Mistenker at drone traff BA-maskin

RJon

ScanFlyer Dusty
Medlem
BBC rapporterer:
A plane approaching Heathrow Airport is believed to have hit a drone before it landed safely, the Metropolitan Police has said.
The British Airways flight from Geneva was hit as it approached the London airport at about 12:50 BST with 132 passengers and five crew on board.
After landing, the pilot reported an object - believed to be a drone - had struck the front of the Airbus A320.

Om dette viser seg å stemme, håper jeg at vedkommende blir buret inne!

Luftfartsmyndighetene burde jobbe sammen med droneprodusentene for å geofence flyplassene, sette høydebegrensinger i innflyvning og i områder med mye helikopteraktivitet. Disse dronene er veldig avanserte og denne funksjonaliteten er der allerede.

Dette er visst noe som har blitt gjort i USA rundt det hvite hus etter et par drone krasjer der, så det burde være mulig.

Det er bare å bruke en radio med samme frekvens og med mye mere effekt på senderen som det Dronen mottar fra håndsenderen - så blir den sperret og dermed blir den ikke styrbar.

Last edited:
Det er bare å bruke en radio med samme frekvens og med mye mere effekt på senderen som det Dronen mottar fra håndsenderen - så blir den sperret og dermed blir den ikke styrbar.

Har ikke de fleste droner nå digitale sendere og mottakere som er litt mere kompliserte og interfere/jamme?

btw, DJI droner har allerede innebygget et "no fly zone" system,, feks i Bodø kan man ikke fly uten videre i store deler av sentrum.

Det er dessverre kun et tidsspørsmål før det inntreffer en alvorlig ulykke relatert til kollisjon mellom drone og fly. Elementær sannsynlighetsregning viser dette, basert på alle de rapportene om nestenkollisjoner som så langt er skrevet. Ingen vet resultatet av en drone i en flymotor, annet enn at det ikke er billig og at utfallet kan bli svært alvorlig. Vi kommmer neppe til å se motorprodusenter som utvikler motorer som er sertifisert for å tåle treff av drone, slik de har gjort det mtp treff av fugler. Regelverks- og lovarbeidet til myndighetene tar tid, og antallet private droner er raskt stigende. De fleste private dronepiloter er seriøse, men det er dessverre alltid noen som ikke klarer å holde seg på matta, akkurat på samme måte som de som sikter på andre, fly, kontrolltårn osv med laserpenner. Dette er et landskap som er vanskelig å regulere, men vi må aldri gi opp.

Espen

Det sies ingenting om størrelsen på dronen da. Heldigvis er jo de fleste forbrukerdronene relativt små, mens de større dronene som sansynligvis brukes av proffesjonelle sansynligvis har en bruker som skjønner at det å filme innflyvning til heathrow eller en annen flyplass er en dårlig ide.

Trenger privatpersoner virkelig droner?

Hva legger du i "trenger"?

Hele greia med droner er jo en litt ny verden, og på den ene siden holder jeg litt med EB. Hvem søren trenger en drone.

Men på den andre side fnøys folk av meg da jeg på tidlig 90-tall kjøpte mobiltelefon.
"Ærlig talt... det er bare teit, Fnate. Det er businessmenn som trenger mobil. Ikke du". Men etter kjeftingen syns jo dama mi det var sykt kult å ringe noen og si: "Øøøy, jeg er i Sinsenkrysset... Sykt ass'".

Nå tror jeg muligens ikke droner kommer til å spille samme rolle som mobiler. Men bare fordi jeg selv synes det er sykt teit å bruke tiden sin på å kuke rundt med en forbaska drone, så synes jeg ikke det skal være forbudt. Det kan jo hende det er jeg som er teit.

Jeg synes ikke droner faller under samme kategori som laserpenner. Laserpenner er bare bullshit. Mens droner kan være samfunnsnyttig.

Men jeg er enig med de som sier at reguleringen og samarbeidet med droneprodusenter må komme etter her. Men jeg mistenker at det må noe saftig førstesidestoff til før det skjer.

Andy out

Hele greia med droner er jo en litt ny verden, og på den ene siden holder jeg litt med EB. Hvem søren trenger en drone.

Hvem trenger et egentlig stereoanlegg? Hvem trenger egentlig et speilreflekskamera? Hvem trenger egentlig en sportsbil?`

Droner bør være helt legitimt å eie og å bruke. Så må man sørge for at man bruker den lovlig og forsvarlig, på samme måte som man ikke bruker et steroanlegg til å holde naboene våkne om natta, et kamera til å snikfotografere barn på stranda eller en sportsbil til å kjøre i fylla.

Hvem trenger et egentlig stereoanlegg? Hvem trenger egentlig et speilreflekskamera? Hvem trenger egentlig en sportsbil?`

Droner bør være helt legitimt å eie og å bruke. Så må man sørge for at man bruker den lovlig og forsvarlig, på samme måte som man ikke bruker et steroanlegg til å holde naboene våkne om natta, et kamera til å snikfotografere barn på stranda eller en sportsbil til å kjøre i fylla.

Trekk pusten dypt....

En gang til....

Og så leser du posten min en gang til :)

(og gjerne lenger en til den første setningen der du fikk hjerneblødning)

Last edited:
altså vis folk vil ha droner burde de få lov til det

men de som ikke burde få lov er det de idiotene som driver å fly droner sine i nærheten av et flyplass !!!!!!

Back