Lynx 50.000 timer i luften

50000 timer er en milepæl for 337 og Lynx`en. Flytiden må forøvrig fordeles på 7 og ikke 6 skrog. 235 har betydelig lavere timetall enn de andre skrogene fordi den ble "gjenoppbygget" etter havariet på Andsvatnet. Dette ble i praksis et nytt helikopter, men for enkelthets skyld beholdt man 235 som tail number.
Godt vedlikehold er helt klart en faktor, en meget god konstruksjon (og pen behandling fra flygernes side) er en annen nesten viktig faktor. Da Westland var på skvadronen i 2007 for å vurdere ytterligere levetidsforlengelse ble de imponert over den tekniske tilstanden. De brukte ikke lang tid på å akseptere ytterligere forlengelse av skrogene (ikke motorer, MGB/transmission etc). Og det skal man være glad for med tanke på forsinkelsene NH-90 prosjektet har hatt.
"Highest time" er jeg usikker på, det er en stund siden jeg rattet Lynx, men 228 og 207 er nok et sted mellom 8500 og 9000. Gravølet er rett rundt hjørnet...
 
Back
Top