Mo i Rana stenges for vedlikehold juli 2024

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Flyplassen i Mo i Rana vil være stengt hele juli 2024 på grunn av vedlikehold.

https://kommunikasjon.ntb.no/presse...i-hele-juli-2024?publisherId=17421123&lang=no

Mo i Rana lufthavn Røssvoll vil etter en helhetsvurdering være stengt gjennom hele juli for å håndtere nødvendig vedlikeholdsarbeid. Arbeidet inkluderer viktige reparasjoner av rullebanen, som er avgjørende for å sikre driftsstabiliteten for den gjenstående tiden som lufthavna på Røssvoll skal være i drift.
 
Min kusine som leder Visit Helgeland var ikke begeistret for denne avgjørelsen i følge Rana Blad.
 
Fremstår som direkte useriøst av Mo Flyklubb.

Nå fungerer det en gang slik at vedlikehold må gjøres på den tiden av året hvor det er plussgrader. Og når man først skal gjøre det, er midt i fellesferien definitivt det som gir færrest negative konsekvenser.
 
Mye sinna folk i den byen der. De klarer seg fint uten flyplass i et par uker om sommeren.

PR nå er det kun solgt rundt 600 billetter fra MQN i juli, så ikke store antallet som nå ombookes
 
Fremstår som direkte useriøst av Mo Flyklubb.

Nå fungerer det en gang slik at vedlikehold må gjøres på den tiden av året hvor det er plussgrader. Og når man først skal gjøre det, er midt i fellesferien definitivt det som gir færrest negative konsekvenser.
Spørs om den argumentasjonen hadde holdt hvis det f.eks. var Gardermoen som skulle holde stengt i juli?
 
Spørs om den argumentasjonen hadde holdt hvis det f.eks. var Gardermoen som skulle holde stengt i juli?

Det har vært gjort før .... ;)

N601BN_2.jpg





Men antall bevegelser er lavere i juli der også og i tillegg har de to baner ...
 
Spørs om den argumentasjonen hadde holdt hvis det f.eks. var Gardermoen som skulle holde stengt i juli?

Det er ikke sammenlignbart. Kostnaden ved å holde det operativt i perioder er langt større enn ved kontinuerlig stenger. Hver sommer er det kortbaneflyplasser som stenger i lengre perioder for nødvendig vedlikeholdsarbeid.

For større flyplasser stenges de om natten for å gjennomføre tilsvarende arbeid. Dette krever derimot masse arbeid for å tilbakestille aktuelt manøvreringsområde til operativ drift mellom arbeidsperioder, som er tidkrevende og kostbart. Se eksempelvis til Flesland som stenger rullebanen om natten fra 28. april til 14. juni i år, eller til Gardermoen som stenger både østre og vestre rullebane om nettene i perioder i mai.
 
Det er ikke sammenlignbart. Kostnaden ved å holde det operativt i perioder er langt større enn ved kontinuerlig stenger. Hver sommer er det kortbaneflyplasser som stenger i lengre perioder for nødvendig vedlikeholdsarbeid.
For de det gjelder er det sammenlignbart. Mitt poeng er at jeg forstår frustrasjonen for de det gjelder, selv om det bare 20.000 som sogner til flyplassen.

Husker jeg rett stengte vel ENOV i fjor for lignende arbeid i noen uker.
For større flyplasser stenges de om natten for å gjennomføre tilsvarende arbeid. Dette krever derimot masse arbeid for å tilbakestille aktuelt manøvreringsområde til operativ drift mellom arbeidsperioder, som er tidkrevende og kostbart. Se eksempelvis til Flesland som stenger rullebanen om natten fra 28. april til 14. juni i år, eller til Gardermoen som stenger både østre og vestre rullebane om nettene i perioder i mai.
Stikkordet er jo som du skriver "tidkrevende og kostbart". De minimerer ikke ulempene for brukerne av flyplassen, de minimerer egne kostnader - som selvsagt er en helt redelig årsak. Men da kan de godt si det, i stedet for å ulle det inn i "helhetsvurdering", og ikke nevne kostnaderer med et eneste ord i pressemeldingen. (Bortsett fra der det står "at de skal betale kostnadene for buss"..)
 
For de det gjelder er det sammenlignbart. Mitt poeng er at jeg forstår frustrasjonen for de det gjelder, selv om det bare 20.000 som sogner til flyplassen.

Husker jeg rett stengte vel ENOV i fjor for lignende arbeid i noen uker.
Stemmer. HOV stengde i 6 (?) veker i fjor. Her fekk Avinor ros for å minimere stengeperioda, og for å utføre arbeidet raskast mogleg. Då var det mykje bedre å stenge flyplassen heilt for ei kort periode, framfor å nattestenge og halde på med arbeidet mykje lenger.
 
Back
Top