Mai 2015:Del3: Siste AMS-bilder, m/Rotterdam/Europort/Euromast:

Blackhawk

ScanFlyer Gold
Mai 2015: Del:3 Siste AMS-bilder, samt Rotterdam/Europort/Euromasten:



Oversikt:

Del 1: Hovedposten med bilder fra Amsterdam: Schipol (AMS).

Del 2: Bilder fra CPH (København: Kastrup), samt mer bilder
fra Amsterdam: Schipol (AMS), i tillegg til noen bilder av leiebilen,
samt fra Jr.suiten på Radisson Blu: Amsterdam Airport.

Del 3: De siste flybildene fra Amsterdam: Schipol, samt bilder fra
Rotterdam (inkl. Europort, samt Euromasten) samt litt diverse.





Del 3:




Bildene fra AMS er tatt i perioden: 7.- 11. mai 2015,
mens bildene fra Rotterdam og øvrig: i perioden: 8.-9. mai 2015:



Vi starter med de aller siste bildene fra Amsterdam: Schipol (AMS):


(dette er bilder som ikke kom med i de øvrige to delene, som enten
er maskiner jeg allerede har fra før, fra andre vinkler, eller samme reg
fra tidligere, samt noen som ikke kom med i kvalitetssorteringen
til Del: 1 )



Ingen tekst til disse siste bildene:



(ser i etterkant, at mange av bildene taper litt "kvalitet" og skarphet, etter
de er lastet opp til Photobucket - i tillegg var det noe varierende vær,
lysforhold, og til tider en del varmebølger, som har gjort sitt; så er de som
er meget kresne på kvalitet herved advart!)











































På vei nedover mot Europort, var det en egen modellfly-bane; og dette svære
modell helikopteret var imponerende:





Over: et modell helikopter, og det SVÆRT! Eieren hadde en egen transport/laste-
anordning, som han triller bortover; når heli'en skulle med hjem. Virket som ganske
tunge saker, er nok ikke den billigste modellen dette.
 
Så forflytter vi oss ned til Rotterdam, og havneområdene - først utsikten fra
Ibis hotellet; som lå like ved siden av bl.a. ett av havnestoppene til kanalturen;
med Erasmus-broen som midtpunkt:












Interessant å se at de store cruiseskipene kan legge til, helt inn til sentrum:





Over: MSC Orchestra.






Over: HAL (Holland America Line) med Ms Rotterdam (ganske så passende, siden vi jo nettopp
befant oss i Rotterdam).



Over: Ms Artania.






Så noen bilder fra en tur vi hadde oppe i Euromast i Rotterdam, dette er et observasjons-
tårn i sentrum, stod ferdig i 1960 - og har vært listet som et monument siden 2010.
I 1970 ble tårnet påbygget, og fikk "Space Tower" lagt til over plattformen og restauranten,
slik at den totale lengden økte med 85 meter. På sky- og tåkefrie dager, kan man se
opptil 30 km bort.

Tårnet måler totalt 184.6 meter, hovedplattformen og restauranten ligger dog på 104 meter;
vi kom desverre kun litt over 104 meter på vårt besøk; da man ikke kunne ta den ekstra
"utvendige heis-gondolen" helt opp til toppen grunnet mye vind.








Over: Totalt to heiser som klatrer med fire meter pr. sekund, slik at de hundre meter
fra bakkenivå er gjort unna på kun 30 sekunder.














 





Over: T/S Rotterdam, opprinnelig bygget i 1959, og hadde første seiling
Rotterdam-New York: 3. sept. 1959. Seilte for HAL (Holland America Line)
frem til sept. 1997, har senere seilt for "Premier Cruises" som "Rembrandt"
i bla. Sydamerika, skipet ble 15. sept. tatt i arrest i Halifax, Canada med
850 pax om bord. Lå i Freeport fra des. 2000, til mai 2003, da Rotterdam
havnemyndighet kjøpte skipet, og ankom Rotterdam til slutt pr. aug. 2008,
og brukes i dag som kombinert museum med guidede turer, samt
som flytende hotell/konferanse-fasilitet.





Så staker vi ut kursen enda lenger vest mot Europort og Nordsjøen:








Rotterdam og Eurport:


Rotterdam Havn strekker seg over et enormt område, og dekker faktisk
til sammen 40 kilometer; helt fra sentrum i Rotterdam by, og ut til
Nordsjøen. Noen av havnene langs denne strekningen, er såpass dype
at de kan ta i mot skip som er opp mot 24 meter dyptgående, uten
å gå gjennom noen sluser osv.

Når skip er 60 kilometer fra kysten, opprettes første VHF-kontakt
med skip som skal inn i Rotterdam, totalt er mer enn 34.000
utenriks-skip (samt 100.000 innenriks-skip) innom Rotterdam i
løpet av ett år.













Over: fra den andre siden av kanalen, Hoek van Holland,
"M/S Stena Transporter" som går over til England
på linjen: Rotterdam–Harwich.






















Over: legg merke til hvordan denne ligger i vannet, her skulle man nesten tro
at det var overforsvømmelse; men nei da.









Over: typisk syn i Holland, med alle disse lekterene; som også fungerer som bosted
for familien, og med bilen(e) på taket; så har man både arbeidsplass, bosted, og
privat parkering på ett og samme sted.






 






Over: "M/S Artantia" på utgående, som forlater Rotterdam og på vei
ut i Nordsjøen; som vi tidligere å i sentrum.








Over: "M/S Stena Britannica" fra den andre siden av kanalen
på vei inn til Hoek van Holland, og seiler på linjen: Rotterdam-Harwich.
























Over: "Dockwise Vanguard" (Dockwise V-class) kan løfte opptil 117.000 tonn, og er
i dag verdens største tunglastfartøy, og har allerede vært i Norge; noe det blir mer av
fremover. Den skal frakte enorme offshorekonstruksjoner mellom Norge og div. asiatiske verft.






Over: selv i et land som Holland, hvor de har skip og fartøy rundt seg til
enhver tid; så skaper "Dockwise Vanguard" oppmerksomhet; her er lastingen i gang - kom
bare mer og mer folk.




Over: så avsluttet vi turen i Rotterdam, og Eurport med denne svanen.




Over: så er turen over for denne gangen, og dersom du har lest gjennom alle tre delene
må jeg bare takke så mye for interessen; og håper at bildene falt i smak. Takk for denne gang.




Informasjon om bl.a. reg. dato, kan inneholde feil - alderen på flyet er
angitt i forhold til "first flight" hos flyfabrikanten, og ikke i forhold
til når flyet ble levert til selskapet. Informasjon ang. evt. seatconfig
kan være feil, og angitt når dette er opplyst i forhold til registrering
på flyet når jeg har slått dette opp.


Takk til "Fakta om Fartyg" om info av div. skip og fartøy.



De fleste bildene er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom,
resten er tatt med Samsung WB200F (kompakt), med 14.2 megapixler
og 18 x optisk zoom.


Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
 
Jeg har sett og lest igjennom både del 1,2 og 3. Mye flotte bilder og ikke minst mye fantastisk informasjon under fleste av de. :)
 
Må si meg enig med de andre her, flott at du fyller ut med informasjon :) Du har virkelig fått med deg mye spennende på turen :)
 
Back
Top