Morse

Atpl

Newcomer
I dag hadde jeg morseeksamen. Jeg bestod den og er selvsagt veldig glad for det. Må si det er ganske utrolig at vi må kunne morse i dag selvom en utdanner seg til trafikkflyger. Jeg har hørt rykter om at det ikke lenger er nødvendig hvis du tar ut sertefikatene i Sverige. Er det noen på forumet som vet om dette er tilfellet?

:devot:

Originally posted by Exiz
Morse? Finnes det enda? :p

Det er jo bl.a. for å kunne identifisere at man har lagt inn riktig VOR, NDB o.l.
Men, når svenskene har funnet ut at man kanskje ikke trenger å "lyd-identifisere" at man har tastet inn riktig frekvens lenger, behøver vi vel ikke å gjøre det i Norge heller?

Det er riktig at man bruker morse til å identifisere f.eks NDB og VOR. Før stod ikke morsetegnene (prikker og streker) på kartene. Derfor måtte en kunne morse. I dag har kartene morsetegnene og bokstavskoden på f.eks en VOR. Jeg tror det er derfor svenskene nå har avskaffet obligatorisk morse for trafikkflygere. Men uansett kan jeg jo morse nå.

Trafikkflyger utdannelsen har jo forandret seg med årene. Lurer bare på når morse delen blir utelatt. Plotting måtte en før, men i dag er det tatt bort. Ryktene sier at svenskene og andre land har avskaffet morse, så mitt spørsmål er om når det vil skje i norge.

Teoridelen i dag er på 15 eksamner (inkludert morse).

I USA er det også utelatt fordi det står på alle kart. Tror det bare er noe som henger igjen fra gammelt av i LT.

Så vidt jeg har skjønt har ikke JAA morse, det er bare en norsk drittregel man har i tillegg. Hvorfor følger ikke Norge JAA-reglene, men har ting i tillegg?
Når det er sagt, så er vel ikke morse så krevende å lære seg? Har hørt rykter om at det gjøres på en kveld, og da sitter det resten av livet.

Vi bruker det daglig,så hvorfor ikke lære det?

Så lenge vi har morse som ident påVOR/ILS/DME/ADF og det er krav om å identifisere ved bruk av disse så synes jeg det er greit at man må lære det.

Det er bare Norge og 2-3 andre JAA-land som fortsatt har det sære morse-kravet, men det er jo veldig greit å kunne når man først har lært seg det. Og bruker man Western-metoden så har man det inne i løpet av 3-4 dager. Jeg begynte faktisk å kose meg med morsen i fjor høst da jeg satt med det samme....okey...jeg koste meg ikke med det, men det er artig å kunne det :-)

Og for dem som ikke kjenner til Western-metoden, så lærer man morse ved hjelp av lyder i stedet for prikker og streker. Mye enklere å gjenkjenne en lyd enn å forsøke og tolke hva man hører for deretter å lete seg frem til riktig bokstav i hukommelsen. Dette er et "urgammelt" NAK-kurs med en tidligere flyger (selges hos NAK Shop). Alt man gjør er å sitte og høre på bokstavene som alle har sin lyd, og det er enklere å gjenkjenne bokstaven K når den sier "Kå-ki-kå" i stedet for å husk "strek-prikk-strek" som man da måtte ha pugget forskjellige kombinasjoner av for alle bokstaver om man skulle bruke normal metode.

Andre eksempler:
Q = kuuu-kuuuu-ku-kuuu (eller Goood Saaave The Quuuuuen som engelskmennene husker bokstaven)
J = Je-jæææ-jæææ-jæææ (.---)
G = Ge-Ge-Gigg (--.)
D = De-Didd-Didd (-..)

Enkelt :)

Back