• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Longhaul routing !?

Cessna182

ScanFlyer Blue
Følger med på FL24 samtidig som jeg også observerer på himmel de lange intercontinentale rutene som passerer over sørnorge. Ser at de varierer kraftig hvor de går. F.eks. SQ21 NY/Singapore passerer stort sett over Dagali på sin ferd til Singapore, men enkelte dager er den ikke å se , da kan den gå langt nede i Europa over England/Frankrike. Trafikken med Emirates/Qatar/ fra gulfen til USA eller omv. går oftest over Stavanger. Enkelte dager over Oslo. Har fulgt Virgin 900 og BA5 London/Narita noen dager nå, de kommer inn ved Kristiansand, passer rett over Sandefjord til Japan. Ellers ser jeg de mye,mye lenger syd over Bornholm. Er det KUN værystemene som bestemmer tracket på ruten eller er det andre forhold ?
 
Det er for det meste vær og vind, ja ... man planlegger den mest økonomiske routingen ut ifra værforholdene. Men det kan noen ganger også ha med trafikk og begrensninger i enkelte sektorer.
 
Hvordan er routingen Singapore-New York? Går de på den andre siden av nordpolen da, slik at de "alltid" eller stort sett flyr mot øst?
 
Hvordan er routingen Singapore-New York? Går de på den andre siden av nordpolen da, slik at de "alltid" eller stort sett flyr mot øst?

Det varierer i hovedsak med årstidene. Nå om sommeren på den nrodlige halvkule følger den stort sett samme routing som mye annet fra Asia til Europa og videre til USA, om vinteren går det langt oftere via Nord-øst og mot Alaska og videre nedover Canada. Det er visst nok ganske sjeldent den går rett over toppen.

-A
 
Trafikken med Emirates/Qatar/ fra gulfen til USA eller omv. går oftest over Stavanger. Enkelte dager over Oslo.

Ikke rent sjeldent går de over Svaldbar og Bjørnøya også. Igår så jeg tre Emirates som var så langt nord som 88 grader, dvs nesten nordpolen..

Rutingene varier hver dag.
 
På TRD så kommer FIN5/Finnair til NYC fra HEL vær dag så å si, Emirates, Singapore, Transaero og Etihad er også et daglig syn over flyplassen.
 
Back
Top