• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Midair på Legends - Piloter Ok

Planebeach

ScanFlyer Blue
Midair på Legends - Piloter Ok

Har vært en midair mellom en fransk Skyraider og en P-51 (Big Butiful Doll). Skyraidern landa minus 4 ft av ene vingen. Mens piloten i Mustangen hoppet ut.

Re: Midair på Legends - Piloter Ok

Må vel også legge til at Mikael Carlson gjorde en nose over med sin Fokker DR1-replika også. Også han var uten skader, men det kan man ikke si om flyet.

Dukker nok opp endel videoer etterhvert. Snarrådig å komme seg ut av flyet i den høyden

Video

Kjempebra at begge pilotene klarte seg ,men synd med flyet, en mustang er ikke akkurat noe å tape. Denne var på Rygge i 2007..

Nettopp hjemkommet etter en fantastisk helg på Duxford, ikke minst takket være en fanatstisk gjeng i Dakota Norway (som også fikk honnør fra speaker under sin oppvisning med DC-3)

Ulykken skjedde etter at de hadde gjennomført den aller siste passeringen langs rulebanen, og skulle trekke opp til venstre og gå rundt og inn for landing.

De var den neste siste gruppen på 3 fly i formasjonen.

Jeg hadde forlatt min posisjon ved gjerdet og merket ikke noe til det hele før jeg traff kjente som snakket om det. Det ble en forståelig alvorsstemning over avslutningen av det som i det hele hadde vært et fantastisk flystevne.
Men først og fremst godt det hele gikk bra med de involverte parter. Det var ikke store høyden piloten i Mustangen hadde å hoppe fra...

Når det gjelder uhellet med Triplanet tidligere på dagen, så skyldtes visstnok det at habn valgte å lande uvanlig langt inne på gresset (antakelig for å spare takseavstand ) men kom dermed inn i turbulensen bak en Sea Fury som hadde startet opp motoren før sin oppvisning.

Man får prise seg lykkelig over at alle har klart seg i disse tilfellene.
Utrolig nok var det en DR.1 replika som flippet helt rundt på den andre siden av Atlanteren med atskillig større skader på flyet enn i Carlson sitt tilfelle.
Link

Sto nede i andre enden mens alt dette foregikk. Så derfor ikke hva som skjedde med Mustangen. Stephen Grey gjorde et par missed approach i Bearcat'en så jeg begynte å lure om han hadde problemer med manglende indikasjon på understellet, som så ut til å være fullt utslått fra bakken. Dermed fulgte jeg med ham og så ikke Skyraideren som landet. Når brannbilene begynte å ule var jeg sikker på at det gjaldt Grey som på dette tidspunktet hadde steget høyt og fløy noe unna. Så startet folk å si at en Skyraider var gått ned, noe som tilsa Kennet Aviation sin, siden den ikke var på bakken. Etterhvert ble det klart at den hadde fløyet rett hjem til North Weald, og da var det bare å prøve å se hvem som ikke var på bakken. Dermed ble det rimelig klart at BBD var borte.

Dårlig dag for Franske Skyraidere da den andre nesten fløy tvers gjennom en Spitfire som skulle lande tidligere på dagen. Han ble "rød flagget" og sto på bakken under "Balboen".

Legg til Carlsson og hans Tredekker, så var det ikke den beste helgen i Flying Legends historie. Det som trakk opp var at alle involverte overlevde og kan fortelle historien senere.

Trygve

Back