• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

LN-TUI og winglets.

Dash

ScanFlyer Gold
Etter hva jeg har lest meg opp til på dette forumet så har LN-TUI en MTOW på 69 626 kg og CFM56-7B24 motorer. Noe som tilsier at denne kan fly temmelig lange strekker. Og når jeg sjekker hvilke flighter den har flydd i det siste, så er det relativt lange strekker.

Dessuten så er det jo en ex-BU maskin, så det er vel SAC motorer som er sertifisert for winglets.....

Men hvorfor har den ikke da Winglets? Da ville den bli overlegen alle andre fly i SK sin 737 flåte med tanke på range....Og fuel besparelsene må jo blit temmelig store....

Av tidligere Braathens B737-705 er det vel bare LN-TUH og LN-TUI som eies av:

NBB-Oslo Lease Partnership Three
c/o NBB Palette Co., Ltd
1-11-1 Nihonbashi
Chuo-ku, Tokyo 103
Japan

Begge disse flyene er uten winglets. Kanskje eieren ikke har vært villig til å koste på dem winglets?

Jeg tror den er litt for gammel til at den er klargjort for WL. Det er fullt mulig å ettermontere WL på denne også, men det krever omfattende modifikasjoner på vingene, noe som koster mye penger...

Formelt er det fullt mulig a ettermontere WL pa TUI. Germania kommer na a ettermontere WL pa noen av sine 98 og 99 built 737-700.

Men - siden flyet er ikke eiet - ma operatören komme til enighet med eier. Dette er en strukturellt modifikasjon og ma godtkjennes av eieren. Og ja, til slutt snakker man ogsa om litt penger og hvem betaler regningen , hvor lenge er leieavtalen etc.

Back