Masteroppgave

econ

ScanFlyer Silver
Hei

Jeg studerer samfunnsøkonomi og skal skrive masteroppgave til våren. Jeg ønsker å skrive om noe flyrelatert, alt fra konkurranse i flymarkedet til samfunssøkonomiske kostnadder relatert til norsk luftfart og investeringer i norsk luftfart.

Har skissert noen få problemstillinger som kan være aktuelle.

-Hva har skjedd med flyprisene innelands i Norge etter at bonusforbudet ble opphevet mai 2013?

-Hva påvirker prisene i norsk innenriks luftfart, antall aktører, antall reisende, distanse, tidspunkt, firmaer, oljepris osv.

-Drives norsk lufffart som oligopol med kun 2 aktører som er profittmaksimerende, se på ruter i Norge med 2 aktører, 1 aktør og ruter ut fra Oslo med flere enn 2 aktører.

Er det noen som har forslag til flere problemstillinger som kan være aktuelle?

Jeg lurer også på om det er noen som vet om det finnes data for historiske flypriser i norsk luftfart?

Hadde satt stor pris på hjelp :)

Jeg vil anbefale nr 2 i rekken av alternativer.
Det kan bli interessant lesning.
Lykke til.

Hvorfor ikke heller da ha priutvikling som overordnet tema der du kan undersøke forskjellige faktorer (oppheving av bonusforbud, fra BU+SK til bare SK og nå SK+DY som aktører på innenriksmarkedet etc. etc.) for å se hvordan utviklingen har vært og forsøke å se utviklingstendenser for fremtiden? Noe likt det du skriver som alternativ 2 med andre ord ;)

Hvis bare én av temaene; opphevingen av bonusforbudet og innvirkningen på prisene.

Last edited:
SSB har en prisindeks for luftfart, men ikke noe mer detaljert enn det, tror jeg.

Jeg ville forøvrig sjekket med Konkurransetilsynet om de kan sitte på noe materiale de vil gi til deg; jeg tenker spesielt på priser på ulike strekninger. Problemet er at mye av slik informasjon nok er bedriftshemmeligheter - i alle fall om du skal ha detaljert prisinformasjon som gjør deg i stand til å finne gjennomsnittspriser (og ikke bare publiserte priser, som egentlig ikke er så interessante om man ikke samtidig kan se tilgjengeligheten i ulike klasser).

Jeg tror alle temaene du nevner er gode ideer til en masteravhandling, men om du klarer å få ut informasjon som gjør at du kan svare på forslag 1 eller 2 så hadde det vært veldig spennende.

Takk for tilbakemeldinger.

Det er nok fullt mulig å skrive om alle tre emnene i oppgaven.

Største utfordringen er nok å skaffe data, både for flypriser idag og historiske, skal snakke med veilederen min til uken så får vi se hva vi kommer frem til, og om det er realistisk, siden det stilles krav til kvaliteten på dataene.

Back