• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Longyearbyen nedgradert til nasjonal lufthavn

Someone

Moderator
Medlem
Longyearbyen er nedgradert til nasjonal lufthavn, og vil med unntak av enkelte russiske fly, ikke lenger være åpen for internasjonale flyvninger, men kun til og fra Norge

https://thebarentsobserver.com/en/travel/2017/10/svalbard-airport-longyear-no-longer-international

Valid from October 1, Norway’s Ministry of Transport and Communication has decide to amend the status of Svalbard Airport Longyear from international to national, the Civil Aviation Authority Norway reports.

Ironisk nok vil det fortsatt være passkontroll, da Svalbard er utenfor Schengen, men det setter blant annet en stopper for Finnair sin planlagte rute

Slik jeg oppfatter det kan dagens chartertrafikk til Tyskland, Frankrike, U.K. osv videreføres. Pass- og tollkontroll kan utføres på anmodning og til avtalte tider.

Men fremtidig ruteflyging til utlandet utelukkes med denne endringen.

Espen

Bra etter min mening. Arktis / Longyearbyen trenger ikke å bli et nytt Island med 1000 millioner turister og 500 ruteflyvninger.

Synd det.
Min gamle kjenning Einar Sverre Pedersen satset på at Svalbard skulle bli et knutepunkt for flytrafikk i alle retninger. Han satset også stort på et selskap som het Norsk Polarnavigasjon med flyging på Svalbard.
Både han og kona skrev bøker om det der, Bitt Av Polarbasillen var en av dem.
Kona skrev en bok om flyging på Svalbard som het Parfyme og motor olje.
(Hun hatet tittelen, men forlaget insisterte)
Jeg fløy med henne i Alaska i 1980.
Tiden går og Svalbard går i glemmeboken for fly har mye større rekkevidde enn på 60 tallet.

Tiden går og Svalbard går i glemmeboken

Jøss, med en slik uttalelse tror jeg heller at tiden går og du ikke har vært på Svalbard på noen år :)

I Longyear+Ny Ålesund bor det ca 2150 mennesker.

Turismen har eksplodert, fra ~23,000 gjestedøgn (overnattende på hotell I presume) i 1993 til forventet rundt ~160,000 i 2017.
Nesten 100,000 mennesker som kommer og går via Longyearbyen lufthavn, i en by som er hjem til 2150 mennesker, og er verdensarv.
Ekspedisjonsskipene er enorme, og blir bare større og større for hver gang.
https://sysla.no/maritim/rekordmange-ekspedisjons-turister-besokte-svalbard/
Artikkel fra 2015, men trenden er jo der. Økende. Rekorder.
I tillegg kan man hvert år se hundre (eller mer) små private seilbåter og private yatches rundt øya. De seiler opp fra Europa.
Flere og flere turistbyråer åpner.

Så selv med nedleggelsen av Svea, og nedgang i innbyggere på Svalbard pga kulleventyrets slutt, så er turismen økende - eksponentielt. Ikke lineært. Og det er potensielt en fare for et så sårbart miljø. Vi har enda ikke sett den eksplosive økningen i Asiatiske nyrike der oppe, selv om de er på god veg inn. Longyearbyen trenger en kontrollert turisme, så naturen og økosystemene får beholde sin skjøre balanse i et ekstremt miljø. Det er ingen fare for at Longyearbyen går i glemmeboka. Tvert i mot er det fare for at Longyearbyen blir et nedtråkka "turismehælvette" om man ikke gjør noe. Et sted med stress, mas, overprisede hoteller (er det forsåvidt allerede) og ingen steder hvor du kan sitte for deg selv og nyte den unike naturen.

Back