LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
I stedet for en trip-rapport blir det bare noen bilder fra en tur til 41° sør denne gang. La oss begynne med billedserien.
Ankomst av LAN Airlines nest nyeste 767-300ER, CC-BDO, til gate B45 på Frankfurt
Mange timer mellom forrige bilde og dette. I mellomtiden har LANs 767 mellomlandet på MAD for refueling og skifte av noen passasjerer for den planlagte 14 timer 15 minutter turen mellom Madrid og Santiago de Chile. Det er nå rundt 45 minutter til landing på SCL, men først må vi over høyeste del av Andesfjellene.
Vi er i ferd med å blir tatt igjen av sola mens vi krysset den høyeste delen av Andesfjellene
På final inn til Santiago
I ferd med å takse inn til utenlandsdelen av terminalen på SCL. LAN har 35 Boeing 767-300ER og samtlige har winglets.
Da er det bare å stille seg i rekken med de andre LAN 767-300ER
Det er ikke bare 767-300ER-ene som har winglets, også de nyeste (6 stk.) A320ene har sharklets - og her er den nyeste av dem CC-BFP, levert 19. juli i år
Men alt er ikke nytt på SCL, her representert med PALs Boeing 737-200 Adv fra 1985
Da var det på tide å komme seg om bord i en av LANs kortdistansefly for å fly siste legg på 916 km mot sør til Puerto Montt.
Men PAL har ikke bare skikkelig gamle fly, men også halvgamle - her representert med tidligere BMI G-ECAS Boeing 737-36N som ble levert dem i 1996. PAL har fire 737, to 732 og to 733.
Sky Airline hadde for en tid siden bare 732. Selskapet har nå bare Airbus-er i flåte - 6 stk eldre A320 (bl.a. et som som ble levert danske Conair i 1991) og 11 stk yngre A319 som alle tidligere har flydd for Easyjet. CC-AJF som vi ser her derimot er bare litt over 9 år gammel.
En Sky Airline A319-111 igjen
Men det er ikke bare sivilt alt på SCL. Mens vi linet opp så søket min S110 inn hvor det var mulig. I denne hangaren var Fuerza Aerea de Chiles Boeing 707-385C Phalcon 904 parkert. Ikke en liten nese den har.
Jeg så KC-135E 982 takse forbi terminalvinduene et par timer tidligere og her er den parkert
En liten oversikt av SCL ved avgang - nærmest er innenlandsdelen av terminalen
Vi nærmer oss PMC - under fem minutter til landing etter over halvannen time i lufta
Også på Puerto Montt-flyplassen var det militære fly, her representert med marinens Orion
Det var en liten smakebit fra over 33 timer lang reise. På onsdagen starter returen og da får vi håpe på godt flyvær da også.

Ankomst av LAN Airlines nest nyeste 767-300ER, CC-BDO, til gate B45 på Frankfurt

Mange timer mellom forrige bilde og dette. I mellomtiden har LANs 767 mellomlandet på MAD for refueling og skifte av noen passasjerer for den planlagte 14 timer 15 minutter turen mellom Madrid og Santiago de Chile. Det er nå rundt 45 minutter til landing på SCL, men først må vi over høyeste del av Andesfjellene.

Vi er i ferd med å blir tatt igjen av sola mens vi krysset den høyeste delen av Andesfjellene

På final inn til Santiago

I ferd med å takse inn til utenlandsdelen av terminalen på SCL. LAN har 35 Boeing 767-300ER og samtlige har winglets.

Da er det bare å stille seg i rekken med de andre LAN 767-300ER

Det er ikke bare 767-300ER-ene som har winglets, også de nyeste (6 stk.) A320ene har sharklets - og her er den nyeste av dem CC-BFP, levert 19. juli i år

Men alt er ikke nytt på SCL, her representert med PALs Boeing 737-200 Adv fra 1985

Da var det på tide å komme seg om bord i en av LANs kortdistansefly for å fly siste legg på 916 km mot sør til Puerto Montt.

Men PAL har ikke bare skikkelig gamle fly, men også halvgamle - her representert med tidligere BMI G-ECAS Boeing 737-36N som ble levert dem i 1996. PAL har fire 737, to 732 og to 733.

Sky Airline hadde for en tid siden bare 732. Selskapet har nå bare Airbus-er i flåte - 6 stk eldre A320 (bl.a. et som som ble levert danske Conair i 1991) og 11 stk yngre A319 som alle tidligere har flydd for Easyjet. CC-AJF som vi ser her derimot er bare litt over 9 år gammel.

En Sky Airline A319-111 igjen

Men det er ikke bare sivilt alt på SCL. Mens vi linet opp så søket min S110 inn hvor det var mulig. I denne hangaren var Fuerza Aerea de Chiles Boeing 707-385C Phalcon 904 parkert. Ikke en liten nese den har.

Jeg så KC-135E 982 takse forbi terminalvinduene et par timer tidligere og her er den parkert

En liten oversikt av SCL ved avgang - nærmest er innenlandsdelen av terminalen

Vi nærmer oss PMC - under fem minutter til landing etter over halvannen time i lufta

Også på Puerto Montt-flyplassen var det militære fly, her representert med marinens Orion
Det var en liten smakebit fra over 33 timer lang reise. På onsdagen starter returen og da får vi håpe på godt flyvær da også.