Loganair starter Newcastle - Bergen

OttoL

ScanFlyer Crusty
Medlem
Loganair med nok en rute fra Flesland, denne gang til Newcastle.

https://www.ba.no/bergen/nyheter/re...en-forsvant-kommer-erstatningen/s/5-8-1129534

Flyruten skal gå fire ganger i uken, hele året. Målgruppen er forretningsreisende og turister på helgetur.
Ellers henviser artikkelen til at det er en erstatning for englandsbåten som ble lagt ned for 11 år siden, men siden den tid har nå både Widerøe, Jet2, Flybe og ett selskap til jeg ikke husker i farten hva heter forsøkt seg på ruten. Får håpe at det går bedre denne gangen.

Nettverket fra BGO til øyen å bli ganske så bra.

Edit: Eastern Airways var det som også forsøkte seg på ruten. Og så ser jeg at Widerøe startet BGO-NCL i 2006, som var 2 år før fergeruten ble lagt ned.

Last edited:
Re: Loganair med BGO-NCL fra 27.04.2020

Hvordan en næringslivforbindelsene mellom Vestlandet og Newcastle? De flyr vel fra SVG fra før så noe må det vel være?

Ellers er min erfaring fra Newcastle at det er en bra partyby, med et dårlig fotballag, og that’s it..... [emoji13]

Virker å være ganske kortlivet disse UK ruter... (Foruten London og Aberdeen)

Hvordan en næringslivforbindelsene mellom Vestlandet og Newcastle? De flyr vel fra SVG fra før så noe må det vel være?

Ellers er min erfaring fra Newcastle at det er en bra partyby, med et dårlig fotballag, og that’s it..... [emoji13]
Tja si det. Vet om noe shipping, men KLM gir jo langt mer fleksibilitet. Kan være i Newcastle kvarti 9 om man flyr via AMS med morgenflyet fra BGO.

Ellers er Newcastle et reisemål for å ha det kjekt ja :drink Har kun forsøkt ruten med Jet2, men det var kortvarig glede. Betalte 179,- t/r påsken 2008 :rolleyes:

Re: Loganair starter Bergen - Newcastle fra 27.04.2020

Loganair med nok en rute fra Flesland, denne gang til Newcastle.

Ellers henviser artikkelen til at det er en erstatning for englandsbåten som ble lagt ned for 11 år siden, men siden den tid har nå både Widerøe, Jet2, Flybe og ett selskap til jeg ikke husker i farten hva heter forsøkt seg på ruten. Får håpe at det går bedre denne gangen.

Norwegian Air Shuttle opererte vel Fokker 50 på denne ruten i en kort periode.

Espen

Men vi må ikke glemme salige Dan-Air som fløy på 1980-tallet. Det var deg ang man gikk til Universitetenes Reisebyrå og kjøpte studentbilletter.

Men vi må ikke glemme salige Dan-Air som fløy på 1980-tallet. Det var deg ang man gikk til Universitetenes Reisebyrå og kjøpte studentbilletter.
Stemmer det, de fløy i mange år, også via SVG. De kastet vel kortene da BU startet FBU-NCL-SVG-BGO-SVG-NCL-FBU rundt 1990 (ca).

Forøvrig var det vel kun SVG-NCL, ikke BGO som ble operert av NAS med F50, forøvrig første rute NAS fløy på egen regning. Det var jo ingen suksess...

Stemmer det, de fløy i mange år, også via SVG. De kastet vel kortene da BU startet FBU-NCL-SVG-BGO-SVG-NCL-FBU rundt 1990 (ca).

Forøvrig var det vel kun SVG-NCL, ikke BGO som ble operert av NAS med F50, forøvrig første rute NAS fløy på egen regning. Det var jo ingen suksess...

Det har du jo helt rett i. To ganger daglig i en kort periode. I stand corrected:)

Espen

Re: Loganair starter Bergen - Newcastle

Ser ut som om Loganair endelig kommer i gang med denne. Fra 21 mai med flygninger tirsdager og lørdager.

Dan-Air fløy også på slutten av 70 tallet. Jeg husker jeg fløy med dem fra Bergen til Newcastle i 1978. Maskinen vi fløy med var en Comet. Jeg har faktisk bilde av denne. Jeg skalse om jeg får scannet den inn etterhvert.

Allerede den gang var den godeste Andersen på 9 år nokså opptatt av fotball. Jeg husker jeg fikk overtalt min far til å se på Newcastle Coventry på St. James Park

Nå står det i artikkelen at reisende fra Bergen fremdeles kan komme seg til Newcastle med Logan via Sumburgh Shetland og Edinburgh. Da jeg reiste med Logan til Sumburgh i en ellers fullsatt avgang, var det en del av de reisende som skulle direkte videre til Edinburgh, til tross for at både Logan og Norwegian flyr direkte mellom Bergen og Edinburgh.

Ellers er det kanskje uvisst hvor store behovet er for en direkteforbindelse til Newcastle. Byen var en stor destinasjon så lenge englandsbåten gikk. Nå hører jeg aldri om noen som har tenkt seg dit.

Hvordan er egentlig trafikkutviklingen på NCL? BA med 5 daglige med A319/320, men tidligere har det vel vært en del mer med både A321 og før det også 757?

KL/AF er ganske tungt inne, LH med 1-2 daglige. Ellers er det vel stort sett Jet2&co.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tidligere var Newcastle populær for handleturer med noen av Europas største shoppingsentre i Eldon Square og senere også Metro Senteret i Gateshead med typ 600 butikker ++ i tillegg til båtturen i seg selv fra Bergen/Stavanger. Nå har vel dette behovet avtatt og Norge har også fått bedre utvalg av butikker og varer fra 1980 tallet og utover.

Back