Mikroflyulykke på Fagerhaug

Re: Mikroflyulykke på Fagerhaug

Ingen som setter spørsmålstegn ved opplæringen for å fly mikro? Greit nok at det er tilfeldig at to slike ulykker skjer med så kort mellomrom, men for å si det mildt er jeg livredd for å fly i nærheten av mikrofly...! Meget mangelfullt opplæringsprogram i mine øyne... Sørgelig og trist at slik skjer! Hvil i fred!

Last edited:

Begge er nå bekreftet døde. Mine tanker går til de nærmeste.

Bilder både i hos VG og hos Dagbladet tyder på LN-YKU, yet to be confirmed seff.

LN_YKU_Oppdal.jpg

Nå er det jo også sånn at Luftsportsforbundet har satt alle mikrofly av typen Rans S-6 på bakken grunnet ulykkene. Vi får se hva de finner ut, uansett er det sørgelig, tanker går til familie og pårørte.

Ingen som setter spørsmålstegn ved opplæringen for å fly mikro? ....

Jeg tror det er for tidlig å trekke den slags konklusjoner. Det har riktignok vært to tragiske ulykker på kort tid med mikrofly, men dette er de første ulykkene med mikro siden 2005 (leste jeg på tekst-TV). Dessuten ser det ut til at det i begge disse ulykkene har vært erfarne flygere.

Det beste er nok å avvente hva undersøkelsene konkluderer med før man evt. kritiserer opplæringen.

Det er merkelig at det alltid er erfarne piloter som utsettes for ulykker.

Dette har mikroflyseksjonen å si om saken:

To ulykker på kort tid

Hold øye med farten til enhver tid - det er den vi lever av.
Pass deg for den farlige medvindssvingen i lav høyde - det visuelle fenomenet av høy bakkefart kan lure deg til å redusere farten.
Se oppmerksomt etter eventuell trafikk rundt deg - se deg godt for før du skal svinge.
Fly flyet - har du med passasjer så ikke flytt hele oppmerksomheten til hva denne skal oppleve fra luften.

Synd hvis atmosfæren rundt utdrikkingslag tar over en del av oppmerksomheten i flygingen... Vi husker vel alle Kolsåsulykken (dog frikjent flyger). Marginene må aldri kuttes selv om man skal ha det gøy...

Det er merkelig at det alltid er erfarne piloter som utsettes for ulykker.

Det er ikke merkelig i det hele tatt.

Jeg skal snu meg vekk fra denne, og alle andre ulykker, og si generellt at det er når man begynner å bli erfaren ( "varm i trøya" ) at man kan begynne å "slakke" på ting, senke litt terskler rundt omkring og sakte men sikkert innhentes av et spøkelse vi i luftfarten er lite glade i, nemlig rutine.
Da ligger en hendelse/ulykke og lusker i buskene i ganske umiddelbar nærhet.

De pilotene som ikke er erfarne sitter jo der på tå hev hele tiden, passer på alt av viktige instrumenter, flytter tommelen stramt fra punkt til punkt på alle sjekklister, lytter etter lyder av alle slag, scanner omgivelsene for plasser å sette maskineriet ned SKULLE noe skje og beveger seg skjelden eller aldri bort fra det trygge senteret av konvolutten....

Og hvordan definerer man erfaren? Husker jeg hørte om en episode med småfly for flere år siden der piloten ifølge media var erfaren med sine 150 flytimer.

Det er dette faget "Human performance and limitations" handler om i PPL-teorien (og er et fag som ikke er krevd for mikrobeviset...). Det som kan være svært farlig er når en når det punktet der dine egne holdninger og "viten" begynner å ta over for fastlagte rutiner og prosedyrer. På engelsk heter det så fint "Self Complacency", altså det å være fornøyd med seg selv. Dette kan skje flere ganger i løpet av karrieren, særlig hvis man flyr lenge på samme flytype og sted. Da gjelder det å hele tiden bygge seg ny kunnskap og videreutdanne seg, gjerne gjennom flytryggingskvelder og treff i flyklubb. De fleste motorflyklubber i Norge krever årlige PFT (periodisk flygetrening), som er en teoribit og praktisk flyging med instruktør for å være sikker på at flygeren holder oppe de krav og har de holdninger som skal til for å fortsatt være en god flyger.

Uten at det trenger å ha noe som helst referanse til de ulykkene som har skjedd, så er det kanskje her det er forbedringspotensiale i mikromiljøet. Med mikrofly blir en ofte begrenset til samme fly og mye flyging på samme sted uten å få videreutvikle seg. Etterhvert som tiden da går kan marginene bli kuttet og man tar lettere på ting... Et mikrofly kan holde seg i luften like bra som et motorfly, så lenge den som sitter bak spakene har de rette holdningene og ferdigheter.

Så et diagram for mange år siden på et årsmøte i motorflyseksjon hos NAK. Erindrer at det var en topp i ulykker på piloter som hadde ca 100 timer, nytt topp på snaue 500 timer og en topp igjen på ca 1000 timer.
Ble forklart med, som tidliger nevnt i tråden, pilotene ble litt varme i trøya, de så at "dette kan jeg" og begynte med å utfordre blant annet fysikkens beinharde lover.
Dette var for motorfly, men noe tilsvarene gjelder nok for mikrofly også.

Og hvordan definerer man erfaren? Husker jeg hørte om en episode med småfly for flere år siden der piloten ifølge media var erfaren med sine 150 flytimer.

Det er en ting, en annen ting er: erfaring med hva ? Husker en ulykke for noen år siden med tragisk utfall hvor en "erfaren" sjøflyger ble helt lost i forhold som antagelig har vært fullstendig IMC. Hadde vedkommende særlig erfaring med instrumentflyging / IR bevis ? Nei. Hadde vedkommende fløyet noenting gjennom hele vinteren, før den tragiske turen som skulle ta flyet til "hjemmebase" ? Nei.

Og likevell blir vedkommende av media opplyst til å være en erfaren flyger.

Og likevell blir vedkommende av media opplyst til å være en erfaren flyger.

Det var nok ikke noe "media" sugde av eget bryst, men informasjon de fikk av andre (mest sannsynlig politiet).

Ellers husker jeg saken godt, og i rapporten fra havarikommisjonen ble det vel bl.a. pekt på at piloten hadde en noe ensidig erfaring som du antyder.

Utrolig trist dette her. Må de hvile i fred...

Noen som kan gi en veldig kort forklaring på hva microfly er sammenlignet med en Cessna 172 for eksempel?

Utrolig trist dette her. Må de hvile i fred...

Noen som kan gi en veldig kort forklaring på hva microfly er sammenlignet med en Cessna 172 for eksempel?

Har lest litt mer om micro de siste dagene, og dette er vel det mest relevante jeg har fanget opp:
ca 1/3 av vekta og motorytelse, snaut 1/2 av det teoretiske programmet til PPL, ingen krav til radiotelefoni opplæring, eget vedlikehold, betydelig rimeligere i drift enn en C172, og begrensninger i forhold til vær. Kun under skybasen og kun vfr dag.

Det finnes også forskjellige typer micro... bl.a tre-akse og gyro...

Back