METAR

B737

ScanFlyer Blue
Håper dere kan bære over meg om MEETARs igjen, men:

ESSA 191350Z 21008KT 9999 BKN008 M02/M04 Q1010 01410155 08410161 51410169
TEMPO BKN012

Hva betyr tallene mellom QNH- verdien og TEMPO?

Hilsen Frode!
 
Hei!!

Det er noe som heter runway state group og de beskriver hvordan tilstanden er med rullebanen(e) mhp is og snø og slikt. Så, for å ta den første av dem: 01410155

01 - Runway 01
4 - Tørr snø
1 - Mindre enn 10% av rullebanen dekket av snøen beskrevet over
01 - 1mm snødybde hvor den finnes
55 - Friksjons koeffisient eller braking action 0.55

Så de to første tallene er rullebanen. Hvis der er to rullebaner, en "left" og en "right", 50 legges til tallet for å indikere "right" så den siste av rapportene er of 01R mens den beskrevet over er 01L. 88 benyttes for å indikere at dataene gjelder for alle rullebanene og 99 betyr at meldingen er en gjentakelse fra tidligere.
Det neste tallet beskriver hva slags "contamination" der er på rullebanen hvor 0 = klar og tørr, 1 = fuktig, 2 = våt eller vanndammer, 3 = rim eller frost, 4 = tørr snø, 5 = våt snø, 6 = snøslaps, 7 = is, 8 = kompakt eller stampet snø, 9 = frosne issvuller ol.
Det fjerde tallet er hvor stor del av rullebanen som er dekket hvor 1 = mindre enn 10%, 2 = 11% - 25%, 5 = 26% - 50%, 9 = 51% - 100%
Det femte og sjette tallet er dybden av det som er på rullebanen hvor 00 = mindre enn 1mm, 0 = 1mm, 02 = 2mm osv til 90 = 90mm og deretter 92 = 10cm, 93 = 15cm, 94 = 20cm, 95 = 25cm, 96 = 30cm, 97 = 35cm, 98 = 40cm eller mer, 99 = rullebanen er ikke brukbar eller dybde ikke målt.
Det sjuende og åttende tallet er friksjons koeffisient eller braking action hvor 01 = 0.01, 02 = 0.02 osv til 89 = 0.89 og deretter 91 - dårlig (poor), 92 - medium til dårlig (medium/poor), 93 = medium, 94 = medium til god (medium/good), 95 god (good) og 99 = upålitelig (unreliable).

I tillegg kan tallene erstattes med / som betyr at den verdien ikke er målt eller at rydding av rullebanen pågår.

Dette ble relativt langt men sådan er det nu bare...håper det hjalp litt ihvertfall!! :-p

T
 
Disse tallgruppene kalles MOTNE-kode (Meteorogical Operational Telecommunication Network Europe), og er en slags forkortet SNOWTAM. Avinor kuttet ut å ha MOTNE-kode på METAR for et par år siden.
 
Oj, det var mye å lese! Skal kose mg med det i kveld. Hjertlig takk for utfyllende svar!:wow:

Hilsen Frode!
 
Back
Top