• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Mindre vedlikehold betyr mer $$$

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2002973115_boeing05.html

Boeing's new 787 will require dramatically less out-of-service maintenance than previous jets, a company executive said Thursday at a briefing in the new Boeing customer center in Renton.

Airlines will have to take the plane out of service for maintenance only once every 12 years, allowing them to reap substantially more revenue, said Bob Avery, vice president of services and support on the 787 program.

Replying to Topic 'Mindre vedlikehold betyr mer $$$'

Heisann MOW!

Dette er store ord fra Boeing... og jeg ser fram til om dette virkelig er fakta...;)

Jeg er ikke så bekymret over komposit materialene, selv om dette blir et stort steg framover i teknologi, men jeg er mer bekymret over mange av de utradisjonelle system løsningene de vil bruke; elektrisk air condition system, elektrisk wing de-ice, glykol kjøling av E&E bay, elektrisle bremser, steer-by-wire osv.

Så de første "barrel" (skrog) seksjonene oppe i SEA for et par uker siden og det er ganske imponerende å se en så stor del støpt i ett stykke...:devot:

Dag

Originally posted by Dag Johnsen

Heisann MOW!

Dette er store ord fra Boeing... og jeg ser fram til om dette virkelig er fakta...;)

Jeg er ikke så bekymret over komposit materialene, selv om dette blir et stort steg framover i teknologi, men jeg er mer bekymret over mange av de utradisjonelle system løsningene de vil bruke; elektrisk air condition system, elektrisk wing de-ice, glykol kjøling av E&E bay, elektrisle bremser, steer-by-wire osv. ................

Dag

Boeing ønsker vel å gå i retning av 'the more electric' airplane før vi muligens en gang i fremtiden får se 'the all electric' airplane. Vi må nok regne med en del overraskelser underveis, særlig for launch customers. Men på sikt går vi nok i retning av all electric. Det er vel f.eks. ingen UAV som har hydrauliske systemer så vidt jeg vet. De er alle all electric.

Originally posted by Dag Viking

Når kommer MSG-4???

Sikkert ikke det du tenkte på, men ifølge SSB så har man allerede kommet til modellvariant MSG6.... http://www.ssb.no/forskning/modeller/msg/
;)

Originally posted by TOS

Originally posted by Dag Viking

Når kommer MSG-4???

Sikkert ikke det du tenkte på, men ifølge SSB så har man allerede kommet til modellvariant MSG6.... http://www.ssb.no/forskning/modeller/msg/
;)

He, he, jeg antar Dag mener etterfølgeren etter MSG-3 som er dagens standard innen Maintenance Planning.

Dag Viking, det er fortsatt et MSG-3 basert program for B787 og jeg vet ikke i farten om MSG-4 er påtenkt enda...? Vi konverterte vedlikeholdsprogrammet for B737-300/-500 fra MSG-2 til MSG-3 i fjor. Det er en del filosofiforandring fra MSG-2 til MSG-3 og jeg er ikke helt "frelst" enda. Jeg satt som tidligere nevt på MSG-3 gruppen for B777 programmet og det ble en del debatter...:D

TOS Som Flaps 40 nevnte så er det mulig vi snakker forbi hverandre. MSG som det snakkes om her er en logikk som brukes under utviklingen av et vedlikeholdsprogram for fly.

Flaps 40 Ja, det er vel ett skritt nærmere all elektrisk, men problemet er at selv om det er gjort en del utvikling på elektriske drivemekanismer er det fortsatt få praktiske systemer som kan komme opp mot kreftene et hyrdaulisk system. Boeing har valgt, som Airbus på A380'en, å legge inn et 5000 lbs hydraulisk system på dette flyet for å spare vekt.

Dag

Originally posted by Dag Johnsen

TOS Som Flaps 40 nevnte så er det mulig vi snakker forbi hverandre. MSG som det snakkes om her er en logikk som brukes under utviklingen av et vedlikeholdsprogram for fly.

Hei Dag, jeg regnet med at det ikke var modellverktøyet som Statistisk Sentralbyrå bruker i sine prognosearbeider, men det er greit å få en forklaring på hva som ligger bak MSG slik nok Dag Viking tenkte begrepet brukt.:)

Hei igjen Dag!
Har du muligheten til å orientere oss litt mer om hvordan det står til med dette prosjektet, har det skjedd mye nytt siden sist du var på besøk i Seattle?

Back