Hei Andreas!
Jeg bruker ofte å bo på Verdi Gzira, det ligger på midt på strandpromenaden og har flottte forhold for både shopping, restauranter og løping. Det er også bare 5 min bort til rutebåtene som går over til hovedstaden Valletta. Shoppingmallen "Tigne Point" er 15 min gåtur unna.
Parkering for evt leiebil aner jeg ikke, da det er fullstendig kaos på veiene på Malta stort sett døgnet rundt og jeg alltid tar taxi/Bolt.
Hotellet er en del av GHA Discovery, så har du status der får du ofte oppgraderinger. Ett bittelite basseng på taket, men et stort bassengkompleks med restaurant rett over veien, der du kan kjøpe inngang om dere heller vil det.
For restauranter er vel smaken som baken, men jeg bruker ofte å gå på Zest, en asiattisk fusionrestaurant i Spinola Bay. Wigis er også en veldig bra, men liten biffrestautant, som mange kaller "øyas beste". Ligger i Sliema. Utvalget av restauranter og barer er enormt, og prisen er etter norsk standard fortsatt veldig hyggelige! Tror du enda kan få 100 shots for 100 EUR inne i Pacevilles partygate om du vil det... hahaha.
Det anbefales også å besøke Medina, som er den gamle hovedstaden på øya, og har en fantastisk gamleby. Du har også en turistfelle nord på øya som er litt gøy, nemlig Popeye Village, der Robin Williams spilte inn filmen "Skipperen" for snart et halvt århundre siden. I tillegg er det mange utgravinger og arkeologiske steder å besøke, da man alltid finner noe nytt/gammelt rundt omkring.
Skal dere på biltur må dere ta båten over til Gozo, der har dere et fantastisk hotell midt på øya som heter Kempinski San Lawrenz. Jeg har bodd der selv, og hotellet er perfekt plassert med bassenger og svært gode turmuligheter. Hotellet er forøvrig også i GHA Discovery, samme som Verdi Gzira.
Malta er en deilig øy med herlig klima, men er veldig liten. Du kjører over hele øya på ca 1 time, om du ikke havner i en av de utallige køene da...

Et lite tips er å unngå å kjøre for mye mellom 07-09 og 15-17, da skal barna kjøres på skole og det er et helvetes spetakkel med biler overalt. Ikke mye samkjøring her nei.
God tur, og bare spørre om du lurer på noe!
Kim