går dårlig, slik som London, Liverpool og München.

Nå sier de jo ikke noe om de regionale rutene her, kun de kommersielle kortbanerutene

Nå sier de jo ikke noe om de regionale rutene her, kun de kommersielle kortbanerutene

Ja, så det. Endret innlegget. Vil uansett tro at heller ikke de nye kommersielle rutene på lange baner gir særlige inntjening nå i starten.

https://www.hangar.no/new_departement-skeptiske-til-wideroes-varsel-om-rutenedleggelser/

Departement skeptiske til Widerøes varsel om rutenedleggelser
Widerøe har ved flere tilfeller varslet at det blir rutekutt, spesielt etter at forslaget til statsbudsjettet ble kjent. Selskapet hadde håpet på en redusert flypassasjeravgift og varsler nå rutekutt som følger av at avgiften består.

Ifølge NRK stiller nå statssekretær i Samferdselsdepartementet Brage Baklien (Frp) seg tvilende til om flyselskapet har evne til å levere tjenesten staten betaler for.

Javel, om WF ikke finner økonomi i å drive kommersielle ruter, så er det jo bortimot idiotisk å drive de med tap over tid.

Det er ingen som forventer at WF skal drive med veldedighet, de økonomiske tyngdelovene gjelder fortsatt!

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

I følge NRK stiller nå statssekretær i Samferdselsdepartementet Brage Baklien (Frp) seg tvilende til om flyselskapet har evne til å levere tjenesten staten betaler for.

Dette er jo tjenester staten ikke betaler for......
Dog så risikerer man jo her at flere ruter havner under anbudsregimet igjen

"Ifølge NRK stiller nå statssekretær i Samferdselsdepartementet Brage Baklien (Frp) seg tvilende til om flyselskapet har evne til å levere tjenesten staten betaler for."

Er det ikke den samme staten som har (gjen)innført avgiften, nettopp for at folk skal fly mindre?

Nei, nå håper jeg at vi snart får en finansminister og samferdselsminister fra Fremskrittspartiet, slik at vi kan få ordnet opp i dette surret med avgifter og statlige overføringer til ulønnsomme ruter i distriktene!

Back