Re: Mikroflyulykke på Fagerhaug
Det er dette faget "Human performance and limitations" handler om i PPL-teorien (og er et fag som ikke er krevd for mikrobeviset...). Det som kan være svært farlig er når en når det punktet der dine egne holdninger og "viten" begynner å ta over for fastlagte rutiner og prosedyrer. På engelsk heter det så fint "Self Complacency", altså det å være fornøyd med seg selv. Dette kan skje flere ganger i løpet av karrieren, særlig hvis man flyr lenge på samme flytype og sted. Da gjelder det å hele tiden bygge seg ny kunnskap og videreutdanne seg, gjerne gjennom flytryggingskvelder og treff i flyklubb. De fleste motorflyklubber i Norge krever årlige PFT (periodisk flygetrening), som er en teoribit og praktisk flyging med instruktør for å være sikker på at flygeren holder oppe de krav og har de holdninger som skal til for å fortsatt være en god flyger.
Uten at det trenger å ha noe som helst referanse til de ulykkene som har skjedd, så er det kanskje her det er forbedringspotensiale i mikromiljøet. Med mikrofly blir en ofte begrenset til samme fly og mye flyging på samme sted uten å få videreutvikle seg. Etterhvert som tiden da går kan marginene bli kuttet og man tar lettere på ting... Et mikrofly kan holde seg i luften like bra som et motorfly, så lenge den som sitter bak spakene har de rette holdningene og ferdigheter.