24JAN06 | CO39 OSL-EWR | SHIP 112 | EET 7.36h
Vekkeklokken gjorde sitt daglige jeg, nemlig og vekke meg! 0640 begynte udyret og uffe seg, lite gjorde forsåvidt det når det er for en god grunn. Det ble litt ekspress pakking (aka dobbelsjekk) og oppstart av bilen da termostaten viste - 18 grader.. Brrr!!
Det første jeg har lært meg når jeg skal fly langt er å sjekke hhv www.osl.no/flytider og www.flightaware.com - begge viste at CO38 innkommende fra EWR skulle lande før rute, her så alt til å gå klinkefritt.
Avreise med reisefølget klokken 0740 og ankomst OSL 0800. Innsjekk på CO åpner 3 timer før, altså 0810. Det var ikke mange passasjerene som hadde dukket opp, ihvertfall ikke i Elite køen hvor vi sto... ikke pga status, men vi hadde sjekket inn på nettet dagen i forveien. De vanlige sikkerhetspørsmålene dukket opp, klistremerker på baggasjen og passet og frem til skranken der det satt kollegaer av meg, baggene ble tagget med priority i alle ender!
Innsjekk var gjennomført rundt 0815 og vi bestemte oss for å tusle igjennom sikkerhetskontrollen, her var det kø som vanlig og at ikke folk nå skjønner at lommebøker og mobiltelefoner må scannes er jo ett mysterium, det samme er det at Securitas skal håndsjekke "pipende-pax" rett på andre siden av røntgemaskinen, slik at køen fort hoper seg opp. Vel igjennom var det ett sveip innom Tanum for ett par flyblader før vi skulle igjennom billettsjekken til utland hvor vi har de skarpeste knivene i skuffen.. NOT! Boardingkortet man får på innsjekk hos CO når man har online C/I er håndskrevet med BN og sete, dette hadde han aldri sett før, måtte ned i veska og hente opp bekreftelse og pass. Det ironiske er at forran oss gikk det to svensker som kun leverte førerkortet og slapp glatt igjennom.
Anyway, litt snusing på dutyfree før vi satt oss godt til rette på Kon Tiki resturanten og slukte en bedre frokost med fersk appelsinjuice, ble sittende her i drøyt en time og i 10 tiden var det på tide å bevege seg mot utgang 53. ICTS står her igjen og spør mye av de samme spørsmålene som på innsjekk, ingen problem og nå var det bare å vente på ombordstigningen. Ca 1030 ble det ropt opp at elite members, passasjerer i business og familier med småbarn kunne gå ombord mens etter 5minutter var det røkla. Selve broa på 53 fungerte ikke, så det ble en tur ned på tarmac og opp trapp til maskinen (vet ikke helt hvem vi skal takke for det?!), en kjølig opplevelse for de fleste. Ble ønsket velkommen ombord og fant oss til rette på nødutgangsraden 16A og 16B, ett par minutter senere kom det en CO pilot i uniform, dog skinnjakke uten emblem og satt seg på 16C. Kunne virke som maskinen var overbooket, var ihvertfall folk på STBY, men idet døren ble lukket var det (øyemål) ca 10 ledige seter bak, forran var det fullt. Alle vel ombord og skipperen kom på PA for en liten pre-departure brief, det skulle vise seg at han var Skåning ved navn Peter Axselsen. Vi pushet på tid og taxet stille og rolig ned til 01L A1, lina up heeeelt i enden med rolling takeoff var i vi lufta vis'a'vis GA terminalen. Routingen idag var langt sør, faktisk så langt ned som Skotland. Vi fløy ut på SOTIR4A, utover Rogaland hvor det var skyet. Det ble servert snacks bestående av beverages og nøtter før det ca kvarteret senere ble "middag". Fritert kylling, pasta, grønn salat og eplekake.
Etter middag valgte jeg/vi og fyre opp laptopen og kjøre igang en DVD (16 blocks), etter ca en halvtime sovna jeg og husker ikke stort videre. Etterhvert nærmet vi oss Canada og Nord Amerika og det ble servert rundstykke med kalkun og ost, denne er fantastisk god! SHAFF5 ble startet over Albany, grått og trist i nordlige New York, begynte å sprekke opp jo lenger sør vi kom. De brukte 04R for landinger denne dagen, så vi måtte laaangt ned i NJ å snu før vi endelig satt nesa mot EWR, satt på venstre side så alt vi så var hus hus hus hus hus og hus, dog er det ikke noe mer spennende å se på andre siden. (Merk: Turnpike!)
Touchdown!, rollout helt til enden og en highspeed turnoff til venstre før vi taxet rundt i 5 minutter og endte opp på C128!
Orker ikke skrive mer nå, kommer mer detaljer senere.