Med LAN Airlines fra Frankfurt til Puerto Montt, Chile

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
I stedet for en trip-rapport blir det bare noen bilder fra en tur til 41° sør denne gang. La oss begynne med billedserien.

Bilde_00.jpg

Ankomst av LAN Airlines nest nyeste 767-300ER, CC-BDO, til gate B45 på Frankfurt

Bilde_01.jpg

Mange timer mellom forrige bilde og dette. I mellomtiden har LANs 767 mellomlandet på MAD for refueling og skifte av noen passasjerer for den planlagte 14 timer 15 minutter turen mellom Madrid og Santiago de Chile. Det er nå rundt 45 minutter til landing på SCL, men først må vi over høyeste del av Andesfjellene.

Bilde_02.jpg

Vi er i ferd med å blir tatt igjen av sola mens vi krysset den høyeste delen av Andesfjellene

Bilde_03.jpg

På final inn til Santiago

Bilde_04.jpg

I ferd med å takse inn til utenlandsdelen av terminalen på SCL. LAN har 35 Boeing 767-300ER og samtlige har winglets.

Bilde_05.jpg

Da er det bare å stille seg i rekken med de andre LAN 767-300ER

Bilde_06.jpg

Det er ikke bare 767-300ER-ene som har winglets, også de nyeste (6 stk.) A320ene har sharklets - og her er den nyeste av dem CC-BFP, levert 19. juli i år

Bilde_07.jpg

Men alt er ikke nytt på SCL, her representert med PALs Boeing 737-200 Adv fra 1985

Bilde_08.jpg

Da var det på tide å komme seg om bord i en av LANs kortdistansefly for å fly siste legg på 916 km mot sør til Puerto Montt.

Bilde_09.jpg

Men PAL har ikke bare skikkelig gamle fly, men også halvgamle - her representert med tidligere BMI G-ECAS Boeing 737-36N som ble levert dem i 1996. PAL har fire 737, to 732 og to 733.

Bilde_10.jpg

Sky Airline hadde for en tid siden bare 732. Selskapet har nå bare Airbus-er i flåte - 6 stk eldre A320 (bl.a. et som som ble levert danske Conair i 1991) og 11 stk yngre A319 som alle tidligere har flydd for Easyjet. CC-AJF som vi ser her derimot er bare litt over 9 år gammel.

Bilde_11.jpg

En Sky Airline A319-111 igjen

Bilde_12.jpg

Men det er ikke bare sivilt alt på SCL. Mens vi linet opp så søket min S110 inn hvor det var mulig. I denne hangaren var Fuerza Aerea de Chiles Boeing 707-385C Phalcon 904 parkert. Ikke en liten nese den har.

Bilde_13.jpg

Jeg så KC-135E 982 takse forbi terminalvinduene et par timer tidligere og her er den parkert

Bilde_14.jpg

En liten oversikt av SCL ved avgang - nærmest er innenlandsdelen av terminalen

Bilde_15.jpg

Vi nærmer oss PMC - under fem minutter til landing etter over halvannen time i lufta

Bilde_16.jpg

Også på Puerto Montt-flyplassen var det militære fly, her representert med marinens Orion

Det var en liten smakebit fra over 33 timer lang reise. På onsdagen starter returen og da får vi håpe på godt flyvær da også.
 
Hvordan var service og komfort hos LAN?

Jeg vil si det slik: Servicen fra de i kabinen er en underlig miks av tysk grundighet og latinsk "det tar den tid det trenger, men som regel litt lengre". Komforten er slik at jeg hadde ingen problemer med å få min skjønnhetssøvn over Atlanteren inntil vi ble vekket i grenseland mellom Brasil og Bolivia for å få frokost. Litt underlig er det at det ikke deles ut vannflaske for en slik lang nattflight som mellom MAD og SCL; jeg var glad at jeg tilfeldigvis kjøpte en 3/4 l i Frankfurt.

Av serveringer så var det en lett utgave (LAN-boks med noen godsaker) mellom FRA og MAD, mens hovedmåltidet ble servert etter avgang MAD (etter midnatt) og brettet inneholdt for min del nyyydelig biffkjøtt med potetgrateng og grønnsaker, en salat med dressing, ost og crackers og ikke minst en yummy Tiramisu med en tvist. Opplagt ble det chilensk rødvin til maten. Når brettene ble samlet inn etter måltidet var ferdig, kunne disse byttes inn i kaffe og noe annet å drikke på. Jeg stod over kaffen etter å ha prøvd meg på det allerede mellom FRA og MAD (f...ing close to tap water). Derimot ble det en stiv whisky on the rocks (det var bare en blandet spaserer) og ikke noe målebeger her - full opp glasset til det er 3-4 mm igjen til kanten. Var vel ikke uten grunn at jeg sov nesten uavbrutt til frokostvekking etter den dosen. Frokosten var selvsagt varm. Jeg valgte en grillet sandwich med ost og skinke. I tillegg til innehold brettet en fruktsalat, en stor yoghurt, syltetøy, smør og brød. Som drikke til ble det appelsinjuice og te med melk. Det sistnevnte lignet utrolig mye på kaffen fra kvelden før, men det var en bitter tvist på slutten.

Mellom SCL og PMC ble igjen er LAN-boks utdelt, litt mindre denne gang og den inneholdt en krydderkjeks, en sjokoladekakebit og den tredje posen inneholdt peanøtter. Drikke til ble ikke noen av de varme drikkene prøvd før hos LAN, men cola light og appelsinjus. Den hyggelige kvinnelige purseren på flighten hadde plukket sine yndlinger og merkelig nok var undertegnede inkludert i dette eksklusive selskap etter vi fant et felles språk som ikke var spansk, engelsk eller norsk, men tysk. Jeg vet ikke hvor mye legen i midtsetet (hun skulle opplagt holde en forelesning om astma, andre lungesykdommer og begrensningen til antibiotikabehandling i Puerto Montt) og presten i setet nærmest purseren fikk med seg av samtalen, men det medførte i hver fall at legen og jeg fant engelsk som et bedre alternativ for å prate fag (har noen år med human farmasi i erfaringsboksen, og da spesielt om antibiotika). Vi endte opp med å diskutere noen sentrale punkter om antibiotika i hennes PowerPoint-presentasjon, og sannelig ble det ikke noen små endringer også.
 
Tredje bilde er rene kunsten, utrolig flott å se på. En fornøyelse å lese hva du opplever underveis også.
 
Kanskje en utvidelse med noe bilder til vil være på sin plass - noe fra Frankfurt ved landing og avgang. Men først tar vi en vindusvask:

Bilde_17.jpg

Det er ikke bare hastighetsmåleren som har bugs ...

Bilde_18.jpg

La oss så bevege oss til litt tidligere på ettermiddagen. Rullebanen vi flyr over var den vi tok av senere på med LAN.

Bilde_19.jpg

Litt iskrystaller mellom vinduslagene på Lufthansas A319 vi fløy med, og dermed blir det litt uklare bilder - for øvrig er det vel ingen tvil om hva dette er ;)

Bilde_20.jpg

Noe sydkinesisk på vei hjem

Bilde_21.jpg

Thai pushes til fjernparkering

Bilde_22.jpg

Her er årsaken til at vi måtte vente på å krysse neste rullebane

Bilde_23.jpg

Mange hindringer foran Condors retro-320, men det er ikke så enkelt inne fra et fly å velge bedre vinkler

Bilde_24.jpg

Så to mens man venter bilder - en skitten kanadier

Bilde_25.jpg

En annen spesiell Condor - var oppe og fikk malt barnetegninger på kroppen hos Air Livery, Manchester på forsommeren

Bilde_26.jpg

Star Alliance-flyet til Ethiopian

Bilde_27.jpg

Parkert TAM 777-300ER - og LAN + TAM = LATAM

Bilde_28.jpg

Til slutt et bilde fra MAD rundt en time før midnatt - og i motsetning til både FRA og SCL som har røykerom, er det absolutt røykeforbud på Barajas :cry:

Vi får se om det blir noen bilder på vei hjem igjen også. En ting er sikkert: over Andes vil det være solnedgang, ikke soloppgang som sist.
 
Last edited:
en annen ting, må vel si at du var heldig som fikk fly LAN før ruten til FRA forsvinner til høst (rykter)
 
Blir nok Air France ved neste tur hvis ikke ryktene om LAN direkte til FRA om ikke daglig med 787 slår til. Det var i hvert fall nesten proppfullt til Madrid, men da var det en korrespondanse med LANs Lima-flight. Det var også noen lokale passasjerer mellom FRA og MAD. Fra MAD til SCL var det bare noen få ledige seter, og de fleste av disse var foran.
 
Hva med billedserie fra returen fra Puerto Montt, Los Lagos, Chile?

Bilde_29.jpg

Returen til Norge startet med innsjekk på El Tepual flyplass vest av Puerto Montt. Første flight var 13:00 avgang med LA280 til Santiago. Kofferten var vel merket med SCL, FRA og OSL + en stor gul LAN Conexión-lapp. Nå var spørsmålet, vil den komme hel frem sammen med meg. Jeg hadde bange aneleser, men det gikk bra andre veien så da var det bare å krysse fingrene.

Bilde_30.jpg

Ankomst av LA280 A320 CC-BFB fra Balmaceda (BBA) ytterligere 510 km sør for PMC. Da var det bare å få av de som bare skulle til Puerto Montt og fylle på oss som skal til SCL.

Bilde_31.jpg

Over alt i LANs nettverk finner du disse plakatene med rekke-fra-til-porter for boarding. Noe som kanskje andre kan lære av, men det forutsetter at folk er så lydige som LANs passasjerer.

Bilde_32.jpg

Push back fra gate 2. Siden jeg hadde sete 24A ville jeg nok få noe bedre bilde enn dette av den gule DC-3 (ex. CC-CBO) som brannfolkene trener i, de to Naval Twin Otters som stod parkert (mørkeblått ror med hvit stjerne i) eller de to Twin Commanders (den ene var parkert på apron så den benyttes sikkert fremdeles) og en udentifisert bensinprop twin med winglets.

Bilde_33.jpg

Da var vi i lufta og vi ble behandlet med normalen innenlands hos LAN i Chile - noe å drikke og forundringsboksen med motiver fra forskjellige plasser rundt i landet. Boksen denne gang viste et bilde fra innsiden av en kirke på øya Chiloe og inne var en nydelige krydderkake, en kjeks med sjokolade og tranebær og en pakke salte kjeks med urter.

Bilde_34.jpg

Vi har nå beveget oss nordover på høyde med Golfo de Arauco og Conceción kan sees under høyre ving.

Bilde_35.jpg

Omtrent over Las Cabras - nedstiging har begynt og vi flyr for å fange opp PRADO 1 STAR.

Bilde_36.jpg

Er mye vektorer er vi på final til rullebane 17L - i bakgrunnen snødekte Andesfjell

Bilde_37.jpg

Da ruller vi inn til gate 21 etter litt venting på grunn av at vi var så tidlig

Litt bilder fra flyplassen i Santiago eller som dens offisielle navn er Aeropuerto Internacional Comodoro Arturo Merino Benitez. På lik linje med at vi i Oslo kaller vår flyplass Gardermoen, så kaller de lokale i Santiago sin flyplass Pudahuel etter stedet den ligger (15 km nordvest av bykjernen)

Bilde_38.jpg

Nærmeste hotell til flyplassen er Holiday Inn Express som ligger bare rett over veien for terminalen.

Bilde_39.jpg

Nå har jeg beveget meg på innsiden av utenlandsterminalens vestre fløy, har fått stemplet passet for utreise og ser nedover resten av terminalens landside.

Resten av billedserien kommer i morgen. Nå er det på tide for meg å fortsette å snu på jetlagen.
 
Da er det tid for siste del av billedserien - fra Santiago mot Oslo

Bilde_40.jpg

LAN Airlines har en miks av CFM og IAE - og her er en IAE

Bilde_41.jpg

Jeg har kommet meg om bord i LA704 CC-BDN og denne gang i sete 14L med motorutsikt - en favorittplass.

Bilde_42.jpg

En over 15 år eldre 763, CC-CRV, en den jeg satt i taues i retning gate

Bilde_43.jpg

Climb out i retning radiofyr Ventanas mot nord-nordvest av SCL for å få nok høyde for å kunne krysse over Andesfjellene med en tung 763

Bilde_44.jpg

Etter en lang natt med nedtrukne window shades er det tid for frokost og landfall rett sør for Lisboa

Bilde_45.jpg

På innflyging til 33R på MAD kan man se den militære flyplassen Torrejón

Bilde_46.jpg

One World-partnere, men er det ikke en Star-for-nå også - del to av LATAM

Bilde_47.jpg

På MAD var det bare transitt og refueling - her avgang fra 36R

Bilde_48.jpg

På innflygning fra øst til FRA - i bakgrunnen ser dere finansdistriktet i Frankfurt

Bilde_49.jpg

Hvis dere ser godt etter vil dere kan merke noe spesielt med British Airways-maskinen

Bilde_50.jpg

Takk for at du flyr med oss

Bilde_51.jpg

Temmelig nøyaktig 8 døgn siden sist jeg tok bilde av LAN Boeing 767-300ER på samme gate - nå bare en etasje høyere opp. Nå var det bare å få seg boarding card til siste flight, men først var det kontroll av pass (det ble VIP og diplomat-kontrollen på meg ... selvsagt) med en hyggelig samtale på tyske med avsluttende kommentar: "men De er ikke tysk" fra BGS-kontrolløren. Da var det bare et hinder før Lufthansa-skranken, tysk toll. På grønt gikk jeg og med bare en Lowepro Classified 250 AW og plastpose fra Britt Shop ble jeg vinket. Den unge tolleren var slukøret over at det ble ingen funn, men innrømmet at et av de landene som var nevnt på Britt-plastposen hadde utløst kontrollen og landets navn var Colombia. Enkelte sier at noen er enkle. Jeg går ut fra han lærte en lekse hvordan ikke identifisere potensielle smuglere.

Etter nytt boarding card var det å bevege seg på innsiden igjen, nå til A. Wurst, Senf og Laugenbrezel er typisk tysk basismat, og ingen tur til Tyskland uten. Og så var det det bakeriet ...

Bilde_52.jpg

Siden jeg landet over 8 døgn tidligere fra vest mot øst over nord-sør-rullebanen, da var det ikke mer enn riktig å ta av fra øst mot vest over den samme nord-sør-rullebanen.

Kofferten lå på band 4 etter Heinemann hadde litt av min penger. Ti minutter over midnatt-avgangen til Flytoget rakk jeg også. Siste del av hjemturen var den mest freaky - taxi fra Oslo S og hjem. Har aldri opplevd håndgemeng om meg som taxikunde, men det gjorde jeg da. Jeg hadde gjort mitt valg og det var det, men det var ikke alle helt enige i. Jeg velger alltid den som ønsker turen og klar til å hjelpe.

Dette var definitivt den mest uhyggelige opplevelsen under hele turen til sørsiden av jordkloden. Ellers var det masse hyggelige og noen merkelige mennesker underveis. Dette blir definitivt ikke siste tur med LAN Airlines. Det blir heller ikke siste tur til Chile. Det blir et par endringer med neste tur, først tidspunktet - det må bli i løpet av vår vinter, og for det andre jeg må lære meg spansk eller ta med meg en tolk. Jeg skal definitivt tilbake til Pepe i Puerto Montt for å spise verdens beste steak. Pisco Sour har fått enda et fan. Kanskje blir det Navimag nedover kysten til distrikt 11 og 12 fra Puerto Montt også?

Hvis dert er noen som vil se Jeppesen-kart for PMC og SCL - her er linker:
http://southerncrossairways.com/descargas/cartas/chile/SCTE.pdf
[urk]http://southerncrossairways.com/descargas/cartas/chile/SCEL.pdf[/url]
 
Back
Top