MD-10

Tertit54

Scanflyer Green and white
Medlem
Ingen skriveleif her nei, men en helt ny flytype blir født.:old

Orbis -the flying eye hospital- planlegger å bygge om en ex.Fedex MD-11 tilbake til pax versjon , og det skal være første gangen i verden at man bygger en MD11 tilbake til den pax-versjonen den egentlig var før Fedex kjøpte den. Da ombyggingen vil bli litt DC10 og litt MD11 så har den fått type betegnelsen ( verdens eneste) MD-10.

Sitat fra Aitliner World:
"Orbis – Flying Eye Hospital
Plans to replace the charity’s Douglas DC-10 with a converted MD-10."
 
MD-10 er i dag betegnelsen på en DC-10 som har blitt bygget om, og fått MD-11-cockpit. FedEx flyr en hel haug av disse.

Jeg tolker det sånn at det er en av disse MD-10'erne som skal konverteres, ikke at man konverterer en MD-11 til MD-10.


http://en.wikipedia.org/wiki/MD-10

MD-10: This was retrofit cockpit upgrade to the DC-10 and a re-designation to MD-10. The upgrade included an Advanced Common Flightdeck (ACF) used on the MD-11. The new cockpit eliminated the need for the flight engineer position and allowed common type rating with the MD-11. This allows companies such as FedEx Express, which operate both the MD-10 and MD-11, to have a common pilot pool for both aircraft. The MD-10 conversion now falls under the Boeing Converted Freighter program where Boeing's international affiliate companies perform the conversions
 
MD-10 har vell eksistert i noen år nå. FEDEX har vell bygget om en hel haug med gammle DC-10'ere til MD-10?:)

EDIT: Slått på strekken av Martin..
 
Jeg bare siterete Airliner World som hevder at dette er første gang de bygger om en ex-Pax maskin tilbake til Pax maskin og at det derfor er første gang de vil kalle den MD10.
Upålitelig blad !! ??
 
Jeg bare siterete Airliner World som hevder at dette er første gang de bygger om en ex-Pax maskin tilbake til Pax maskin og at det derfor er første gang de vil kalle den MD10.
Upålitelig blad !! ??

Jeg siterer ditt sitat:

Plans to replace the charity’s Douglas DC-10 with a converted MD-10.


Jeg ser ikke noe sted hvor det står at dette er verdens første MD-10. Jeg tolker det til at et fly som tidligere har blitt kovertert til MD-10, nå skal konverteres om til en pax-variant.
 
Når de oppgraderer til MD-10, er det bare cockpiten som blir oppgradert eller gjør de noe annet, som å montere winglets f.eks.?
 
Og her fant jeg litt mer om prosjektet på nett:


The new Flying Eye Hospital will be a DC-10-30 aircraft, jointly donated to ORBIS in 2008 by FedEx and United Airlines. Formerly serving as an air freight carrier, the plane will soon be refitted to the
specifications of an MD-10, then converted in a two-year process into a fully equipped teaching hospital. Once brought into service, it is expected to meet ORBIS’ needs for a full 20 years.

http://www.orbis.org/data/2/rec_docs/819_ORB_MD10_ORBISFINAL_11X17.pdf

Så sånn jeg tolker det, så er det en DC-10-30F donert av FedEx og UA som skal koverteres til MD-10
 
Når de oppgraderer til MD-10, er det bare cockpiten som blir oppgradert eller gjør de noe annet, som å montere winglets f.eks.?

MD-10 har ikke winglets, nei.

Hovedforskjellen er vel cockpiten, men jeg aner egentlig ikke om de gjør noe mer.
 
Så sånn jeg tolker det, så er det en DC-10-30F donert av FedEx og UA som skal koverteres til MD-10

Tror du är rätt ute, kan tänka mig att det rör sig om c/n 47811 som ursprungligen flögs av Laker, vidare till United N1852U, ombyggd till DC-10-30F och flögs av United Worldwide Cargo, leased till FedEx som N323FE och flög hela tiden för FedEx i ex-United färger, ur trafik och stored i Goodyear, officiellt registrerad på Project Orbis International Inc. 1 oktober 2008.
 
Litt på siden av topic, men det kan være verdt å merke seg at FX den senere tid har fløyet en del MD10'ere ut i ørkenen for permanent bakkesettelse og vingeklipping. Dette arbeidet er allerede godt i gang på noen maskiner, og dét forholdsvis kort tid etter konverteringen fra DC til MD.
Samme skjebne ser det også ut til at en hel del A310-200 lider.
 
Tror du är rätt ute, kan tänka mig att det rör sig om c/n 47811 som ursprungligen flögs av Laker, vidare till United N1852U, ombyggd till DC-10-30F och flögs av United Worldwide Cargo, leased till FedEx som N323FE och flög hela tiden för FedEx i ex-United färger, ur trafik och stored i Goodyear, officiellt registrerad på Project Orbis International Inc. 1 oktober 2008.

Ja , det er N323FE som skal bygges tilbake til PAX-versjon.
PAX versjon er vel litt i "overkant "også da flyet jo er en flygende skole og sykehus. I den DC10 som jeg så på Oskhosh for noen år siden så var til og med lasterommene brukt til forelesningsrom.
 
Da har FedEx pensjonert sin siste MD10-10 ... N562FE fløy vest (til Victorville) i går. Over 43 år gammel, så anstendig alder på damen .. Det skal også være den siste flygende i -10 serien.


01.jpg
 
Da har FedEx pensjonert sin siste MD10-10 ... N562FE fløy vest (til Victorville) i går. Over 43 år gammel, så anstendig alder på damen .. Det skal også være den siste flygende i -10 serien.

Men -30 serien er fortsatt i aktivitet. N311FE, (også tidligere kjent som LN-RKB hos SAS og ble engang fisket opp av vannet i New York) landet i Toronto i dag morges.

Scooter01
 
Last edited:
Her er to av de siste, N313FE og N319FE, parkert i Indianapolis i går. De blir vel sannsynligvis sendt til VCV i nærmeste fremtid. Foto: John Giambione

Ex SAS N311FE hadde siste flight nyttårsaften og står i Memphis.
 

Attachments

  • 319.jpg
    319.jpg
    176.8 KB · Views: 544
  • Dsc_9500 (002).jpg
    Dsc_9500 (002).jpg
    249 KB · Views: 543
  • 313.jpg
    313.jpg
    155.3 KB · Views: 542
Og da er SAS' siste DC-10 pensjonert. Igjen.
For nye sjåarar: N311FE er gamle LN-RKB som gikk i vannet på JFK.

Jeg har faktisk et av de gamle kartene, som hang i kabinen med ruteinformasjon, liggende på loftet fra en tur med denne maskinen. Mener at det er datert 23. februar 84, så det var ikke mange fler som fikk et slikt kart med den registreringen. Som barn var det alltid stas å få slike med seg hjem etter en langtur.
 
Back
Top