• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lockheed lanserer sivil Hercules

Desk pilot

ScanFlyer Crusty
Lockheed skal produsere en sivil utgave av C130J Hercules. Tidligere produserte man også sivile utgaver av Hercules men denne produksjonen stoppet i 1992.

(Reuters) - Lockheed Martin Corp. on Monday launched the civil variant of its C-130J Super Hercules military transport plane, the LM-100J, saying it expected to sell about 75 of the planes to mining and energy companies, and other commercial and government customers in coming years.

http://www.reuters.com/article/2014/02/03/us-lockheed-transport-faa-idUSBREA121PI20140203

Hercules i Widerøe Livery hadde jo vært grisefett :)

Kunne de fått seg litt større fly, og fortsatt rase rundt med propell.
Har det noen gang vært passasjerutgaver i drift egentlig? (sivil altså) Svar: Ja, fant det nå.

0000969.jpg

Last edited:
Hercules i Widerøe Livery hadde jo vært grisefett :)

Kunne de fått seg litt større fly, og fortsatt rase rundt med propell.
Har det noen gang vært passasjerutgaver i drift egentlig? (sivil altså) Svar: Ja, fant det nå.

0000969.jpg

Og Merpati, som det er bilde av ser ut til å ha innstilt denne uken, etter 51 års drift

"Sivil" kan jo bety så mangt.

Dersom man med "sivil" mener passasjertransport med vanlige stolrader og vinduer, er det noen som kan si noe mer om bruksområde for dette og hvorfor man vil ha en slik maskin kontra en som opprinnelig er konstruert som et passasjerfly?

Tåler røffere rullebaner? Enklere å bygge om til frakter?

"Sivil" kan jo bety så mangt.

?

Det står forklart i artikkelen hva Lockheed legger i denne modellen og svar på spørsmålene dine. Det er primært som frakter til bruk "utenfor allfarvei" men mange andre bruksområder ser de for seg.

Kan komme med en "disclaimer" på forhånd, å si at jeg ikke har peiling på hvor økonomisk osv en slik skapning er.

Men skulle jo tro at feks Widerøe kunne hatt bruk for ett enda større fly på noen av de mindre flyplassene i Norge da. Den største versjonen av C130 har 16,9 meter lengde i cargorommet og 3,12 meter bredde så langt jeg kan se?

En slik versjon som hadde vært spesialtilpasset pax burde jo kunne fått sikkert 110 seter?

Med tanke på det usedvanlig gode ryktet flyet også har, samt de ekstreme forholdene den kan prestere under så trenger vel ikke tanken være hinsides.

Men skal vel sies at jeg først og fremst ser for meg dette da jeg syns flyet er fryktelig tøft og når man også setter sånn pris på de gamle Dash 7 så blir det vel litt sånn :)
LN-WFG-001-1024.jpg

Hva er det som gjør at dagens militære modell er uegnet for sivile operatører?

Artikkelen sier at man fjerner militært kommunikasjonsutstyr + avionikk. I tillegg er det vel en del papirarbeid som må være på plass for at man skal kunne fly sivilt.

Men skulle jo tro at feks Widerøe kunne hatt bruk for ett enda større fly på noen av de mindre flyplassene i Norge da.

Med Widerøes belegg tror jeg definivt ikke det. For ikke snakke om at dette vil være et dyrt fly å operere

Begynner å dryppe inn noen ordre på sen sivile Herculesen, uten at jeg vet når første skal leveres. Itillegg til 10 bestilte av både ASL Aviation og Bravo Industries, har Lockheed også fått en ordre på 5 maskiner fra en ukjent aktør

https://www.ch-aviation.com/portal/news/57328-lockheed-martin-secures-order-for-five-lm-100j
Lockheed Martin (LHM, Palmdale) has announced it has secured a firm order for five of its LM-100Js from an unidentified customer.

Synd man ikke kan bestille en AC-130 privat....det hadde vært noe på nyttårsaften :D

Last edited:
Pallas Aviation will provide management services and operational control of two LM-100J aircraft requiring heavy-lift/oversized cargo capability into and out of unconventional airports and remote locations for a specific set of clients in multiple industries. Pallas will operate its LM‑100Js out of Fort Worth Alliance Airport in Texas.

Dette lukter det militærkontrakter av, eventuelt covert ops som jo "sivilie" Hercules har blitt brukt til før. Safair er også en stor operatør av sivile Hercules og de fløy veldig mye for SAAF i sin tid.

Back