Lufthansa trekker tilbake billige billetter

Jeg har ikke hørt noe fra Lufthansa og forholder meg til det. Har allerede betalt for hotellet, så lurer på hvordan Lufthansa stiller seg til dette evnt..
 
Har litt motsatt erfaring.
Bestilte billett 13 mai til følgende, hadde forøvrig steget
500,- fra 12 mai da.

OSL-MIA 13 august og SFO-OSL 28 august pris var da,
Price taxes&fees
8620 + 3096 Total 11 716,-

Men når sjekket i dag så var det litt forskjell.
OSL-MIA 13 august og SFO-OSL 28 august pris var da,
Price taxes&fees
6620 + 2861 Total 9 506,-

Gått ned i pris med 2 200,- røft. Virket rart når bestilte mine
billetter for 10 dager siden.. er dette normal praksis
eller ??
 
Last edited:
Har litt motsatt erfaring.
Bestilte billett 13 mai til følgende, hadde forøvrig steget
500,- fra 12 mai da.

OSL-MIA 13 august og SAN-OSL 28 august pris var da,
Price taxes&fees
8620 + 3096 Total 11 716,-

Men når sjekket i dag så var det litt forskjell.
OSL-MIA 13 august og SAN-OSL 28 august pris var da,
Price taxes&fees
6620 + 2861 Total 9 506,-

Gått ned i pris med 2 200,- røft. Virket rart når bestilte mine
billetter for 10 dager siden.. er dette normal praksis
eller ??

Ja, det er helt vanlig. Sånn er spillet.
 
Hypotetisk spørsmål til juristene: Det er representanter for Lufthansa som leser denne tråden - og forumet har en tråd hvor enkelte av medlemmene presenterer seg med fullt navn. Når man så leser det enkelte skriver i denne tråden; kan LH bruke dette til å motbevise eventuelle påstander om "aktsomt god tro"?
 
Hypotetisk spørsmål til juristene: Det er representanter for Lufthansa som leser denne tråden - og forumet har en tråd hvor enkelte av medlemmene presenterer seg med fullt navn. Når man så leser det enkelte skriver i denne tråden; kan LH bruke dette til å motbevise eventuelle påstander om "aktsomt god tro"?

Vært inne på tanken selv. Tipper det..
 
Hypotetisk spørsmål til juristene: Det er representanter for Lufthansa som leser denne tråden - og forumet har en tråd hvor enkelte av medlemmene presenterer seg med fullt navn. Når man så leser det enkelte skriver i denne tråden; kan LH bruke dette til å motbevise eventuelle påstander om "aktsomt god tro"?

LH inngar en bindende kontrakt da de aksepterer en booking og trekker pengene. Det er fullt mulig at en kunde er i bilde over faktum at prisen er laaangt lavere enn normalt. Men, ogsa LH har sine booking-sider oppsatt slik at du alltid far vist den billigste fare i ECO. Ergo kan du ikke velge den neste booking-klasse som kanskje har ingen feil.

Dersom priser er feil i system og det blir solgt billetter, sa er det LH sitt tap og de har plikt a forholde seg til kontrakten.

Dette er forövrig ikke den eneste omrade hvor LH har "litt problemer" a leve opp til sine forpliktelser. Nar du reiser ECO og flyet er overbooked, dersom flyet er kansellert eller kraftig delayed sa kommer selskap ikke frivillig opp med kompensasjon, hotell osv. Da hjelper ofte bare advokater. Og da begynner LH plutselig a vise at de kan, dersom de far litt trykk. Dersom du reiser BIZ, sa har du ikke disse problemer.
 
Hypotetisk spørsmål til juristene: Det er representanter for Lufthansa som leser denne tråden - og forumet har en tråd hvor enkelte av medlemmene presenterer seg med fullt navn. Når man så leser det enkelte skriver i denne tråden; kan LH bruke dette til å motbevise eventuelle påstander om "aktsomt god tro"?

Etter min mening; nei. Det er situasjonen på bestillingstidspunktet som er avgjørende og om du i ettertid forstår at prisen var feil, skal ikke det ha betydning for selve gyldighetspørsmålet.

Alle hensynene ellers taler i mot LH. De er den profesjonelle part, feilen ligger hos dem, det er de som har interessen i at slike feil ikke oppstår og derfor bør ansvaret ligge på dem for å skape incentiv for å unngå lignende feil neste gang, etc.

Dersom LH mot formodning skulle lure seg unna vil etter min mening kunden ha rett til å bli holdt skadesløs, altså ikke få krav på oppfyllelse av selve forpliktelsen, men være ansvarlig for den såkalte negative kontraktsinteressen. Dersom hotell er bestilt og betalt kan jeg ikke forstå annet enn at LH må punge ut. Over 1900 DKK, dvs godt over 2000 NOK er en pris som etter min mening ikke er så lav at man ikke kan ha vært i god tro. Såfremt man ikke selv direkte jobber i bransjen. LH har en svært dårlig sak, utrolig at de ikke bare lar dette gå. Er småpenger for dem uansett.
 
Hei

Det var Lumpent gjort av Lufthansa, men det er dessverre ikke bare Lufthansa som tyr til slikt. For et par dager siden fant en kompis av meg latterlig billige billetter PRG-JFK solg av en stor tsjekkisk operatør. Da han ankom salgskontoret i sentrum av byen (prisen var såpass lav at han nesten måtte kjøpe direkte fra operatøren) , ble han fortalt at de derre prisene kan har bare glemme.
Det samme gjelder f.eks. det polske LOT (vet ikke om noen av dere kjenner godt til LOT http://no.whichairline.com/flyselskaper/lot-polish-airlines ). LOT er et forholdsvis forgjeldet flyselskap som tilbyr middels tjenester til høye priser. De la ut tilbudet for våren/sommeren 2012 der f.eks. WAW-CPH ved feiltagelse kostet litt over USD 103 (tur-retur). En bekjent av meg prøvde å bestille, men det gikk ikke an, mens prisene forsvant like fort som de dukket opp.
 
Det var Lumpent gjort av Lufthansa, men det er dessverre ikke bare Lufthansa som tyr til slikt.
...
De la ut tilbudet for våren/sommeren 2012 der f.eks. WAW-CPH ved feiltagelse kostet litt over USD 103 (tur-retur). En bekjent av meg prøvde å bestille, men det gikk ikke an, mens prisene forsvant like fort som de dukket opp.

Det er en vesentlig forskjell på disse sakene. LH har solgt billetter til en pris som er noen prosent feilpriset. De andre hadde vel en grovere feilprising, og når man skulle kjøpe dem oppdaget selger at det var en feil og nektet å selge.
 
Skjønner ikke at LH gidder. Det er andre glipper som er mer graverende. F.eks. folk som har bestilt Boston-San Diego med stopp i Honolulu, Lima eller Sao Paulo for 1300kr med Continental, eller Colombo til Male via Dubai med Emirates i første klasse for 2200kr (38 000 bonuspoeng)
 
Back
Top