• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Mot mindre håndbagasje ombord?

Someone

Moderator
Medlem
Mot mindre håndbagasje ombord?

IATA har forslått nye og mindre maksimumsmål for håndbagasje. Visstnok er argumentet at da vil alle få plass, selv om jeg tipper motivasjonen er og tvinge flest mulig til og sjekke inn bagasje og dermed øke inntektene. Hvilket i og for seg er fair enough da de forsøker jo drive business

http://www.washingtonpost.com/blogs...he-size-of-luggage-youre-allowed-to-carry-on/
Airlines could soon shrink the size of luggage you’re allowed to carry on

c20b3c40e10f6b7916334c52dd9e0570.jpg

Re: Mot mindre håndbagasje ombord?

Frisk oppsummering av Radio Norges nyhetssending, her (c) AirbusTrond:

Flyselskapene vil innen kort tid innføre nye regler for håndbagasje på fly. Det betyr at største tillatte mål på håndbagasje vil bli redusert med 40 prosent.

Små kofferter som nå kan tas inn i kabinen gratis, må i fremtiden sjekkes inn og betales ekstra for. Ifølge IATAs nye bestemmelser skal håndbagasjen ikke være større enn 55 cm lang, 35 cm bred og 20 cm dyp. IATA mener de nye reglene vil gjøre det enklere for de reisende.

Den nye standarden vil blant annet gjelde hos SAS, mens Norwegian forholder seg til sine egne regler.

Ser vel ut som om Radio Norges som vanlig bare har laget et innslag basert på avisene, men utelatt det viktigste, at det ikke er noen tidsplan og så vidt jeg kan se ikke avgjort....

http://www.aftenposten.no/okonomi/Krav-om-mindre-koffert-pa-fly-er-pa-vei-8052107.html

Last edited:

IATA burde tenke litt lenger fremover tidsmessig ... den nuvaerende "IATA Rollerbag" (22" x 14" x 9") er basis for en hel rekke tyngere design modifications i fly-interiörer pä markedet, hvorav Zodiac ISIS som tilsiktes A32X Series familien, med anpassninger videre til C919 og Mc-21 samt 737 NG og MAX Series ... det er utenkelig ä kreve at fly-interiörer kan omlages hver gang IATA-folk hoster pä sine kontorer ? Jeg tipper at IATA-rollerbag'en slik den er pr idag blir opprettholdt som gjeldende standard videre inntil rundt 2030 ... sä fär vi se hva neste standard vil bli for NSA, NLT og A30X m.m. ... den tid, den sorg ?

Skulle man kjøpt noen aksjer i Samsonite og andre koffertprodusenter, tro?

Eller sjekke om noen i IATA har gjort det nylig?

Det gjør ingenting. Folk pakker som regel alt for mye uansett. Det bør også tvinge folk over til innsjekket baggasje og kun nødvendigheter og annet i håndbagasjen.

Jeg vil helst slippe å sjekke baggasje når jeg flyr, spesielt hvis det er transfers inn i bildet, noe det som regel er. Liker ikke å måtte bekymre meg for om baggasjen er der eller ikke, og sparer ganske mye tid på å bare ha håndbaggasje. Dette forslaget ville bare generere mer stress for de reisende, som om det ikke er nok av det fra før.

Det er derfor du skal ha nødvendighetene i håndbagasjen, og alt det andre i innsjekket bagasje.

Det er derfor du skal ha nødvendighetene i håndbagasjen, og alt det andre i innsjekket bagasje.
Så lenge alt det nødvendige er innen for limits så ser jeg ingen grunn til det. Om man hadde blitt flinkere til å overholde limits (feks. kun et kolli) så ville det hjulpet betraktelig. Sjekk antall bæreposer og løse gjenstander folk drasser med seg ombord en søndag kveld fra London eller Paris vs. hvor greit det går med en Norwegian 800-maskin fra Oslo tidlig en mandag morgen med kun forretningsfolk og håndbagasje. Hjelper lite å justere størrelse/antall så lenge ingen passer på ;)

Synd.
Jeg er dritlei av å vente på hyllefolket. Pakk så dere orker å bære det selv. Vær klar når det er deres tur. Stå til siden. Trøtt? Vent til vi er fremme før det sovnes...

Ja, som man vel kunne tenke seg, var det bare et forslag. Men flystoff er jo populært - og det som var et noe løst forslag blir til "vil om kort tid innføre". Håper enkelte nettjournalister og andre kan ta seg en laaaaaaaaaaang ferie, gjerne med stor håndbagasje - selv om noen virker å ikke ha det. :D

Back