Mobil ombord i fly (splittet fra Landing på Gatwick)

Dreyer

ScanFlyer Silver
Mobil ombord i fly (splittet fra Landing på Gatwick)

Hva er det som er så vanskelig med å forstå når de sier at mobiltelefoner skal være avslått under start og landing?
 
Re: Landing på Gatwick

Når selv pilotene strekker seg til å sette mobilene sine i flightmode, så er det klart man mister litt respekt for de urgamle reglene.
 
Re: Landing på Gatwick

Hva er det som er så vanskelig med å forstå når de sier at mobiltelefoner skal være avslått under start og landing?


Det er vanskelig når det er en regel som er helt bak mål. Jeg har selvfølgelig mobilen i flightmode, ikke det at det er nødvendig heller.

Det er gjort grundige tester på om mobiler og andre små elektriske duppeditter har noen innvirkning på flyet, og det har det selvfølgelig ikke. Det er bare en "just in case" regel.

Den regelen er like smart som om det skulle vært en regel som sa at det er ikke lov til å fly "just in case" det skulle dette ned.
 
Re: Landing på Gatwick

Når selv pilotene strekker seg til å sette mobilene sine i flightmode, så er det klart man mister litt respekt for de urgamle reglene.

Jo, men hva når alle begynner med mobilene? Når 189 mobiltelefoner i kor hyler desperat etter basestasjonen sin? Det er kanskje ikke et kjent faktum for alle, men mobiltelefoner sender ekstra sterk "stråling" (signaler) når de ikke har dekning. Så har vi 189 mobiltelefoner på maks nivå. Er det da "en urgammel" regel, eller et faktisk logisk poeng?

En annen ting er jo 189 mennesker som alle skal sitte og skravle i telefonen på et fly.....

Så jeg synes ikke det er noe man bare skal avskrive uten problemer, og heller la pilotene ha den lille friheten for dem selv. De har iallefall muligheten til å direkte skru av / gjøre tiltak hvis de hører mobilen gjør interferens.

Flightmode er fint.
 
Re: Landing på Gatwick

Det er vanskelig når det er en regel som er helt bak mål. Jeg har selvfølgelig mobilen i flightmode, ikke det at det er nødvendig heller.

Hvorfor er det så vanskelig? En regel skal følges selv om den virker meningsløs. Du kjører vel også på rødt lys selv om det ikke er biler i mils omkrets?
 
Re: Landing på Gatwick

Men hvorfor skal alt elektronisk utstyr slås helt av under takeoff og landing når det har med radiosignaler å gjøre? Er det også "just in case" de har på radiosendere og at dette er kritiske faser?

Er helt med på å følge regler. Irriterende med folk som må bryte dem. Jeg har opplevd at folk har snakket i mobiltelefon rett før og under landing, men også at folk skrur av mobilen i det flyet tar av. Hva er poenget - hvordan går det an å gå glipp av sånne regler? Folk på tur virker noen ganger som zombier. Ikke får de med seg gate-annonseringer, sporskifte på togstasjoner eller andre opprop, og "mobil ikke lov på fly?! Hø? Åja, mobilen, ja. "
 
Re: Landing på Gatwick

Det er jo egentlig bare det å følge med på cabincrew i tilfelle nødsituasjon. Det hadde egentlig ikke tatt seg ut om det skulle skje en hendelse etter avgang med påfølgende evakuering. Viktig å følge med beskjeder som blir gitt over PA. Da kan det fort bli kaos om samtlige sitter med sine I-dingser og ser video og hører musikk.
 
Re: Landing på Gatwick

Hvorfor er det så vanskelig? En regel skal følges selv om den virker meningsløs. Du kjører vel også på rødt lys selv om det ikke er biler i mils omkrets?

Kan du bli mer usakelig?
 
Re: Landing på Gatwick

Men hvorfor skal alt elektronisk utstyr slås helt av under takeoff og landing når det har med radiosignaler å gjøre? Er det også "just in case" de har på radiosendere og at dette er kritiske faser?

Vil tro at dette har noe med å gjøre at man ikke skal sitte å styre med laptoper, musikkspillere og annet som bare vil være i veien ved en eventuell evakuering, da take-off og landing er litt mindre trygt enn resten av flyturen.
 
Re: Mobil ombord i fly (splittet fra Landing på Gatwick)

Kritisk utstyr i cockpit er skjermet mot stråling opptil 800 V/m
En mobil på full sendestyrke gir vel rundt 1 V/m. Så hvis man plasserer 800 mobiler
innenfor en radius av 1 meter i cockpit så blir det kanskje noen problemer..
 
Re: Landing på Gatwick

Vil tro at dette har noe med å gjøre at man ikke skal sitte å styre med laptoper, musikkspillere og annet som bare vil være i veien ved en eventuell evakuering, da take-off og landing er litt mindre trygt enn resten av flyturen.

Stemmer det. De blir dødlige prosjektiler, og det er mye lettere å få folk til å legge det bort om de er skrudd av.... derfor har FAA/JAA etc. bestemt dette.

Det er forøvrig kun under IFR flyving att man ikke lovlig kan bruke mobil ombord, "alle" rutefly flyr jo IFR, men om man flyr VFR i småfly så kan du fint bruke mobilen. Stort sett ikke dekning over 5-6000 fot. Samt du kan skape mange problemer for de på bakken, siden telefonen din er i kontakt med mange titalls basestasjoner på en gang (mot ca. 1-30 på bakken) - noe som kan forstyrre nettet har jeg blitt fortalt. Jeg har ikke merket noe av det selv.
 
Re: Mobil ombord i fly (splittet fra Landing på Gatwick)

Å bruke mobilen i småfly kan også slå ut på radioen. Så får man ikke svar fra ATC så kan det være fordi vi sitter og irriterer oss over at det bare kommer interferencelyder ;P
 
Back
Top