The Ticketor
ScanFlyer Dusty
http://www.f7.mil.se/index.php?c=news&id=28759
Den 15 juni var det debut för flygning med lufttankningsversionen av Swedeforce 842. Flygningen genomfördes vid Skaraborgs flygflottilj, F7.
Provet genomfördes i regi av Försvarets materielverk, Verifiering och Valideringcentrum (FMV VoV:C). Avsikten var att verifiera installationen av kapslarna med slangar som används vid tankning av andra flygplan, de så kallade lufttanknings-"poddarna".
Det som skulle kontrolleras under denna flygning var bl. a att funktionen med ut - och invinschning av slangarna fungerade som det skulle.
Flygningen varade i 2 timmar och 10 minuter och ägde rum över Vänern på ca 3000 meters höjd.
Detta första flygprov är ett viktigt steg på vägen i införandet av den senaste versionen av JAS 39 Gripen som har möjlighet att tanka i luften. Fler flygprov kommer att göras under hösten 2005.
Den 15 juni var det debut för flygning med lufttankningsversionen av Swedeforce 842. Flygningen genomfördes vid Skaraborgs flygflottilj, F7.
Provet genomfördes i regi av Försvarets materielverk, Verifiering och Valideringcentrum (FMV VoV:C). Avsikten var att verifiera installationen av kapslarna med slangar som används vid tankning av andra flygplan, de så kallade lufttanknings-"poddarna".
Det som skulle kontrolleras under denna flygning var bl. a att funktionen med ut - och invinschning av slangarna fungerade som det skulle.
Flygningen varade i 2 timmar och 10 minuter och ägde rum över Vänern på ca 3000 meters höjd.
Detta första flygprov är ett viktigt steg på vägen i införandet av den senaste versionen av JAS 39 Gripen som har möjlighet att tanka i luften. Fler flygprov kommer att göras under hösten 2005.