Male om flymodeller

Tarzan

ScanFlyer Silver
Hei.

Kanskje dette er et rart/vanskelig spørsmål.

Men jeg prøver.

Finnes det noen flymodell butikker eller folk som er flinke til å male om flymodeller her i landet??


Jeg har en ATR-72 modell i scale 1:200, og i die-cast.

Som jeg kunne tenke meg å ha fått malt om til SAS sine farger på ATR-72 maskinen.

Håper på svar.
 
La meg først si at jeg slett ikke er noen ekspert på dette og langt fra 100% sikker.

Det er jo svært få butikker i Norge som selger die-cast modeller, og jeg tror neppe de kan være behjelpelig med et slikt prosjekt. Én variant er å prøve selv, men de nåværende SAS-fargene er vanskelige å få helt korrekt med den malingen som er til salgs i hobbybutikker. I tillegg må du jo også ha merker som passer. Vår medforumist Rhusberg som driver Lima November decals (https://lndecals.com/) har merker til SAS ATR72, men kun i 1:144 skala.

Fordi ATR72 er det minste flyet i SAS-flåten er det heller ikke så enkelt å «jukse» med å bruke f. eks. 1:200 merker fra et annet fly, spørs om de passer. Det må du i så fall måle og regne nøye på.

Et annet alternativ er å kontakte den lokale IPMS-avdelingen og spørre om noen der kan hjelpe.
 
Jeg har fått laget håndmalte modeller i Fillipinene, man bare sender inn i bilde (r) av flyet og det blir meget bra resultat.
Kanskje like bra å gjøre det isteden for å prøve på egen hånd?
Fikk malt en modell av denne, mye kruseduller og bølger, men det ble fint som snus. (Fløy den i 1984/85, foto kredit til AirlinerFan.com)
 

Attachments

  • CA17D630-9AFC-4331-928E-E181A76ADF34.jpeg
    CA17D630-9AFC-4331-928E-E181A76ADF34.jpeg
    228.7 KB · Views: 205
Dærscken! Jeg fløy med søstera, N783DL fra St. Thomas til St. Croix i november 1985!
 
Dærscken! Jeg fløy med søstera, N783DL fra St. Thomas til St. Croix i november 1985!

Da fløy du kanskje med meg..
Vi hadde et reservefly som var malt forskjellig, tror aldri det kom i lufta, det var nok dette du fløy, men kanskje skrev ned feil nummer? Var det ikke November 1984?
(Flyet på bildet krasjet i Stillehavet flere år senere, alle drept. Det var noe som gikk i stykker i lufta, jeg var bestandig redd for korrosjon i halen fra alt saltvannet som ble pumpet inn dit av spruten fra propellene.’ Disse ble laget for ferskvanns flyging i Kanada, ikke saltvann i Karribbien)
 
Last edited:
Da fløy du kanskje med meg..
Vi hadde et reservefly som var malt forskjellig, tror aldri det kom i lufta, det var nok dette du fløy, men kanskje skrev ned feil nummer? Var det ikke November 1984?

Det var definitivt i 1985. Onsdag 13. november for å være helt nøyaktig. Jeg har notert registreringen som N783DL, men skal ikke være for påståelig på akkurat den. Og må bare innrømme at jeg ikke så spesielt nøye på flygeren, meget mulig det var en ung og håpefull trønder..? Tror forresten ikke de var ute av cockpit i det hele tatt på turnaround i Charlotte Amalie.

Forøvrig den første av en del "loffeturer" rundt i Karibien med masse artige flytyper. Concorde til New York, en sur gammal ex VASP 727 fra Arrow Air videre til San Juan og så rundt etter innfall/haike-metoden. Fikk med meg min første DC-3 (Aero Virgin Island), Mallard, Heron, L-749 Constellation og DC-6. Fikk sitte på gratis hos fraktgutta, men måtte betale meg tilbake med ruteselskapene. Gode minner... Men, nå tilbake til topic, nemlig maling av fly!

Jeg ser filippinerne annonserer flittig i diverse fora. Jeg har aldri prøvd de selv, men det ser ut til å være brukbar kvalitet på produktene. Tviler dog på om de har såpass smått som 1:200 skala, det ser ut til at de holder seg mest rundt 1:100 og større. Relativt dyre er de også, men fordelen er som du sier at de lager det meste på bestilling.
 
Last edited:
Back
Top