Matvarer til USA

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Som noen har fått med seg tar undertegnede og famile seg en tur til statene til jul.

De som vi skal besøke, har vel ikke smakt stort og smått av norsk mat i det siste.... Hvordan er det med slike produkter? Hva kan man ta med seg og ikke ta med seg?

Først og fremst tenkjer jeg på standard varer som man sjekker inn sammen med bagasjen, f.eks. knekkebrød, brunost, makrell i tomatsaus.

Er litt usikker på pinnekjøtt, men det burde vel være mulig å ta med seg i innsjekket bagasje? Det er tross alt vakumpakket og inneholder 0 fuktighet. :)

Vel jeg ble stoppet i tollen med majones, ost, party-dressing og leverpostei i bagasjen i sommer. Men bortsett fra et spørsmål om hvorfor jeg i all verden tok med majones til USA så gikk ihvertfall de matvarene igjennom uten problemer og vår mann i Chicago ble lykkelig

Last edited:
Jeg har hatt med alt mulig tidligere og aldri problem untatt den ene gangen jeg hadde med rakfisk over på CO til EWR. Den var ikke vakumert men rett fra Frognerseterens store bøtte:)

Som noen har fått med seg tar undertegnede og famile seg en tur til statene til jul.

De som vi skal besøke, har vel ikke smakt stort og smått av norsk mat i det siste.... Hvordan er det med slike produkter? Hva kan man ta med seg og ikke ta med seg?

Først og fremst tenkjer jeg på standard varer som man sjekker inn sammen med bagasjen, f.eks. knekkebrød, brunost, makrell i tomatsaus.

Er litt usikker på pinnekjøtt, men det burde vel være mulig å ta med seg i innsjekket bagasje? Det er tross alt vakumpakket og inneholder 0 fuktighet. :)
Pinnekjøtt kan bestilles på nett, og du får det levert på døren. Når jeg gikk på skole i Rapid City, SD fikk vi pinnekjøtt sendt fra Norge, via SEA, levert på døren billigere enn det kostet i butikk i Norge. God kvalitet var det også.

EDIT: Her er en link. http://www.scanspecialties.com/food/Pinnekjott_Lamb_Ribs.html

Last edited:
Er det noen som FAKTISK har tatt med seg pinnkjøtt til USA og blitt stoppet og har fått lov å passere videre?

Bare du svarer ærlig på det hvite tollskjemaet, så klarer du deg nok helt fint selv om du har noe du ikke skal ha med deg.

Pinnekjøtt kan bestilles på nett, og du får det levert på døren. Når jeg gikk på skole i Rapid City, SD fikk vi pinnekjøtt sendt fra Norge, via SEA, levert på døren billigere enn det kostet i butikk i Norge. God kvalitet var det også.

EDIT: Her er en link. http://www.scanspecialties.com/food/Pinnekjott_Lamb_Ribs.html

Bortsett fra at disse har hatt problemer med å finne et slakteri som kan produsere det i et par år. Resultatet ble at jeg for et par uker siden smuglet pinnekjøtt til ei venninne som i fjor måtte feire jul uten.

Bare ta det med. Det verste som skjer er at det blir konfiskert.

Strengt tatt kan du vel få en liten bot også. Er vel noen historier om epler som er blitt beslaglagt og bøter på ca $100 skrevet ut.

Frukt og grønt er vel det strengeste. Vakuumpakking gjør at det meste går, om jeg husker reglene rett. Men som The Ticketor sier - fyll ut fortollingsskjemaet ærlig og redelig, så burde det værste som kan skje være at det konfiskeres.

Bred og stotrete Minnesota-engelsk hjelper nok også. 'But it is for tradisjjional Krisstmass-feiring!'

Har tenkt tanken...... :D

Men fra spøk til revolver, spill ærlig, deklarer varerne og se hva som skjer, og stotre noe på forsiktig engelsk....

Kan jo være at det funker ^_^

Jeg har gjort en del jule-smugling til Australia som har veldig strenge regler, og hovedereglen der er vel at så lenge det er industrielt pakket og har skikkelige varedeklarasjoner på pakken.

Jeg har tiltrukket meg en del oppmerksomhet med en litt varm brunost et par ganger i Brisbane, men bare humor og kommentarer fra tollerne.

-A

Jarlsbergen din kom igjennom i februar-09 , dog etter litt tollspm.....:p

Og Mills majonesen, Norvegian'en, Party dressingen og leverposteien hans gjorde det samme i mai.....etter endel tollspørsmål og forundring fra tollerene:p

..og Norvegia'en og jordbær- og tyttebærsyltetøyet i Juli i fjor. Ingen spesielle tollspørsmål, men karen i immigration virket noget skeptisk til at jeg hadde en friend i USA, da hele "intervjuet" stort sett gikk ut på om jeg hadde besøkt noen såkalte friends på mine to forrige USA-turer..

Hadde nok vært mer skeptisk til brunosten gitt.... En liten svett brun klump som kan forveksles med noe plastisk sprengstoff ;) Hadde det ikke vært for lukta da.....

..og Norvegia'en og jordbær- og tyttebærsyltetøyet i Juli i fjor. Ingen spesielle tollspørsmål, men karen i immigration virket noget skeptisk til at jeg hadde en friend i USA, da hele "intervjuet" stort sett gikk ut på om jeg hadde besøkt noen såkalte friends på mine to forrige USA-turer..

Hæææ? Er det ikke lov å ha venner i USA heller nå da? Kanskje disse vennene blir beslaglagt av Homeland Security inntil du reiser hjem igjen. Ja, sånn for sikkerhets skyld?:p

BF:cool2

Back