Masteroppgave

econ

ScanFlyer Silver
Hei

Jeg studerer samfunnsøkonomi og skal skrive masteroppgave til våren. Jeg ønsker å skrive om noe flyrelatert, alt fra konkurranse i flymarkedet til samfunssøkonomiske kostnadder relatert til norsk luftfart og investeringer i norsk luftfart.

Har skissert noen få problemstillinger som kan være aktuelle.

-Hva har skjedd med flyprisene innelands i Norge etter at bonusforbudet ble opphevet mai 2013?

-Hva påvirker prisene i norsk innenriks luftfart, antall aktører, antall reisende, distanse, tidspunkt, firmaer, oljepris osv.

-Drives norsk lufffart som oligopol med kun 2 aktører som er profittmaksimerende, se på ruter i Norge med 2 aktører, 1 aktør og ruter ut fra Oslo med flere enn 2 aktører.

Er det noen som har forslag til flere problemstillinger som kan være aktuelle?

Jeg lurer også på om det er noen som vet om det finnes data for historiske flypriser i norsk luftfart?

Hadde satt stor pris på hjelp :)

Jeg vil anbefale nr 2 i rekken av alternativer.
Det kan bli interessant lesning.
Lykke til.

Hvorfor ikke heller da ha priutvikling som overordnet tema der du kan undersøke forskjellige faktorer (oppheving av bonusforbud, fra BU+SK til bare SK og nå SK+DY som aktører på innenriksmarkedet etc. etc.) for å se hvordan utviklingen har vært og forsøke å se utviklingstendenser for fremtiden? Noe likt det du skriver som alternativ 2 med andre ord ;)

Hvis bare én av temaene; opphevingen av bonusforbudet og innvirkningen på prisene.

Last edited:
SSB har en prisindeks for luftfart, men ikke noe mer detaljert enn det, tror jeg.