LN72-K03 Cessna C185 med Politi titler.

rhusberg

ScanFlyer Silver
LN72-K03 Cessna C185 LN-DAK med Politi titler.

Hei,

Når jeg kommer hjem fra Telford, vil nr 3 i K serien min være klar
for levering. Dette er en vacform modell med resin flottører, propeller
og interiør deler laget av Lars Opland/Khee-Kha i Alaska, og med laser
trykkede dekaler laget av Miksa Jernfors.

Her er Lars sine bilder av settet: http://www.mtaonline.net/~zdk/kit005.htm

Lars har også lagt ut en del bilder når han bygger modellen. Sjekk ut:
http://www.myspace.com/khee_kha_art/photos/albums/cessna-build/1052490

Prisen innkludert porto er kr 330.- pr modell, og som vanlig tas bestillinger
imot på rhusberg@online.no

Happy modelling,
Ruben

LN72-K03POLITIC185add.jpg

Last edited:
Av ren nysjerrighet: Dersom det er slik at Politiet har benyttet seg av Cessna-fly. Hva ble de brukt til?

Av ren nysjerrighet: Dersom det er slik at Politiet har benyttet seg av Cessna-fly. Hva ble de brukt til?

Uten å være sikker, så ser jeg for meg oppsyn med tjuvjakt/fiske
som noe et Cessna sjøfly kunne gjøre en god jobb med.

Hilsen Ruben

Jeg husker en slik 185 stasjonert på flottører på Eidsvoll. Ble operert rundt omkring i Finnmark på reintelling og viltoppsyn på kontrakt for politiet.

Flyet ble fløyet av politimannen Olav Stein Vandvik som jeg tror forulykket nettopp på Eidsvoll i det han falt ned fra en isdekket Cessna vinge og traff flottøren.

Jeg kan huske detaljene feil men tror det var slik.

Det var han som eide flyet fra det var nytt i 1976 og i de 7 første av de 14 årene flyet var i landet. Det ble solgt til Finland i 1990 og er fortsatt der som OH-DAK. Flott modell og dekaler og jeg skal så klart bygge meg en sånn...

Last edited:
Uten å være sikker, så ser jeg for meg oppsyn med tjuvjakt/fiske som noe et Cessna sjøfly kunne gjøre en god jobb med.
Hilsen Ruben

Uten å vite noe om akkurat dette flyet, vil jeg på bakgrunn av tidligere erfaring gjette at sådan aktivitet var aktuelt i den tidsperioden...

Da var det kun ett sett igjen av LN72-K03. Det vil
bli bestilt flere fra Alaska, men ting tar tid....

Happy modelling,
Ruben

Jeg husker en slik 185 stasjonert på flottører på Eidsvoll. Ble operert rundt omkring i Finnmark på reintelling og viltoppsyn på kontrakt for politiet.

Flyet ble fløyet av politimannen Olav Stein Vandvik som jeg tror forulykket nettopp på Eidsvoll i det han falt ned fra en isdekket Cessna vinge og traff flottøren.

Jeg kan huske detaljene feil men tror det var slik.

Jeg er vokst opp på Eidsvoll og et av de første flyminnene jeg har, er at vi ungene pekte opp og sa "Se, der er Vandvik". Jeg visste vel knapt hvem han var, men navnet hans var nærmest synonymt med sjøfly i den tiden han fløy fra Vorma.

-
E

Last edited:
Back