• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Memories keep test pilot flying high

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
http://seattlepi.nwsource.com/business/272028_testpilot30.html

For test pilots, those were the days

Like that July day in 1954 when Tex Johnston took Boeing's new Dash-80 out for a spin over Lake Washington at 300 feet and did a barrel roll in the big four-engine jet, briefly flying upside down at 450 miles per hour before thousands of awe-struck fans watching the hydro races.

But among those in the crowd was Boeing boss Bill Allen, who was not amused.
 
Replying to Topic 'Memories keep test pilot flying high'

Han rollet vel en 707, men var ikke det på en testtur i større høyde?

Har sett filmopptak av det fra innsiden for noen år siden.
 
Replying to Topic 'Memories keep test pilot flying high'

Leste om denne historien i en bok om Boeing for en tid tilbake. Bill Allen kalte vistnok Tex Johnston inn på kontoret sitt dagen etter barrel roll'en. Ifølge legenden var samtalen svært kort: "Tex, lov meg at du aldri-aldri gjør dette igjen foran et publikum mens jeg leder dette selskapet!" Etter det snakket de vistnok aldri mer om denne hendelsen.
 
Replying to Topic 'Memories keep test pilot flying high'

Her er historien fortalt av himself :
http://www.aviationexplorer.com/707_roll_video.htm
 
Replying to Topic 'Memories keep test pilot flying high'

Originally posted by BU9001/V2.0
Han rollet vel en 707, men var ikke det på en testtur i større høyde?

Som quoten i posten før deg sier var det en Dash-80, eller 367-80 som var Boeing sitt interne kodenavn på maskinen, og den er faktisk ikke lik 707 på en viktig måte. 707 fikk en større cross section, ble utvidet med ca 15cm, for å gi plass til et sjette sete, dette etter press fra flere flyselskap. KC-135 er bygget med samme cross section som Dash-80, mens feks E-3 Sentry og de andre E-maskinene har samme cross section som 707.

Om en kommersiell jetliner hadde tatt en roll i 300 fot høyde hadde det neppe vært mye igjen av maskinen allerede før den hadde nådd 90grader bank angle:jumpin
 
Back
Top