Minimum hastighet på B 737 og A 320 serien

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
Minimum hastighet på B 737 og A 320 serien

Jeg opplever at farten er minimalt når vi er kø for å lande på for eksempel PMI eller OSL. Vi får opplyst at vi er nr 7 i køen for å lande og først så ligger vi i
Holding og får en sightseeing tur rund i nordenden av Mallorca - og så legger man seg i kø, men hastigheten synes jeg er minimal, hva kan det være ?

Det virker også at det gis litt ekstra Power, da hastigheten nærmer seg " for lav "

Takker for litt informasjon :)

Jan
 
Re: Minimu hastighet på B 737 og A 320 serien

Jeg har ingen erfaring med 737 eller 320, men generelt sett er hastigheten for "best endurance" (lavest drivstofforbruk pr. time) veldig nær laveste hastighet uten flaps. For jetfly er dette teoretisk sett også den hastigheten med minst drag og derfor minst "thrust required".

I noen tilfeller kan en holding pattern kreve lavere hastigheter enn overnevnte hastighet, og i disse tilfellene må crewet bruke flaps. Dette vil føre til mer drag og mer påkrevd thrust.
 
Re: Minimu hastighet på B 737 og A 320 serien

Når man ligger i kø må man holde samme hastighet som de foran og bak, ellers går det galt. Og det vil i praksis være nær landingshastighet.
Under 10.000 fot skal man også generelt holde under 250 knop.
 
Re: Minimu hastighet på B 737 og A 320 serien

Avhengig av ATC-klareinger, men som regel er det sjelden de gir fartsrestriksjoner i holding annet enn den generelle regelen om 250 knop under FL100 (ca 10000 fot) Og bare for å ha det klart før jeg går videre, 1 knop = 1 nautisk mil per time = 1,852 km/t. (Nautisk mil må ikke blandes sammen med sjømil - den er fire ganger lengre) Dvs at 250 knop = 463 km/t.

Nuvel. Holdingfart avhenger av høyde, desto høyere opp desto høyere fart.
Såkalt clean speed, dvs den laveste hastighet flyet kan ha uten å måtte sette ut flaps (bak) og/eller slats (foran) ligger rundt 210 knop. Skal man fly saktere må man ut med noe som øker løftet og da må man også øke gasspådraget for å veie opp for økt motstand.

ATC har derimot ofte fartsrestriksjoner innover mot finalen, enten vha. fastlagte prosedyrer eller i enkelttilfeller mht. trafikken der og da. Mellom 180 og 160 knop er vanlig, og det er gjerne ønske om å holde farten oppe til rundt 4-5 nautiske mil fra rullebanen. Deretter reduseres farten til landingsfart, normalt rundt 130 knop, mens mere flap og hjul kommer ut. Dette krever da enda mer gass. Nøyaktig hastighet vil være avhengig av mange forskjellige faktorer; flyets landingsvekt, tilgjengelig rullebanelengde, flyplassens høyde over havet, bremseeffekt på rullebanen osv.

Steilefart er også avhengig av vekt og konfigurasjon, men en 737 ved innflyging vil normalt steile litt over 100 knop.
 
Re: Minimu hastighet på B 737 og A 320 serien

Fra kveldens SK811 OSL - LHR:

61tonn, flaps 30 Vref=142kts. Vref=1,3*Vs
Flaps 40 ref 135kts

Edit: Vref =fart over baneterskel i 50 fot, Vs=steilefart
Dvs i dette tilfellet ville flyet steilet på hhv 109 og 103 knop.
 
Last edited:
Re: Minimu hastighet på B 737 og A 320 serien

Det virker også at det gis litt ekstra Power, da hastigheten nærmer seg " for lav "

Jan

Når hastigheten skal reduseres gjør vi det som oftest med “tomgang“. For å stabilisere oss på hastigheten vi reduserer til er vi nødt til å gi på om vi skal holde høyden. Hvis ikke vil hastigheten avta videre, eller vi må synke for å holde hastigheten.

Noen holdings har begrensninger på hastigheten pga. luftrom eller terreng. For oss vil det si at vi i visse tilfeller blir nødt til å bruke slats/flaps for å ikke fly for fort i holding.
 
Re: Minimu hastighet på B 737 og A 320 serien

Avhengig av ATC-klareinger, men som regel er det sjelden de gir fartsrestriksjoner i holding annet enn den generelle regelen om 250 knop under FL100 (ca 10000 fot).
Det er ikke tillatt med hastighetskontroll i holding.

Den generelle reglen du nevner gjelder kun i luftromsklasse D, noe svært få TMA-er i Norge er. De fleste er luftromsklasse C, og har dermed ingen slik restriksjon. Alikavel er det mange som spør om "free speed" eller "speed above 250". De forskjellige selskapene har vel også egne selskapsprosedyrer på slikt tatt i betraktning fare for birdstrike?
 
Re: Minimu hastighet på B 737 og A 320 serien

De forskjellige selskapene har vel også egne selskapsprosedyrer på slikt tatt i betraktning fare for birdstrike?

Ja, vi bruker maks 250 KIAS under 10.000 med mindre dere gir beskjed om at vi skal fly fortere.

Hastighetskontroll fra ATC i holding ville jo hatt lite hensikt siden de fleste er definert utifra tid. Det eneste man oppnår med å fly raskere er at man trenger større plass.
 
Re: Minimum hastighet på B 737 og A 320 serien

Takker og bukker folkens for fyldige forklaringer og god helg til dere alle.

Jan
 
Back
Top