Mattilsynet har vært på Gardermoen

OttoL

ScanFlyer Crusty
Medlem
Mattilsynet har vært på Gardermoen

Ifølge flysmart
https://flysmart24.no/2020/01/17/ha...umU4fD_-O9k3Obyd8-Mn_mcOwsQ7-iJ8rt36DmAmeKGcw

Mattilsynet retter hard kritikk mot selskapet som leverer det meste av maten som serveres på mange av restaurantene på Oslo Lufthavn. Produksjonen av maten skjer i lokaler der tilsynet mener det er dårlig renhold og der ansatte viser manglende rutiner for personlig hygiene.
Konklusjonen kommer etter en uanmeldt inspeksjon som ble foretatt i produksjonslokalene til selskapet SSP Gardermoen (Select Service Partner) i november.
Rapporten derfra er nedslående for matprodusenten

Hvorfor er jeg ikke overrasket :rolleyes:

Re: Mattilsynet har vært på Gardermoen

Hvorfor er du ikke overrasket?

Jeg besøker Gardermoen 50-100 ganger i året med reise, aldri opplevd noen "problemer" med maten. Egentlig stort sett alltid fornøyd.

Hvorfor er du ikke overrasket?

Jeg besøker Gardermoen 50-100 ganger i året med reise, aldri opplevd noen "problemer" med maten. Egentlig stort sett alltid fornøyd.
Det eneste som er tiltalende på Gardermoen er bolle på Bit, resten er både dyrt og laber kvalitet. Det beste med Gardermoen er når du komemr deg vekk derfra. Dessverre et nødvendig onde hele greien

Forstår ikke helt, lager SSP maten for alle restaurantene? Altså lager ingen restauranter maten selv? Hva er vitsen med restauranter da? Eller er det snakk om ferdigproduktene i plastikk? Eller er det snakk om maten ombord på flyene?

Forstår ikke helt, lager SSP maten for alle restaurantene? Altså lager ingen restauranter maten selv? Hva er vitsen med restauranter da? Eller er det snakk om ferdigproduktene i plastikk? Eller er det snakk om maten ombord på flyene?

SSP er selskapet som driver serveringsstedene (usikker på om det gjeller alle).
Upper Crush er for eksempel et brand som SSP driver franchaise på.

Det eneste som er tiltalende på Gardermoen er bolle på Bit, resten er både dyrt og laber kvalitet. Det beste med Gardermoen er når du komemr deg vekk derfra. Dessverre et nødvendig onde hele greien

At det er dyrt har jo fint lite med mattilsynet å gjøre. Prisene er som på flyplasser flest, absolutt. Men har aldri opplevd noe feil med maten, som jo er det mattilsynet skal se på. At du forventer bedre med tanke på pris er jo noe annet.

At det er dyrt har jo fint lite med mattilsynet å gjøre. Prisene er som på flyplasser flest, absolutt. Men har aldri opplevd noe feil med maten, som jo er det mattilsynet skal se på. At du forventer bedre med tanke på pris er jo noe annet.

At prisene er som på flyplasser flest, stemmer overhodet ikke. Det er mye billigere på flyplasser rundt omkring i f.eks. Europa, også om vi tar hensyn til pris- og lønnsnivået i andre land.
I tillegg blir maten blir dårligere når renholdet og hygienen er så dårlig som Mattilsynet beskriver i sin rapport.

Man drar vel ikke til en flyplass for å spise, men ofte må man ha noe.

Jeg har prøvd pizza på WB Samson, helt ok. Samme gjelder den halve baguetten de har med skinke og ost.

At prisene er som på flyplasser flest, stemmer overhodet ikke. Det er mye billigere på flyplasser rundt omkring i f.eks. Europa, også om vi tar hensyn til pris- og lønnsnivået i andre land.
I tillegg blir maten blir dårligere når renholdet og hygienen er så dårlig som Mattilsynet beskriver i sin rapport.

Kommentaren min er til OttoL som skriver "hvorfor er jeg ikke overrasket". Jeg er overrasket, for jeg forventer ikke dårlig renhold og hygiene på OSL, det er poenget. Forventer du egentlig det?

Kommentaren min er til OttoL som skriver "hvorfor er jeg ikke overrasket". Jeg er overrasket, for jeg forventer ikke dårlig renhold og hygiene på OSL, det er poenget. Forventer du egentlig det?

Jeg forventer selvsagt ikke dårlig hygiene, men det er nok en sammenheng mellom dårlig hygiene og dårlig mat.
Jeg er derfor ikke overrasket over Mattilsynets rapport.

Da maa de skjerpe seg. OSL er veldig overpriset, men det henger sammen med utleieprisene saa klart. Jeg klaget en gang til et av stedene for for at de ikke stod ved inngangen at de ikke hadde varmmat paa foer senere. Vi hadde smaabarn og masse greier med og ville ikke flytte til et annet spisested. Vi endte med bl.a. noen vasne rekesmoerbroed til ca. kr 150, da det var lite annet aa velge mellom. Jeg sendte en klage og de beklaget men takket for tilbakemelding. Ang. prisnivaaet sa de at det laa paa det samme som i Oslo sentrum. Mulig det, men jeg paapekte etter aa ha sett etter at f.eks. i Biblioteksbaren paa Bristol koster et av de deilige hoeye smoebroedene der marginalt mer og er i annen liga kvalitetsmessig. Service er jo ogsaa meget bedre.

SSP er selskapet som driver serveringsstedene (usikker på om det gjeller alle).
Upper Crush er for eksempel et brand som SSP driver franchaise på.

SSP hadde vel monopol inntil utbyggingen av T2, da ble det delt opp, så nå er det vel det vel litt konkurannse ihvertfall.
Det OSL skulle hatt var en liten dagligvarebutikk/brustadbu som mange av Matkroken/Coop marked-butikkene i Oslo sentrum. Under 100kvm, ikke en ren dagligvarebutikk, men en slags hybrid mellom kiosk og butikk, med salatbar, kaffemaskin, bake-off og mye micromat som kan varmes selv i en micro i butikken. Optimal plassering kunne vært på resturantområdet bak jernbanestasjonen, for innenfor sikkerhetskontrollen vil Avinor ihvertfall ikke slippe dem inn, om de vil slippe dem inn i det hele tatt...

Hva forventer man når Avinor går ut med et motsatt anbud: Hvem kan betale oss mest pr m2 i året for og få lov til å drive matservering på OSL?? Litt satt på spissen men... :/

Problemet her var ikke prisen, men kvaliteten/hygienen. Fint om man kunne diskutere det som er topic.
Selv ble jeg overrasket over at det er en stor aktør fordelt på så mange konsepter.
Sikkert greit for Avinor, men ikke så bra for kundene når det slurves med rutinene.

Back