Mistenkelig situasjon på Schiphol 06NOV2019

C130

ScanFlyer Gold
Mistenkelig situasjon på Schiphol 06NOV2019

En mulig gisselaksjon utspiller seg nå på Schiphol.
Fra VG:
Nederlandsk militærpoliti har rykket ut til «mistenkelig situasjon» om bord i et fly på Schiphol i Amsterdam.
Den nederlandske avisen NRC melder at det er erklært såkalt GRIP 3-alarm. Det brukes av nødetatene om alvorlige situasjoner som kan ha store følger for befolkningen. Det er nest høyeste nivå.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/RRX87J/mistenkelig-situasjon-paa-amsterdams-flyplass

Fra Sol:
Det har kommet ubekreftede meldinger om at det dreier seg om en gisselsituasjon, skriver ELINT News på Twitter.
https://sol.no/studio/sol-livestudio/388?post=21418
 
Re: Mistenkelig situasjon på Schiphol

Skal være ett fly som skulle til Madrid som står ved D-piren. Ser ut som det er en A330 fra Air Europa.
 
Re: Mistenkelig situasjon på Schiphol

UX1094 iallefall Live på FR24 nå, så da er det vel løst.
Så der stod 3 stk stille på den banen en krysser når en skal til Polderbaan
 
Re: Mistenkelig situasjon på Schiphol

Ja vel? Den står på stand enda og har transponder på lenge.
 
Re: Mistenkelig situasjon på Schiphol

Schiphol skriver nå på sin Twitter-konto at crew og passasjerer er evakuert.
 
Re: Mistenkelig situasjon på Schiphol 06NOV2019

Falsk alarm ja... "Pilot pressed "send" by accident while explaining to an intern what the transponder codes are for"
 
Re: Mistenkelig situasjon på Schiphol 06NOV2019

Falsk alarm ja... "Pilot pressed "send" by accident while explaining to an intern what the transponder codes are for"

ATC skal alltid be om bekreftelse på en alarm squak. Dermed kan en misforståelse ryddes av vegen:

7600 means you have lost communication with air traffic control, and 7500 means "I've been hijacked." If you squawk 7500 the controller will covertly respond, "Confirm you are squawking 7500."
 
Re: Mistenkelig situasjon på Schiphol 06NOV2019

ATC skal alltid be om bekreftelse på en alarm squak. Dermed kan en misforståelse ryddes av vegen:

7600 means you have lost communication with air traffic control, and 7500 means "I've been hijacked." If you squawk 7500 the controller will covertly respond, "Confirm you are squawking 7500."

Ikke helt korrekt. Rigtig fraseologi er “confirm squawking assigned code” da squawk 7500 ikke skal/må nævnes på frekvensen. I praksis har det nok ingen betydning da de fleste ved hvad det betyder...
 
Re: Mistenkelig situasjon på Schiphol 06NOV2019

Men så er jo problemet at alt en kaprer trenger å gjøre er å browse internett i to sekunder for å finne ut hva som squawkes og hva riktig respons på radioen er, så selv om du får i svar at "oops, den satt jeg ved et uhell", er det ikke nødvendigvis slik at du bare kan avblåse. Trikset er å ikke være supervisor/eneste i tårnet i sånne tilfeller, og aller helst på ferie, da slipper du mye bryderi.
 
Back
Top